شایستگی های فرماندهان مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف دستیابی به شایستگی های فرماندهان مراکز آموزش عالی انجام شد. پس از مطالعه و بررسی آیات، روایات و بیانات فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) مؤلفه های الگو طبقه بندی شد. این تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی استنباطی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش 120 نفر از فرماندهان، مدیران، کارشناسان و پژوهشگران نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هستند که تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 92 نفر تعیین شد که به صورت هدفمند انتخاب شده اند. ابزار این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که به منظور گرفتن نظر صاحبنظران فرستاده شد. پس از دریافت و اعمال نظرها، الگوی اصلاح شده برای اعتباریابی نهایی در اختیار 110 نفر از صاحبنظران قرار گرفت و در مجموع 88 پرسشنامه جمع آوری شد. روایی این پرسشنامه بر اساس فرمول ضریب لاوشه 9/0 و پایایی آن برابر آلفای کرونباخ 95/0 است. نتایج پژوهش نشان داد که این الگو پنج عامل دارد که بر اساس آزمون فریدمن به ترتیب عبارت است از: شایستگی های ارزشی، حرفه ای، تخصصی، جهادی و سازمانی. هم چنین نتایج نشان داد که سنجه روحیه انقلابی بین سنجه های دیگر (کل الگو) بیشترین و سنجه رعایت ایمنی و اقدامات تأمینی کمترین اهمیت را دارد.Qualifications of commanders of higher education centers of the Armed Forces
This study was conducted with the aim of achieving the competencies of the commanders of higher education centers. After studying the verses, narrations and statements of the Supreme Commander of the Armed Forces (Modzaleh Al-Aali), the components of the model were classified. This research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of method. Inferential descriptive statistics have been used to analyze the data. The statistical population of this study is 120 commanders, managers, experts and researchers of the Armed Forces of the Islamic Republic of Iran. The number of statistical samples was determined using Cochran's formula of 92 people who were purposefully selected. The tool of this research is a researcher-made questionnaire that was sent to get the opinion of experts. After receiving and applying the opinions, the modified model was given to 110 experts for final validation and a total of 88 questionnaires were collected. The validity of this questionnaire based on the formula of Lauche coefficient is 0.9 and its reliability is equal to 0.95 Cronbach's alpha. The results showed that this model has five factors, which according to Friedman test are: values, professional, expert, jihadi and organizational competencies, respectively. The results also showed that the measure of revolutionary spirit is the most important among other measures (the whole model) and the measure of safety and security measures is the least important.