نقد کنوانسیون رفع تبعیض از زنان
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
سیاست روز، 8/6/82
این مقاله ضمن ارائه گزارشی از سیر تاریخی مطرح شدن الحاق به کنوانسیون رفع تبعیض از زنان در ایران، به برخی از مفاد کنوانسیون اشاره میکند که عبارتاند از: محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان؛ اقدامات لازمالاجرا در پیگیریهای این معاهده که عرصههای مختلف فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، حقوقی و سیاسی را شامل میشود؛ آزادی زنان در انتخاب محل اقامت و انتخاب شغل، فارغ از دغدغههای زناشویی و بدون توجه به وظایف همسری و مادری؛ و بالاخره حذف کلیشههای جنسیتی.
نویسنده، در ادامه، به بیان ادله موافقان و مخالفان الحاق ایران به معاهده مزبور پرداخته است و با تحلیلی دقیق و موشکافانه، چنین نتیجه میگیرد که کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، از آنجا که بر اساس الگوی برابری به دفاع از زنان میپردازد، با اهداف دین سازگار نیست؛ به دلیل آنکه الگوی برابری ضرورتا به نادیده گرفتن نقش مادری و همسری منجر میشود و آثاری از جمله تزلزل بنیان خانواده، روابط نامشروع و بحران هویت را در پی دارد. این در حالی است که الگوی متعالی در دفاع از شخصیت و حقوق زنان، الگوی «تناسبمحور» است که ضمن پافشاری بر برابری زن و مرد در انسانیت، حقوق و فرصتها را متناسب با کارآمدی و نقش هر یک از دو جنس، تنظیم و برنامهریزی اجتماعی را بر اساس این نقشها ارائه میکند.
این مقاله ضمن ارائه گزارشی از سیر تاریخی مطرح شدن الحاق به کنوانسیون رفع تبعیض از زنان در ایران، به برخی از مفاد کنوانسیون اشاره میکند که عبارتاند از: محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان؛ اقدامات لازمالاجرا در پیگیریهای این معاهده که عرصههای مختلف فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، حقوقی و سیاسی را شامل میشود؛ آزادی زنان در انتخاب محل اقامت و انتخاب شغل، فارغ از دغدغههای زناشویی و بدون توجه به وظایف همسری و مادری؛ و بالاخره حذف کلیشههای جنسیتی.
نویسنده، در ادامه، به بیان ادله موافقان و مخالفان الحاق ایران به معاهده مزبور پرداخته است و با تحلیلی دقیق و موشکافانه، چنین نتیجه میگیرد که کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان، از آنجا که بر اساس الگوی برابری به دفاع از زنان میپردازد، با اهداف دین سازگار نیست؛ به دلیل آنکه الگوی برابری ضرورتا به نادیده گرفتن نقش مادری و همسری منجر میشود و آثاری از جمله تزلزل بنیان خانواده، روابط نامشروع و بحران هویت را در پی دارد. این در حالی است که الگوی متعالی در دفاع از شخصیت و حقوق زنان، الگوی «تناسبمحور» است که ضمن پافشاری بر برابری زن و مرد در انسانیت، حقوق و فرصتها را متناسب با کارآمدی و نقش هر یک از دو جنس، تنظیم و برنامهریزی اجتماعی را بر اساس این نقشها ارائه میکند.