آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۷

چکیده

بیان مسئله: سرگذشت حضرت نوح (ع) یکی از موضوعات مهم مذهبی است که می توان بازتاب آن را در هنر نگارگری نیز مشاهده کرد. روایت کشتی حضرت نوح (ع) مضمون نگاره های بسیاری در دوره های مختلف اسلامی است. شرح این رویداد تاریخی و دینی در قرآن کریم نیز آمده است. بنابراین این امر ضرورت تطبیق نگاره های ایرانی اسلامی را با متن قرآن ایجاب می کند. هدف پژوهش: اهداف پژوهش شامل شناسایی میزان پایبندی این نگاره ها با متن قرآن کریم است و از طریق مقایسه و تشخیص وجوه اشتراک و افتراق نگاره ها با یکدیگر و با متن قرآن کریم صورت گرفته است. پرسش های پژوهش عبارت اند از 1- نگاره های روایت کشتی حضرت نوح (ع) در نسخه های جامع التواریخ رشیدی ایلخانی، مجمع التواریخ تیموری و قصص الانبیاء صفوی، تا چه اندازه ای به متن قرآن کریم پایبند هستند؟ 2- شباهت ها و تفاوت های نگاره های روایت کشتی حضرت نوح (ع) در این سه نسخه چیست؟ روش پژوهش: در پژوهش حاضر اطلاعات کتابخانه ای و داده های اسنادی و تصویری با رویکرد توصیفی- تحلیلی و تطبیقی بررسی شده است و نمونه های مورد بررسی، شامل نگاره های روایت کشتی حضرت نوح (ع) در نسخه های جامع التواریخ رشیدی ایلخانی موجود در انجمن سلطنتی آسیایی در لندن (مجموعه ناصر خلیلی)، مجمع التواریخ حافظ ابرو متعلق به دوره تیموری، محفوظ در دیوید کالکشن و قصص الانبیاء صفوی، محفوظ در کتابخانه بریتانیا است و این نگاره ها با متن قرآن کریم، مورد تطبیق قرار گرفته اند. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد نگاره کشتی حضرت نوح (ع) در قصص الانبیاء نسبت به نگاره های جامع التواریخ و مجمع التواریخ بیشترین پایبندی را به متن قرآن کریم دارد.  

A comparison Between the Paintings of Noah’s Ark Narrative in the Manuscripts of the Ilkhanid Jami ‘al-Tawarikh, Timurid Majma al-Tavarikh, and the Safavid Qasas al-Anbiya with the Text of the Holy Qur’an

Problem statement: The history and story of the Prophet Noah are among the important religious topics reflected in the paintings. The narrative of the Prophet Noah’s Ark is the theme of many paintings in different Islamic periods. The description of this historical and religious event is also presented in the Holy Qur’an. Therefore, this necessitates the comparison of Persian Islamic paintings to the text of the Qur’an. Research objective: The purpose of this study is to identify the amount of similarity of these paintings to the text of the Holy Qur’an. Also, this study was an attempt to answer these research questions 1- To what extent do the paintings of the Ark of Prophet Noah (PBUH) i n the manuscripts of the Rashidi Ilkhanid Jami ‘al-Tawarikh, the Timurid Majma al-Tavarikh, and the Safavid Qasas al-Anbiya match the text of the Holy Qur’an? 2-What are the similarities and differences between the paintings of the narration of the Ark of the Prophet No ah (AS) in these three manuscripts? Research method: For th is purpose, in the present study, library, documentary, and pictorial data were examined using a descriptive-analytical and comparative approach. Cases of the study include paintings of Noah’s Ark in the manuscripts of the Rashidi Ilkhanid Jami ‘al-Tawarikh in the Royal Society of Asia in London (Nasser Khalili Collection), the Timurid Majma al-Tavarikh written by Hafiz Abru. This is preserved in the David Collection, and the Safavid Qasas al-Anbiya is preserved in the British Library. These paintings were compared with the text of the Holy Qur’an. Conclusion: The results of the research show that compared to the paintings of the Jami ‘al-Tawarikh and Majma al-Tavarikh manuscripts, the narrative of Prophet Noah’s Ark in the Qasas al-Anbiya is similar to the text of the Holy Qur’an to a great extent

تبلیغات