هدف مقاله تبیین روحیه ی تواناسازی با ادراک توانمندی مدیران آموزشی دانشگاه ها است. لذا برای بررسی متغیر روحیه ی تواناسازی هشت مؤلفه روشنی اهداف، روحیه، رفتار عادلانه، مشارکت، کار تیمی، شناخت و قدردانی، ارتباطات، محیط کار سالم و برای بررسی متغیر ادراک توانمندی پنج مؤلفه خوداثربخشی، خودسامانی، معناداری، تأثیر و اعتماد مورد توجه قرار گرفت. روش تحقیق، توصیفی و از نوع پس رویدادی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران آموزشی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1392-1391 می باشند که تعداد آنها برابر 160 نفر و از این تعداد 113 حجم نمونه تحقیق به روش طبقه بندی تصادفی تشکیل می دهند. در راستای آزمون فرضیات تحقیق به جمع آوری داده ها به صورت کتابخانه ای و میدانی اقدام شد. در جمع آوری داده های میدانی از ابزار اندازه گیری پرسشنامه استفاده شده است. تحقیق دارای دو پرسشنامه تواناسازی با 53 گویه با طیف لیکرت است. نتایج این پژوهش نشان داد که روحیه ی تواناسازی بر ادراک توانمندی مدیران آموزشی دانشگاه شهید بهشتی تأثیر مستقیم دارد. همچنین هر یک از مؤلفه های تشکیل دهنده روحیه ی تواناسازی از جمله روشنی اهداف، کار تیمی، مشارکت و محیط کار سالم نیز بر ادراک توانمندی تأثیر دارد.