تجربه شوراهای شهر و روستا در کشور نهاد جدیدی در عرصه مدیریت شهری ایجاد نمود که به جهت نمایندگی شهروندان، امیدهای زیادی برای اصلاح رویّههای مربوط به اداره امور محلی به وجود آورد. اکنون که شوراها دوره سوم خود را میگذرانند برای بسیاری از مسؤولین و خود اعضای شورا، روشن گردیده است که با آموزش برخی دانشها، نگرشها و مهارتهای خاص، میتوان عملکرد شوراها را ارتقاء بخشید. مقاله حاضر در پی پاسخگویی به خلأ فوق به دنبال تدوین نظام آموزشی متناسب با نیازهای اعضای شوراها میباشد. از آن جا که بررسی موردی همه شوراها میسر نمیباشد، به عنوان نمونه شورای اسلامی کلانشهر مشهد مورد بررسی قرار گرفت. در فرایند نیازسنجی آموزشی از روشهای تجزیه و تحلیل شغل، مشکل، سازمان و نظرسنجی استفاده گردید. نظام آموزشی ارائه شده شامل 4 نوع آموزش میباشد که عبارتند از: آموزشهای پایه، عمومی، تخصصی و مداوم. در تدوین نظام آموزشی سعی گردیده است با تعریف آموزشهای مداوم و تنوع بخشی به نحوه ارائه آموزشها (بازدید میدانی و سفر، فیلم، بحث گروهی در کنار سخنرانی) کیفیت آموزشها ارتقاء یافته و علاوه بر ارائه دانشهای مورد نیاز، برخی نگرشها و مهارتهای جدید نیز در مخاطبین ایجاد گردد. همچنین با بهرهگیری از روشهای متنوع برای نیازسنجی (و نه اکتفا به یک روش) تلاش گردیده است ابعاد مختلف نیازهای آموزشی شناسایی گردد.