هدف اساسی که در این مقاله دنبال شده است، شناخت چگونگی و چرایی مصرف پوشش (تنوع پوشش و حجاب) دختران جوان در شهر آمل می باشد. به طور ضمنی تلاش بر این است تا نگره دختران جوان نسبت به کدهای پوششی و سنخ شناسی انواع تیپ های پوششی بدست آید. در فهم این پدیده در بخش رویکرد نظری، کوشیده شده است تا انواع گونههای پوششی شامل:«تیپ قدسی»، «تیپ مقاومتی»، «تیپ تلفیقی»، «تیپ عرفی» از هم تشخیص داده شود. رویکرد به کار رفته، کیفی است که با استفاده از تکنیک مصاحبهی عمیق (فردی-گروهی) برای گردآوری دادهها استفاده شده است. نمونهها بصورت هدفمند از نوع گلولهبرفی با معیار اشباع نظری 42 نفرانتخاب شده است. نتایح این بررسی نشان میدهد که دختران جوان از انتخاب نوع پوشش، معنای متفاوتی داشته و در مجموع نتایج حاصل از مصاحبه در قالب هشت مقوله اصلی شامل: پیروی از کلیشههای حجاب، همذات پنداری با خانواده، تغییر نشانهشناختی، تمایزخواهی، لذت زیباییشناختی، جامعهپذیری، مقابله با ناامنیهای اجتماعی، نگرش جنسیتی به پوشش، میباشد. این مقاله همچنین نگرش شبکههای ماهوارهای را از دیدگاه دختران نمونه مورد بررسی قرار میدهد. به ترتیب بیشترین مصرف کننده آن شامل تیپ مقاوتی، تیپ عرفی، تیپ تلفیقی، اما تیپ قدسی تنها گروهی هستند که مقاومت جدی نسبت به پخش این برنامهها داشتهاند