اخلاق ایرانیان؛ پایگاهی برای دفاع فرهنگی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
هر جامعهاى اخلاقیات، احساسات، فرهنگ و اندیشهاى خاص خود دارد، و اگر جوامع مختلف از این ویژگىها، که در فراز و فرود تاریخى دچار تغییرات کوچک و بزرگ مىشوند، آگاه باشند و به خودآگاهى قابل اتکایى نایل آیند، مىتوانند سرنوشتخویش را خود به دست گیرند و از گردنههاى سخت، با آسیبهاى کمترى عبور کنند . با این همه، ویژگىهاى اخلاقى مثبتیا منفى ایرانیان کمتر موضوع بحثبوده است . مقالهى حاضر در پى ارائهى گزارشى است از اخلاقیات ایرانیان; و براى این کار به گفتار و نوشتار صاحبنظران تکیه مىکند .
یکى از صاحبنظران بر این باور است که پیشینهى فرهنگى ایرانیان، آیین اسلام، و فلسفهى یونان شاخصهاى مهم اخلاقى ایرانى را تشکیل مىدهد . در واقع، اخلاقیات مردم ایران را باورهایى ساختهاند که خاستگاه آنها با یکدیگر متفاوت است، و این باورها باید از هم جدا شوند تا اظهارنظر و ارزیابى بهتر و دقیقترى صورت پذیرد .
باستانى پاریزى در خاتون هفتقلعه فلات ایران را عرصهاى مىداند که در آن هرج و مرج، خشونت، فقر و اختلافات داخلى با ظهور سردارى مستبد پایان مىپذیرد و آرامش و آسایش بر آن حکمفرما مىگردد; اما دیرزمانى نمىگذرد که مردم چشم مىگشایند و باز هرج و مرج و اختلافات داخلى و ... این قصه هر بار تکرار مىشود .
فریدون جنیدى معتقد است ایران مشخصهى فرهنگىاى دارد که با دیگر ملل جهان متفاوت است: در اکثر فرهنگهاى جهان، زمین و دنیا خوار و بىمقدار است; در حالى که در میان ایرانیان، زمین «سپندار مزد» ، به معناى مقدس، افزاینده، مظهر عشق و فروتنى نام گرفته است . گفتنى است اندیشههایى که زمین را پست مىدانند و زیبایى را نکوهش مىکنند، همهى جلوههاى نیک آفرینش ایزدى را بد جلوه مىدهند .
آفتاب یزد، 16/4/81
یکى از صاحبنظران بر این باور است که پیشینهى فرهنگى ایرانیان، آیین اسلام، و فلسفهى یونان شاخصهاى مهم اخلاقى ایرانى را تشکیل مىدهد . در واقع، اخلاقیات مردم ایران را باورهایى ساختهاند که خاستگاه آنها با یکدیگر متفاوت است، و این باورها باید از هم جدا شوند تا اظهارنظر و ارزیابى بهتر و دقیقترى صورت پذیرد .
باستانى پاریزى در خاتون هفتقلعه فلات ایران را عرصهاى مىداند که در آن هرج و مرج، خشونت، فقر و اختلافات داخلى با ظهور سردارى مستبد پایان مىپذیرد و آرامش و آسایش بر آن حکمفرما مىگردد; اما دیرزمانى نمىگذرد که مردم چشم مىگشایند و باز هرج و مرج و اختلافات داخلى و ... این قصه هر بار تکرار مىشود .
فریدون جنیدى معتقد است ایران مشخصهى فرهنگىاى دارد که با دیگر ملل جهان متفاوت است: در اکثر فرهنگهاى جهان، زمین و دنیا خوار و بىمقدار است; در حالى که در میان ایرانیان، زمین «سپندار مزد» ، به معناى مقدس، افزاینده، مظهر عشق و فروتنى نام گرفته است . گفتنى است اندیشههایى که زمین را پست مىدانند و زیبایى را نکوهش مىکنند، همهى جلوههاى نیک آفرینش ایزدى را بد جلوه مىدهند .
آفتاب یزد، 16/4/81