آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

نویسنده با بیان ویژگى‏هاى جامعه تک‏صدایى کوشش مى‏کند تا آن را بر جامعه ما منطبق کند، مانند اینکه مردم جامعه را هراسناک از شنیدن انتقاد و نداشتن فرصت ابراز نظر معرفى کند و سیستم آموزشى را فاقد خلاقیت ذکر مى‏کند.

متن

وقتى در یک جامعه، کانون کوچکى سعى کند در تولید اندیشه و پى‏ریزى پایه‏هاى قواعد و شیوه رفتارى اقدامات خودش را به کل جامعه تسرى بدهد، به آن جامعه، جامعه تک‏صدایى مى‏گوییم. در این مقاله به جنبه‏هاى فرهنگى این پدیده اشاره خواهیم داشت.

یکى از ویژگى‏هاى جامعه تک‏صدایى منفعل کردن انسانها و تربیت افرادى فرمانبردار از حاکم است. شکستن حریمهاى شخصى افراد مایه بحران هویت آنهاست. در چنین جوامعى معمولاً افراد در حاشیه‏اند و اعتماد به نفس کافى براى ارائه ایده‏هاى نو و تفکرات جدید ندارند و مشارکت مردمى معنا نمى‏دهد و به گفته دکتر باوند جامعه تک‏صدایى مخالف حاکمیت مردم است.
تک‏حزبى بودن ویژگى دیگر نظام تک‏صدایى است و در جامعه تک‏صدایى عنصر مشارکت مردمى، نادیده گرفته مى‏شود. به اعتقاد من مردم ما آن قدر فرصت سیاسى‏شدن و ابراز نظر و فکر و بیان را کم داشته‏اند که تبدیل به مردم ساکتى شده‏اند. یکى از راه‏هایى که مى‏تواند این وضعیت را تغییر دهد ایجاد شوراهاست.
یکى دیگر از ویژگى‏هاى جامعه تک‏صدایى، نفى تکثرگرایى و داشتن یک نظام سیاسى مشخص بدون در نظر گرفتن عقاید مخالف و متفاوت است.
یکى دیگر از ویژگى‏هاى جامعه تک‏صدایى نپذیرفتن انتقادات افراد و نفى روحیه نقد و انتقادپذیرى است. در کشور ما به نقل از یک کارشناس امور اجتماعى کار گروهى معمولاً خوب نتیجه نمى‏دهد.
انفجار:
انباشت صداها در جامعه تک‏صدایى ممکن است به انفجار بینجامد. اگر در فضاهاى اجتماعى تکثر صدا، اندیشه و بیان متناسب با ذائقه‏هاى مختلف وجود نداشته باشد، بسیارى از مسائل در انباشت خود، حالت انفجار مى‏یابند.
نظامهاى تک‏صدایى در نظامهاى آموزشى ما نیز رسوخ پیدا کرده است. به نقل از یکى از استادان دانشگاه در کشور ما دانشجویان در کار گروهى همیشه نمره پایینى را کسب مى‏کنند؛ چون آنها یاد نگرفته‏اند حتى عقاید هم‏کلاسى‏ها و دوستان خودشان را بشنوند. البته نظام آموزش و پرورش کشور هم در دادن واحدهاى درسى در بعضى رشته‏ها به طور جزمى برخورد مى‏کند. دکتر شیخاوندى در این‏باره مى‏گوید باید مردم و شوراها در تدوین کتابهاى درسى مشارکت داشته باشند.
نفى خلاقیت از مهمترین ویژگى نظامهاى تک‏صدایى است. یک جامعه‏شناس مى‏گوید: «ما جوانان کشورمان را در دانشگاه روزانه براى 7، 8 ساعت پارک مى‏کنیم تا زمانشان پر شود یک سرى محفوظات کیسه‏اى هم به آنها مى‏دهیم و اصلاً هم با خلاقیت آنها کارى نداریم.»
تربیت افراد در نظام تک‏صدایى آنها را تبدیل به موجودات غیرمنطقى و کم‏ظرفیت مى‏کند. البته برخى کارشناسان این را ناشى از نظام شاهنشاهى گذشته مى‏دانند. میل به تک‏صدایى در ما به شدت وجود دارد. ما به شدت از انتقاد شنیدن هراس داریم. عده‏اى از صاحب‏نظران معتقدند مردم ما فرصت ابراز عقیده نداشته‏اند.
اشاره‏
1. برخلاف تصور نویسنده مردم ایران در اصل پیدایش انقلاب اسلامى و پس از آن بارها در تصمیم‏گیرى‏هاى کلان کشور (انتخاب ریاست جمهورى، نمایندگان مجلس، نمایندگان خبرگان، شوراها، قانون اساسى) مشارکت داشته و ابراز عقیده کرده‏اند. مردم ما یکى از سیاسى‏ترین جوامع عالم را تشکیل مى‏دهند و این به دلیل مشارکت، فعال بودن در مباحث و گفتگوها، شرکت در نقد و... است. جامعه ما تک‏صدایى نیست، انتقاد در آن جریان دارد، از خلاقیت استقبال مى‏شود، تک‏حزبى نیست. بسى مایه تعجب است که این مسأله به کلى در کلام نویسنده محترم مغفول افتاده است و البته تک‏بعدى نگرى که کم از تک‏صدایى ندارد مى‏تواند یکى از عوامل چنین لغزشهایى گردد.
2. نه تنها جامعه ایرانى پس از انقلاب اسلامى تمرین گفتگو را آغاز کرد، بلکه در نقد و انتقاد به آنجا رسید که دشمنان اسلام به طمع افتادند تا به جاى راه‏حلهاى نظامى از طریق توطئه‏هاى فرهنگى به زوال انقلاب اسلامى همت گمارند؛ لذا میان انتقاد و توطئه باید فرق نهاد و مى‏توان انصاف و صداقت در ارزیابى علمکردهاى نظام را وجه تمایز این دو معرفى کرد.
3. هرچند آموزش و پرورش پس از دوره انقلاب، رشد شایسته خود را نداشته است، اما در مقایسه با پیش از انقلاب تحولات بسیارى یافته است. خلاقیتها و نوآورى‏ها و پیروزى‏هاى جوانان تحصیل کرده در عرصه‏هاى مسابقات بین‏المللى شاهد خوبى بر این مدعا است و نادیده گرفتن اینها باز مایه تأمل و تردید در این‏گونه ارزیابى‏هاست.
همبستگى، 8/9/79

تبلیغات