بازخوانی دیدگاه پنج اندیشمند غربی درباره پیامبر اعظم (ص)
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
همیلتن گیپ معتقد است: «تقریبا تعداد نظریاتی که درباره محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم به وجود آمده است با عده نویسندگان زندگی نامه او برابری میکند؛ به عنوان مثال، زمانی مخالفان اسلام وی را مردی مصروع، زمانی یک سوسیالیست شورشگر و... توصیف کردهاند، به طور کلی همه این آرای ذهنی افراطی را قاطبه محققان رد میکنند. با این همه، تقریبا محال است که از نفوذ پارهای از عوامل ذهنی و نفسانی در هر نوشتهای که موضوع آن شرح حال و اعمال پیامبر باشد برخورداری کرد. آیا ادعای گیپ درباره گفتار نویسندگان غربی نسبت به پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآلهوسلم صادق است؟ نویسنده در مقاله حاضر کوشیده است با بازخوانی دیدگاه پنج اندیشمند غربی درباره پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم به همین سؤال پاسخ دهد.
1. فیلیپ جی. آدلر در کتاب تمدنهای عالم (World civilizations) ضمن شرح و بسط زندگی پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم ، نکات نادرستی را به آن حضرت نسبت داده است. از جمله محمد پیامآور دینی است که با سرعتی باورنکردنی و با شمشیر نیرومند پیروانش منتشر شد. زمانی که پیامبر، وحی نخستین را دریافت نمود از مسؤلیت ناشی از آن ترسید.
2. گوستاولوبون در بخشی از کتاب تمدن اسلام و عرب تاریخچهای از زندگی پیامبر اسلام را بیان میکند و از بعثت پیامبر، وقایع پس از هجرت و نیز از خصایص اخلاقی و امتیازات حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم سخن میگوید.
3. همیلتن گیپ در کتاب اسلام، بررسی تاریخی یکی از فصلش را به پیامبر اکرم اختصاص داده است که گفتههای او مجموعهای از درستیها و نادرستیها درباره پیامبر است.
4. جرجی زیدان یک مسیحی لبنانی است. از اینرو پیش از آن که بتوان او را یک شرقی دانست به غرب نزدیکتر است. بنابراین نویسنده وی رادر شمار اندیشمندان غربی آورده است و جرجی زیدان بخشی از کتاب تاریخ تمدن اسلام را به زندگی پیامبر اختصاص داده که این بخش دربردارنده نکات نادرستی درباره پیامبر است. از جمله: همین که پیامبر چهل ساله شد به گوشهگیری از مردم متمایل گشت و مانند مردان تارک دنیا به کوهها و غارها پناهنده شد.
5. جان دیون پورت در کتاب عذر تقصیر در پیشگاه محمد و قرآن در این کتاب هم نسبتهای ناروا به ساحت مقدس پیامبر داده شده است. به عنوان مثال سالی یک ماه محمد در غار حرا میزیست و در همین نقطه است که مفاد انجیل و تعلیمات انبیا را از مدنظر گذرانید.
نویسنده با بیان پاسخهای اجمالی که در نقد و تصحیح برخی از اظهار نظرهای غلط پنج اثر مذکور بیان کرده است که به شرح ذیل است:
1. آثار بررسی شده از آثار خوب نویسندگان غربی درباره پیامبر است؛ با این وصف، در همه آنها نکاتی منفی و اشتباه درباره پیامبر به چشم میخورد؛ از جمله این که همگی کوشیدهاند پیامبر را به گونهای معرفی نمایند که مصون از خطا نبوده، این وجه مشترک پنج اثر، احتمالاً قابل تعمیم به همه آثار غربی پیرامون پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآلهوسلم است.
2. در این نوشتار از تکرار منفیبافیهای نویسندگان غربی درباره پیامبر خودداری شده است. ولی این اقدام به این معنا نیست که در آثار موردنظر، اشکالات وارد شده بر پیامبر یکسان نبوده و یا میزان قابل توجهی از یکسانی را نداشته است. به هر روی، همگونی اتهامات علیه پیامبر در این کتابها سؤال برانگیز است.
3. عموم مطالب مرتبط به پیامبر بدون ارجاع و ذکر منبع در پاورقیها آمده است. حداکثر منابع مورد استفاده نویسندگان غربی در اینباره چند کتاب تاریخی نخستین است که اغلب، نویسندگان سنی آن را نگاشتهاند. عدم ارجاع به منابع متعدد، شائبه دیگری را هم دامن میزند و آن اینکه نویسندگان غربی در نگارش تاریخ اسلام از روی دست هم نوشتهاند.
4. از انبوه غلطنویسی نویسندگان غربی درباره پیامبر باید نتیجه گرفت که اطلاعات آنها از شرق و پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم اندک است. البته به نظر میرسد گاه به رغم آگاهی آنان از موضوع، به عمد از ذکر واقعیتها پرهیز نموده و به دروغ متوسل شدهاند و یا مغرضانه سخن گفتهاند، شاید از آنرو که برخی از آنها، جاده صافکن استعمار فرهنگی غرب علیه مسلماناناند.
5. اغلب نویسندگان غربی شاید به عمد و یا از روی جهل به بزرگنمایی و قداست بخشی به چهرهها و شخصیتهایی پرداختهاند که از نگاه واقعبین تاریخ، شایسته القاب صحابه رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم ، و امثال آنان نیستند. اینگونه موارد نشان میدهد که اغلب اندیشمندان غربی با یک پیشفرض بدبینانه به مطالعه تاریخ اسلام پرداختهاند!
1. فیلیپ جی. آدلر در کتاب تمدنهای عالم (World civilizations) ضمن شرح و بسط زندگی پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم ، نکات نادرستی را به آن حضرت نسبت داده است. از جمله محمد پیامآور دینی است که با سرعتی باورنکردنی و با شمشیر نیرومند پیروانش منتشر شد. زمانی که پیامبر، وحی نخستین را دریافت نمود از مسؤلیت ناشی از آن ترسید.
2. گوستاولوبون در بخشی از کتاب تمدن اسلام و عرب تاریخچهای از زندگی پیامبر اسلام را بیان میکند و از بعثت پیامبر، وقایع پس از هجرت و نیز از خصایص اخلاقی و امتیازات حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم سخن میگوید.
3. همیلتن گیپ در کتاب اسلام، بررسی تاریخی یکی از فصلش را به پیامبر اکرم اختصاص داده است که گفتههای او مجموعهای از درستیها و نادرستیها درباره پیامبر است.
4. جرجی زیدان یک مسیحی لبنانی است. از اینرو پیش از آن که بتوان او را یک شرقی دانست به غرب نزدیکتر است. بنابراین نویسنده وی رادر شمار اندیشمندان غربی آورده است و جرجی زیدان بخشی از کتاب تاریخ تمدن اسلام را به زندگی پیامبر اختصاص داده که این بخش دربردارنده نکات نادرستی درباره پیامبر است. از جمله: همین که پیامبر چهل ساله شد به گوشهگیری از مردم متمایل گشت و مانند مردان تارک دنیا به کوهها و غارها پناهنده شد.
5. جان دیون پورت در کتاب عذر تقصیر در پیشگاه محمد و قرآن در این کتاب هم نسبتهای ناروا به ساحت مقدس پیامبر داده شده است. به عنوان مثال سالی یک ماه محمد در غار حرا میزیست و در همین نقطه است که مفاد انجیل و تعلیمات انبیا را از مدنظر گذرانید.
نویسنده با بیان پاسخهای اجمالی که در نقد و تصحیح برخی از اظهار نظرهای غلط پنج اثر مذکور بیان کرده است که به شرح ذیل است:
1. آثار بررسی شده از آثار خوب نویسندگان غربی درباره پیامبر است؛ با این وصف، در همه آنها نکاتی منفی و اشتباه درباره پیامبر به چشم میخورد؛ از جمله این که همگی کوشیدهاند پیامبر را به گونهای معرفی نمایند که مصون از خطا نبوده، این وجه مشترک پنج اثر، احتمالاً قابل تعمیم به همه آثار غربی پیرامون پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآلهوسلم است.
2. در این نوشتار از تکرار منفیبافیهای نویسندگان غربی درباره پیامبر خودداری شده است. ولی این اقدام به این معنا نیست که در آثار موردنظر، اشکالات وارد شده بر پیامبر یکسان نبوده و یا میزان قابل توجهی از یکسانی را نداشته است. به هر روی، همگونی اتهامات علیه پیامبر در این کتابها سؤال برانگیز است.
3. عموم مطالب مرتبط به پیامبر بدون ارجاع و ذکر منبع در پاورقیها آمده است. حداکثر منابع مورد استفاده نویسندگان غربی در اینباره چند کتاب تاریخی نخستین است که اغلب، نویسندگان سنی آن را نگاشتهاند. عدم ارجاع به منابع متعدد، شائبه دیگری را هم دامن میزند و آن اینکه نویسندگان غربی در نگارش تاریخ اسلام از روی دست هم نوشتهاند.
4. از انبوه غلطنویسی نویسندگان غربی درباره پیامبر باید نتیجه گرفت که اطلاعات آنها از شرق و پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم اندک است. البته به نظر میرسد گاه به رغم آگاهی آنان از موضوع، به عمد از ذکر واقعیتها پرهیز نموده و به دروغ متوسل شدهاند و یا مغرضانه سخن گفتهاند، شاید از آنرو که برخی از آنها، جاده صافکن استعمار فرهنگی غرب علیه مسلماناناند.
5. اغلب نویسندگان غربی شاید به عمد و یا از روی جهل به بزرگنمایی و قداست بخشی به چهرهها و شخصیتهایی پرداختهاند که از نگاه واقعبین تاریخ، شایسته القاب صحابه رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم ، و امثال آنان نیستند. اینگونه موارد نشان میدهد که اغلب اندیشمندان غربی با یک پیشفرض بدبینانه به مطالعه تاریخ اسلام پرداختهاند!