علت شناسی بروز تصادفات جرحی یا فوتی خودروهای فراجا و ارائه راهکار (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مدیریت ایمنی و نگهداشت کارکنان را در کنار وظایف ذاتی و قانونی خود مدنظر قرار داده است. این تحقیق با هدف شناخت عوامل ساختاری, زمینه ای و رفتاری موثر بر کاهش تلفات انسانی در فراجا انجام شده است. روش شناسی: این تحقیق از نظر نتیجه کاربردی و به روش آمیخته (کمی و کیفی) انجام شده است. در این تحقیق نمونه گیری هدفمند بوده و ضمن بررسی پرونده های سه سال گذشته تصادفات سطح فراجا در یگان های عملیاتی بر اساس چک لیست طراحی شده جمع آوری شد. یافته های تحقیق: در این مطالعه مشخص شد که از مجموع تصادفات رانندگی در سال های 1398، 1399 و ۱۴۰۰ متاسفانه 12/0 درصد رانندگان فوت کرده اند. البته بر اساس مطالعه حاضر فوت با عوامل مورد بررسی ارتباطی معنی دار نداشته است. از نظر علل تصادف، سه علت اصلی بروز تصادفات شامل تخطی از سرعت مطمئنه و عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه و عدم توجه به جلو به صورت واضح و معنی دار از نظر آماری با آسیب فرد دیگر در حادثه ارتباط داشته است. در این مطالعه به روش های آماری ثابت شد که در مأموریت تعقیب و گریز بیشترین خسارت ها دیده شده است. بحث و نتیجه گیری : با عنایت به اینکه تصادفات خودرو های سازمانی یکی از مشکلات اساسی موجود در عملیات فراجا می باشد؛ تا کنون تصور می گردید تنها رانندگان سازمانی هستند که مقصر اصلی اینگونه حوادث می باشند؛ در حالیکه بررسی ها نشان دادند، عوامل متعددی وجود دارند که به غیر از رانندگان می تواند در وقوع این حوادث نقش داشته باشند که اهم آنها نقص قبلی خودرو استفاده شده در مأموریت ها (از جمله نقص ترمز و لاستیک) و همچنین عدم دسترسی به خودرو متناسب با مأموریت ها می باشند.Etiology of injury or death in accidents of FARAJA vehicles and providing solutions
Background and purpose: The police command of the Islamic Republic of Iran has considered the management of safety and maintenance of employees in addition to its inherent and legal duties. This research was done with the aim of knowing the structural, contextual and behavioral factors affecting the reduction of human casualties in FARAJA. Method: This research was conducted in terms of practical results and in a mixed method (quantitative and qualitative). In this research, the sampling was purposeful and while reviewing the files of the last three years, accidents at the level of FARAJA in operational units were collected based on the designed checklist. Findings: In this study, it was found that 0.12 percent of drivers died out of the total traffic accidents in 2018, 2019 and 2020. Of course, according to the present study, death has no significant relationship with the investigated factors. In terms of the causes of accidents, the three main causes of accidents, including violation of the safe speed, the driver's inability to control the vehicle, and not paying attention to the front are clearly and statistically significantly related to the injury of another person in the accident. In this study, it was proved by statistical methods that the most damage was seen in the pursuit mission. Conclusion: Given that corporate vehicle accidents are one of the basic problems in FARAJA operations; Until now, it was thought that only the drivers of the organization are the main culprits of such accidents; While the investigations showed, there are several factors that can play a role in the occurrence of these accidents apart from the drivers, the most important of which are the previous defects of the vehicle used in the missions (including brake and tire defects) as well as the lack of access to appropriate vehicles for the missions.