آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۷

چکیده

بیان مسئله : چهارفصل یکی از ساختارهای طراحی در قالی های ایران است که ظهور آن به نیمه اول قرن بیستم و همسو با تحولات فرهنگی و اجتماعی تبریز در دوره قاجار و پهلوی اول می رسد. تلفیق مناظری از صحنه های زندگی روستایی و آثار و ابنیه تاریخی با انواع طرح ها و نقوش سنتی در ساختار چهارفصل باعث شده است این قالی ها به مثابه متن های تصویری، بازتاب دهنده شرایط فرهنگی و اجتماعی زمان تولید خود باشند. بنابراین این مسئله که شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه چگونه و در قالب کدام نشانه های تصویری در طرح چهارفصل بازتاب یافته، محل پرسش است. سؤال اصلی پژوهش بر شناخت موضوعات غالب و زمینه های اجتماعی مؤثر در شکل گیری طرح چهارفصل در جغرافیای قالی ایران تمرکز دارد. هدف پژوهش : هدف پژوهش شناسایی موضوعات غالب در منظره پردازی، گستره جغرافیایی تولید و زمینه های اجتماعی مؤثر در شکل گیری طرح چهارفصل است. روش پژوهش : روش پژوهش به صورت کیفی و تحلیل محتوای طرح هاست. ابتدا جامعه نمونه تحقیق به صورت نمونه گیری حداکثری و هدفمند شامل 26 نمونه قالی با طرح چهارفصل شناسایی شد. سپس محتوای این نمونه ها بر اساس سؤالات و اهداف پژوهش مورد تجزیه و تحلیل کیفی قرار گرفت. نتیجه گیری : نتایج پژوهش نشان دادند که تمامی نمونه های شناسایی شده در جغرافیای شهر تبریز طراحی و تولید شده اند. در طرح این قالی ها مفاهیم ملی گرایی، باستان گرایی و آیین های فرهنگی و اجتماعی جامعه در قالب نشانه های تصویری و نوشتاری بازتاب یافته اند.

A Study on the Form and Content of Iran’s Four-Seasons Carpets

Problem statement: “Four Seasons” is one of the design structures of Iranian carpets, dating back to the first half of the twentieth century amid the cultural and social evolutions of Tabriz in the Qajar and the first Pahlavi eras. The combination of rural life scenes and historical buildings along with the structure and patterns of traditional designs in the Four Seasons pattern has made these carpets similar to visual texts illustrating the cultural and social situations of their production time. This study attempts to answer how the social and cultural conditions of a society are depicted in the Four Seasons Carpets and which visual symbols represent them. Hence, the main question of this study revolves around the identification of dominant subjects and effective social backgrounds in shaping the pattern of the Four Seasons in the geography of the Persian carpet. Research objective: This study aims to identify dominant subjects in depicting landscapes, the geographical area of products, and effective social backgrounds in shaping the Four Seasons pattern. Research method : The research method is qualitative and employs content analysis of patterns. First, 26 carpets containing the Four Seasons pattern were selected as case studies. Next, a qualitative analysis was conducted on the contents of each case based on the outlined questions and objectives in the study. Conclusion: The results of the research indicate that all the identified samples were designed and hand-woven in Tabriz. The patterns of these carpets show nationalism, archaic concepts, and cultural-social customs of Iranian society in the form of visual and written signs.

تبلیغات