آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

ماهنامه زنان، ش 124، شهریور 84
این نوشتار قسمت اول از گفت‏وگوى آقاى محمد حسین صبورى با دکتر آزاده کیان دانشیار علوم سیاسى در دانشگاه پاریس و پژوهشگر مرکز ملى تحقیقات علمى فرانسه است.
ایشان در ضمن پاسخ به پرسش‏هاى طرح شده مى‏گوید در سال 1906 میلادى و مقارن با نهضت مشروطه در ایران، جنبش حق رأى زنان در میان فمینیست‏هاى غربى فعال بود، در ایران هم جنبش خودش زنان فعالیت‏هایى داشت مانند انتشار نشریات متعدد در حوزه مسائل زنان و تأسیس مدارس دخترانه. این زنان خواسته‏هاى مشخص سیاسى و اجتماعى مثل حقوق برابر و حق رأى داشتند. اما پس از کودتاى 1299 ش، فمینیسم دولتى رضاشاه به وجود آمد که در واقع اصلاً فمینیسم نبود، به قول افسانه نجم آبادى به زنان مى‏گفت مدرن باشند یعنى حجابشان را بردارند اما فروتن باشند یعنى حقوق برابر نخواهند. ازاین‏رو قانون مدنى رضاشاه مصوب 1933 م کاملاً مردسالار و بر مبناى شرع است. مى‏توان گفت سیاست‏هاى مدرنیزاسیون رضاشاه در حوزه زنان، در مقابل مدرنیته قرار گرفت و در نهایت، این مدرنیزاسیون رضاشاهى و دولت وى بود که برنده این مقابله و جدال شد.
تا زمان پهلوى دوم، در واقع، جنبش زنان به‏طور مستقل نداریم. یکى از دلایلش تشکیل سازمان زنان است. زنان در دوران محمدرضا شاه اگر چه کارهاى خیلى مثبتى انجام دادند ولى دولت را به چالش نگرفتند بلکه خود سدّ این راه شدند. حقوق سیاسى مورد نظر محمدرضا شاه هم به افزایش فعالیت زنان در عرصه‏هاى سیاسى نینجامید چرا که دموکراسى وجود نداشت.
در دوران انقلاب، خواسته‏هاى زنان به‏طور خاص مطرح نشد، بلکه خواسته‏هاى عمومى مطرح مى‏شد. اما بعد از انقلاب کم کم با رشد شهرنشینى از یک سو و افزایش سواد و معلومات جوانان، کم کم از اقتدار پدران و مردان کاسته شد. در واقع انقلاب بهمن، انقلاب نسلى است و در جهت مخالفت با نظام پدرسالار. جنگ ایران و عراق هم به نوبه خود بر اقتدار جوان‏ها در خانواده افزود چرا که دولت اقتدار والدین را کاهش مى‏داد تا جوان‏ها به جبهه بروند. تا بعد از زمان جنگ حرکت‏هاى زنان چندان قوى و محسوس نبود. اما پس از آن با تلاش‏هاى زنان مذهبى، نه زنان لائیک و سکولار، کم کم آگاهى قشر زنان بالا رفت. زنان مذهبى وقتى جاى زنان سکولار را گرفتند متوجه شدند که اگر نگرش ضد زن وجود داشته باشد، بر ضد همه آنهاست. بدین ترتیب نقش روشن‏فکران و فعالان مذهبى جنبش زنان که سعى مى‏کردند از طریق ایجاد یک سنتز به بهتر کردن وضع زنان در ایران برسند، نقش مهم‏ترى بوده است.
خانم کیان معتقد است زنان روشن‏فکر مذهبى در دو وجه کار کردند. اول آنکه سعى کردند سنتزى از سنت و مدرنیته ارائه بدهند. دیگر، تلاش‏هایى است که این زنان براى همراه کردن زنان سکولار انجام مى‏دهند مثل انتشار مجله زنان و فرزانه.
ایشان فعالیت‏هاى برخى از نمایندگان زن در مجلس ششم و نیز روشن‏فکران مذهبى مثل آقاى سروش و مجتهد شبسترى را در جهت پیشبرد اهداف جنبش زنان و ایجاد همدلى بین این نیروها مؤثر مى‏دانند.
وى معتقد است سلطه‏طلبى آمریکا در منطقه خاورمیانه و کشورهاى اسلامى موجب شده تا در خیلى از کشورها مثل مصر، مراکش و عراق بازگشت به سنت‏ها یا بنیادگرایى پیش آید. بنابراین نمى‏توان ادعا کرد که حرکت‏هاى جهانى به نفع سکولارهاست.

تبلیغات