آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

نقش ویژه زنان در سرنوشت جامعه بشری سبب شده است تا این قشر همواره در کانون توجه قرار گرفته و مکاتب فکری بسیاری به عرضه آراء و دیدگاه‏های خود در این زمینه مبادرت ورزند. مکتب «فمینیسم» یکی از این دیدگاه‏ها را عرضه نموده که طی آن، گسترش حقوق و نقش زن در جامعه مورد تأکید قرار گرفته است. فمینیسم به عنوان مکتبی شناخته می‏شود که داعیه مبارزه علیه فرودستی زنان نسبت به مردان در عرصه خصوصی و ادعای جایگاه نازل آنان در عرصه عمومی (محیط کار، جامعه، فرهنگ و عرف اجتماعی) را دارد. فمینیسم و مبارزات فمینیستی در کشورهای جهان سوم و از جمله جوامع اسلامی، پس از پیوستن این کشورها به فرآیند توسعه و افزایش حضور زنان در عرصه عمومی با هدف جبران عقب ماندگی زنان نسبت به مردان، به لحاظ حقوقی و اجتماعی، زمینه طرح پیدا کرد. روند توسعه کشورهای خاورمیانه بنابر ادعای فمینیست‏ها، به دلیل نسخه برداری از الگوی جهان سرمایه‏داری، ناخواسته مناسبات پدر سالاری رایج در کشورهای غربی را به این جوامع منتقل ساخته است و در نتیجه، مردان جامعه، دارایی و سایر منابع اقتصادی را در کنترل خود گرفته و در تدوین حقوق و مقررات اجتماعی و توزیع مناصب سیاسی، به خود اولویت داده و زنان را همچون جنس دوم در رتبه بعدی اهمیت قرار می‏دهند.
وی در ادامه مقاله با توجه به زمینه‏های طرح اندیشه فمینیستی در جوامع اسلامی خاورمیانه چنین بیان می‏کند که، به زعم فردمداری در اندیشه‏های فمینیستی، اندیشه‏های اسلامی یکسره آن‏را نمی‏پذیرد و در نتیجه، به نظر می‏رسد با عنایت به چنین نگرشی، اساسا مکتب فردمداری همچون فمینیسم، نتواند در جوامعی که زیرساخت فکری آنها را ایدئولوژی اسلامی تشکیل می‏دهد، مخاطبی بیابد. با این حال طرفداران اندیشه فمینیستی در جوامع اسلامی محدود و اندک نیستند. نگرش اسلام دیدگاهی بین فردگرایی و جمع‏گرایی است و نمی‏توان در این بینش، اولویتی برای فرد یا اجتماع قایل شد و نیز تفاوت و تمایزی به لحاظ جسمانی بین مرد و زن (مگر به تقوا) وجود ندارد. گرچه در جوامع خاورمیانه، مقام و منزلت زن به واسطه برخی تنگ نظری‏ها و برداشت‏های سطحی از اصول اسلامی در جایگاه درستی نیست، اما تلاش زن مسلمان این جوامع با هدف بهبود منزلت و جایگاه خود و ایفای نقشی فعال و متناسب با آنچه شریعت از آنها انتظار دارد، نباید به تکوین این شبهه بیانجامد که زمینه فعالیت و گسترش تأیید نمی‏شود. تفاوت‏های جنسی زن و مرد نیز نفی نمی‏گردد و براین‏اساس، اندیشه فروتری یک جنس و برتری جنس دیگر یکسره رد می‏شود.

تبلیغات