کلید واژه ها: رهبری منابع انسانی مدیریت منابع انسانی رهبری 360 درجه مرزبانی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۲۹ - ۱۵۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۵۲

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی رهبری منابع انسانی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، و از لحاظ روش توصیفی- پیمایشی است. اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای و اسنادی به دست آمد. جامعه آماری افسرانی هستند که مشغول به تحصیل در مقطح کارشناسی ارشد دانشگاه علوم انتظامی امین بودند که از این بین 87 نفر به عنوان نمونه هدفمند )که حداقل یک مرحله خدمت مرزی را تجربه نموده اند( انتخاب شدند. داده ها با پرسشنامه محقق ساخته از نوع طیف لیکرت 24 سؤالی با تأ یید روایی و پایایی ) 81 / 0( جمع آوری، و برای تحلیل داده ها از آزمونهای خی دو، تی و فریدمن و تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج نشان داد؛ الگوی رهبری منابع انسانی بر اساس رهبری 360 درجه الگوی مناسبی است که می تواند مدیران سطح عالی )بالاتر از خود(، مدیران میانی )همطراز( و مدیران سطح عملیاتی را رهبری کند و اولویت آنها در جامعه مورد بررسی به ترتیب در سطح عالی؛ وقت شناسی با بار عاملی 932 / 0، در نوع همطراز؛ دوست بودن با بار عاملی 901 / 0 و در زیردست؛ فوق العاده دیدن کارکنان با بار عاملی 929 / 0 بیشترین تأثیرگذاری را دارند.

Developing a Human Resources Leadership Model Based on 360 Degree Leadership

This paper aims to develop a model of human resources leadership. The study is an applied research and uses descriptive methods to collect data. The data is obtained through studying documents and books. The population consists of the officers studying masters (DAFUS and internal) in the University of Police Sciences from which 87 samples (who have experienced serving on the border) are selected. The data is collected through a researcher-made questionnaire with 24 questions on Likert scale. The validity and reliability (81%) of the questionnaire were determined, and then Chi-square test, T-test, Friedman test and factor analysis were used. the results indicate that the human resource leadership model based on 360 degree leadership is an appropriate model which can lead the high-level executives (higher self), middle managers (par) and operational level managers and their priority in the aforementioned society are as follow: High-level priority; timeliness with coefficient of 0.932, equivalent In kind; friendship with a coefficient of 0.901 and in sublevels; praising the employees with coefficient of 0.929 have the highest impacts.

تبلیغات