آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

در این مقاله نویسنده سعى دارد حرکت‏هاى زنان در دوره مشروطه را، به عنوان پیروزى‏هاى چشمگیر در روند تحقق یافتن خواسته‏هاى مردم قلمداد کند.
وى در ابتدا به تقسیم‏بندى این حرکت‏ها مى‏پردازد.
الف) حرکت‏هاى سیاسى زنان پیش از مشروطه:
1. واقعه تنباکو؛ ایشان نقش زنان مشروطه را تأثیرگذار در واقعه تنباکو مى‏داند و مى‏نویسد: شاه پس از اتمام‏حجت با میرزاى آشتیانى مبنى بر این‏که یا باید در ملأ عام قلیان بکشد و یا از ایران خارج شده و به عتبات عالیات برود، زنان پیشاپیش مردان به اعتراض علیه حکومت مى‏پردازند و تظاهراتى را در محل استقرار میرزاى آشتیانى «سنگلج» بر پا مى‏کنند و بدون حمایت از سوى مردان، اقدام به بستن بازار مى‏کنند.
2. قطحى بزرگ سال 1277 ه ق؛ در این زمان وقتى که ناصرالدین شاه از شکار برمى‏گشت و به علت گران شدن نان و نبود آن زنان کالسکه شاه را محاصره و تقاضاى رفع مشکل شدن نان مى‏کنند. و در زمان مظفرالدین شاه نیز زنان در تبریز به وضع نابسامان نان دست به اعتراض مى‏زنند.
ب) نقش زنان در نهضت مشروطه و رویدادهاى پس از آن:
1. مشارکت در تأسیس بانک ملى ایران؛ 2. تحریم کالاهاى وارداتى و حمایت از صنایع داخلى؛ 3. تلاش جهت تحکیم نظام پارلمانى.
نویسنده در این قسمت نقش زنان را در تأسیس بانکى ملى و تحریم کالاهاى وارداتى و همچنین در تدوین و تصویب متمم قانون اساسى در نظام پارلمانى را از رویدادهاى این دوره برمى‏شمرد.
ج) مبارزه براى استقرار مجدد نظام پارلمانى؛ در هنگام کودتاى محمد على شاه و آغاز دوره استبداد صغیر، فعالیت‏هاى مشروطه خواهان دچار دگرگونى شد و براى استقرار دوباره نظام پارلمانى در عرصه داخلى و خارجى مبارزاتى سازماندهى شد، که در این میان، زنان دوشادوش مردان در هر دو عرصه ذیل، مشارکت چشم‏گیرى داشتند.
1. فعالیت زنان مشروطه خواه در مهاجرت؛ 2. فعالیت زنان مشروطه خواه در داخل کشور؛ که نویسنده محترم نقش اساسى زنان در، از یک سو فعالیت‏هاى تبلیغاتى و از سوى دیگر حمایت مالى از مبارزه مشروطه خواهان و نهایتا شرکت در مبارزه مسلحانه و سیاسى، از فعالیت‏هاى خاص این دوره را برمى‏شمرد.
د) سهم زنان از پیروزى مبارزات مشروطه خواهى:
1. درخواست مشروعیت تشکل‏هاى سیاسى زنان؛ 2. حق رأى دادن؛ 3. مطالبه سایر حقوق انسانى و مدنى.
تأسیس عدالتخانه و پارلمنت و همچنین تأسیس مدارس دخترانه و علم آموزى از مهم‏ترین خواسته‏هاى زنان مشروطه خواه بود. از دیگر دستاوردهاى پیروزى مشروطه براى زنان این بود که، توانستند دیدگاه‏هاى خود را از طریق روزنامه‏هاى مشروطه خواه که مهم‏ترین ابزار اطلاع رسانى بودند، بیان کنند. براى اولین بار زنان پس از فتح تهران که فعالیت‏هاى سیاسى، اجتماعى و فرهنگى گسترش یافت، توانستند در عرصه روزنامه‏نگارى وارد شوند و روزنامه‏هایى چون: شکوفه، زبان زنان، نامه نسوان و مجلاتى مانند، دانش، عالم نسوان، جهان زنان و جمعیت نسوان وطن خواه منتشر سازند.

تبلیغات