بررسی میزان اثربخشی اجرای دورههای آموزشی همتاپروری در رستههای عملیاتی ناجا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی میزان اثربخشی دوره های همتاپروری در حوزه رسته های عملیاتی ناجا انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل دو دسته از کارکنان است: اول کارکنانی که فراگیران این دوره آموزشی بوده، و در مشاغل پیش بینی شده مشغول به کار شده اند و گروه دوم شامل مدیران، فرماندهان و معاونانی است که مافوق فراگیران بر عملکرد شغلی آنها نظارت دارند. تعداد جامعه آماری 135 نفر و نمونه آن به صورت تمام شمار انجام شده است. در این پژوهش براساس الگوی کریک پاتریک از چهار نوع ابزار اندازه گیری استاندارد شامل پرسشنامه های واکنش، یادگیری، رفتار عمومی و رفتار تخصصی در مقیاس لیکرت استفاده شده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش روایی محتوا استفاده شده است. سنجش پایایی، پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده که مقدار آن 94 درصد است. نتایج نشان داد اجرای دوره های همتاپروری در رسته های عملیاتی ناجا دارای اثربخشی بوده است. میزان اثربخشی دوره های همتاپروری در رسته های عملیاتی بر رفتار عمومی فراگیران70 درصد، رفتار تخصصی 47 درصد و بر رفتار عمومی و تخصصی 77 درصد بوده است؛ در ضمن میزان رضایت فراگیران از اجرای دوره های آموزشی 4/86 درصد بوده است.Evaluation of the effectiveness of peer education in Operations Units in Naja
he purpose of this study was to evaluate the effectiveness of peer education in the field of NAJA Operations Unit. A descriptive-survey method was used. The statistical population consisted of two groups of employees. The first group is staffed by trainees who work in paid jobs and the second group includes managers, commanders, and assistants who oversee their job performance as learners. The number of the statistical population is 135 and the sample is the whole population. In this study, based on the Kirkpatrick model, four types of standardized scoring tools were used Questionnaires of reaction, learning, general behavior, and specialized behavior were used on the Likert scale. Content validity was used to determine the validity of the questionnaire. The reliability of the questionnaires was calculated through Cronbach’s alpha, which was 94%. The results showed that the implementation of peer-to-peer courses was effective in Najah operational operations. The effectiveness of peer education in the operational units was 70% on general behavior, 47% on specialized behavior, and 77% on general and professional behavior. Also, the satisfaction rate of the students was 86.4%.