آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی و تدوین مهارت ها و صلاحیت های موردنیاز مربیان درزمینه کاربست ICT در آموزش و یادگیری است. این تحقیق یک پژوهش توصیفی - پیمایشی است که جمع آوری داده های آن به روش دلفی انجام شده است. بدین منظور از ۱۰ نفر از کارشناسان و متخصصان برنامه درسی در حوزه فنّاوری های نوین ازجمله ICT و مدرسان IT و دست اندرکاران هوشمند سازی مدارس، همچنین ۲ ۹ مربی منتخب شاغل در مدارس هوشمندی با ویژگی های تجربه تولید محتوای الکترونیکی و سابقه کاربست ICT در کلاس، دعوت به همکاری و مشارکت در طرح شد. اطلاعات موردنظر با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن سنجیده شده بود، از نمونه های آماری که ۲۹ نفر بودند، گردآوری و رتبه بندی شد. در این تحقیق از روش های آماری توصیفی، آزمون کولموگروف - اسمیرنوف، آزمون t و فریدمن استفاده شد. نمونه های آماری دربرگیرنده کل افراد جامعه آماری بود. از این تعداد ۲۰ نفر مرد و ۹ نفر زن بودند. نتایج نشان داد مربیان به منظور بهره گیری مؤثر از ICT در فرایند آموزش و تحقیق به آموزش مقدماتی در حد متوسط و آموزش تخصصی در حد بالا نیاز دارند. ازنظر آن ها کاربرد ICT در امر آموزش و پژوهش مفید و مؤثر است و علاقه مند به شرکت در کارگاه های آموزشی بودند که در دوره های تخصصی بیشترین گرایش مربوط به نیاز به شرکت در دوره های آموزشی تجزیه و ارزیابی حرکات انسان به وسیله کامپیوتر و در دوره های مقدماتی بیشترین گرایش مربوط به کارگاه آموزشی مهارت های هفتگانه ( ICDL ) بود. همچنین ازنظر آن ها ICT موجب استفاده بهینه از امکانات موجود می شود و روحیه ابداع و نوآوری را افزایش می دهد و موجب نظم در فعالیت ها می شود و به ارائه خدمات ورزشی توسط مربیان کمک می کند و امکان آموزش و فعالیت در محیط خارج از مدارس آموزش فنی و حرفه ای به صورت مجازی را فراهم می سازد.

تبلیغات