آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

در مقاله حاضر به بررسی قومیت، مذهب، صور مشارکت در بین مذاهب شیعه و سنّی کردهای  شهر کرمانشاه در سال 1397 پرداخته شده است. از روش تحقیق پیمایشی و بر اساس قواعد آماری حجم نمونه، 384 نفر از شهروندان شیعه و سنّی شهر کرمانشاه به عنوان نمونه آماری و از روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته متشکل از گویه هایی در مقیاس 5 گزینه ای طیف لیکرت با پایایی 95/0 و اعتبار محتوایی قابل قبول استفاده گردید. در تدوین چارچوب نظری متغیرهای مورد مطالعه؛ از نظریه های لرنر- آیزن و فیش باین- هومنز و محسنی تبریزی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد؛ وضعیت صور مشارکت در بین کردنشینان کرمانشاه 5/62% می باشد. همچنین نتایج حاصل از آزمون تی تست مستقل نشان داد؛ پیروان مذهب شیعه دارای مشارکت روانی، مشارکت فرهنگی و مشارکت سیاسی بالاتری بودند. اما پیروان مذهب سنّی دارای مشارکت اقتصادی و اجتماعی بالاتری نسبت به پیروان مذهب شیعه بودند.

Ethnicity, religion and participation forms among Shia and Sunni kordish followers in Kermanshah cit

The present article investigated the ethnicity, religion and participation forms among Shia and Sunni Kurdish followers of Kermanshah city in 2017. Through survey research method and according to the statistical rules for determining the sample group, 384 Shia and Sunni Kurdish religious people were chosen in stratified ratio sampling way as the sample case of study. The data was collected through researcher-made questionnaire consisting of items with 5 Likert scales which had 0.95 approval reliability and accepted contents validity. The Lerner, Eisen and Fieshbine-Homans and also Moseni Tabrizi teories were applied to codify research`s theoretical framework for the variables. The obtained results revealed that the status of participation forms among Kurdish people in Kermanshah was 5.62 percent. The results of independent t-test also proved that Shia Kurdish followers had higher levels of psychological, cultural and political participation. But, Sunni religious followers, in contrast to Shia followers, had upper level of economical and social participation.            

تبلیغات