آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

مقدمه و اهداف: توسعه پایدار، توسعه ای است که نیازهای نسل حاضر را تأمین می کند؛ بدون اینکه در پاسخگویی نیازهای نسل آینده خللی ایجاد کند. توسعه پایدار دارای سه بُعد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است که باید به صورت هم زمان در نظر گرفته شود. با رشد و اهمیت توسعه پایدار، بسیاری از شرکت های موجود در سطح دنیا نیز به دلایل و انگیزه های کنشی و یا واکنشی اقدام به جمع آوری محصولات فرسوده خود می کنند. در چنین شرایطی وجود یک شبکه لجستیک معکوس که مبتنی بر توسعه پایدار باشد، ضروری است. تصمیم بر برون سپاری لجستیک به دلیل اجتناب از هزینه های ثابت، سرمایه گذاری سنگین و دستیابی به مزیت اقتصادی، بسیار اهمیت یافته است و شرکت های بسیاری مزایای بالقوه را که از خدمات لجستیکی باکیفیت حاصل می شود، دریافته اند.روش: در پژوهش حاضر، یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح آمیخته به منظور برنامه ریزی برون سپاری لجستیک معکوس در چرخه مونتاژ صنعت خودروسازی بر پایه تابع هدف هزینه گرا ارائه شده است. قلمرو موضوعی پژوهش متمرکز بر چرخه مونتاژ خطوط تولید به صورت عام و با اولویت خودروسازان پرتیراژ (سواری سبک) است که شامل گروه صنعتی خودروسازی سایپا شامل گروه لیزینگ رایان سایپا است. قلمرو زمانی پژوهش، یک بازه مشخص از سال 1389 تا سال 1398 است. متغیرهایی نظیر دریافتی های غیرتجاری، جمع کل دارایی ها، سود عملیاتی، سود خالص و ارزش بازار هستند که از طریق آمار منتشرشده «شرکت سایپا» با استفاده از نرم افزار متلب ارزیابی می شوند.یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که از میان متغیرهای دریافتی های غیرتجاری، جمع کل دارایی ها، سود عملیاتی، سود خالص و ارزش بازار، سود خالص به سود عملیاتی و فروش (درآمدهای عملیاتی) از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بیشترین میزان دریافتی های غیرتجاری برای شرکت خودروسازی سایپا در بازه زمانی 1389 تا 1398 در سال 1398 و در فصل تابستان است و برای کل دارایی ها برای سال 1392 و فصل تابستان است؛ همچنین بیشترین میزان سود عملیاتی برای سال 1398 و فصل زمستان و برای سود خالص برای سال 1390 و فصل بهار است. میزان همگرایی داده ها در نمودار رگرسیونی فروش (درآمدهای عملیاتی) به سود عملیاتی و سود خالص به سود عملیاتی برای سال های 1389-1398 محاسبه شد. میزان همگرایی داده ها در نمودار رگرسیونی فروش (درآمدهای عملیاتی) به سود عملیاتی بر مبنای مدل مفهومی در سال 1398 برابر با 9895/0 و نمودار رگرسیونی سود خالص به سود عملیاتی در سال 1398 بر مبنای مدل مفهومی در نظر گرفته شده برابر با 9961/0 است. میزان رگرسیون برای مدل مفهومی در مرحله آزمون برابر با 79/0 به دست آمد. میزان رگرسیون حاصل از پردازش در مرحله کلی برابر با 79/0 حاصل شد. میزان خطای هیستوگرام برای هر سه مرحله یادگیری، اعتبارسنجی و آزمون محاسبه شد. این میزان خطا با توجه به خطای صفر، برابر با 002375/0 است که به دلیل نزدیک بودن به صفر از سطح قابل قبولی برخوردار است و به مقدار صفر نمی رسد و در مقایسه با نتایج پژوهش های دیگر نشان دهنده بهبود میزان رگرسیون و خطا در تجزیه وتحلیل تابع هدف است.نتیجه گیری: با توجه به وزن محاسبه شده معیارها در مسائل بالانس خطوط مونتاژ دوطرفه می توان نتیجه گرفت که گروه تصمیم در کنار مسائل تولیدی به مسائل استراتژیک توجه خاصی دارند؛ زیرا نرخ تولید خط که معکوس زمان چرخه تولید است، در درازمدت بر سهم بازار شرکت تأثیر می گذارد و موجب افزایش سهم شرکت در بازار می شود.

Reverse Logistics Outsourcing Planning Model Based on Intuitive Fuzzy Analysis Considering Artificial Intelligence Methods (Case Study: Saipa Company)

Introduction and objectives: Sustainable development is defined as development that meets the needs of the present generation without compromising the ability of future generations to meet their own needs. It encompasses economic, social, and environmental dimensions that must be considered simultaneously. With the increasing importance of sustainable development, many companies worldwide are motivated, either proactively or reactively, to collect their used products. In such circumstances, establishing a reverse logistics network based on sustainable development is essential. The decision to outsource logistics has gained significance due to the need to avoid fixed costs, heavy investment, and achieve economic advantages, with many companies recognizing the potential benefits of high-quality logistics services.Method: This research presents a mixed integer programming model for planning reverse logistics outsourcing in the assembly cycle of the automotive industry, focusing on a cost-oriented objective function. The research scope includes the assembly cycle of production lines, specifically prioritizing high-volume car manufacturers (light vehicles), and focuses on the Saipa Automotive Industrial Group, including the Ryan Saipa Leasing Group. The research period spans from 1389 to 1398 in the Iranian calendar. Variables such as non-commercial receivables, total assets, operating profit, net profit, and market value were evaluated using MATLAB software based on published statistics from Saipa.Findings: The research findings indicate that among the variables of non-commercial receivables, total assets, operating profit, net profit, and market value, net profit to operating profit and sales (operating income) are of significant importance. The highest amount of non-commercial receivables for Saipa occurred in 1398 during the summer, while the highest total assets were recorded in 1392 during the summer. The highest operating profit was observed in 1398 during the winter, and the highest net profit was in 1390 during the spring. The degree of data convergence was calculated in the regression charts of sales (operating income) to operating profit and net profit to operating profit for the years 1389-1398. The degree of data convergence in the regression chart of sales to operating profit based on the conceptual model in 1398 was 0.9895, and for net profit to operating profit in 1398, it was 0.9961. The regression rate for the conceptual model in the test phase was 0.79, and in the overall processing stage, it was also 0.79. The histogram error rate was calculated for all three stages of learning, validation, and testing, with an error rate of 0.002375, which is acceptable due to its proximity to zero. Comparing these results with other studies shows an improvement in the regression and error rate in the analysis of the objective function.Conclusion: Based on the calculated weight of the criteria in two-way assembly line balancing issues, it can be concluded that the decision team pays special attention to strategic issues in addition to production issues. The production rate of the line, which is the inverse of the production cycle time, affects the company's market share in the long term and increases its market share.

تبلیغات