نویسندگان: داریوش رحمتی

کلید واژه ها: الگو مدیریت راهبردی دفاع مقدس

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۳۷ - ۶۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۹۶۳

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

زمینه و هدف : از انتشار نخستین پژوهش درباره مدیریت، تاکنون پژوهشگران علوم مدیریت منابع انسانی همواره کوشیده اند تا نظریه های مناسبی را ارائه دهند تا مدیران سازمان ها بتوانند با تکیه بر آن به مدیرانی اثربخش تبدیل شوند. طبیعی است که وظیفه مدیران در سازمان در نظریه های ماشین گونه با مدیریت واقعی بر منابع انسانی بسیار متفاوت می باشد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی در سطوح راهبردی بر اساس تجربیات 8 سال دفاع مقدس با نگاه به آینده، انجام گرفته است. روش: تحقیق حاضر کاربردی، روش تحقیق ترکیبی و تعداد اعضای جامعه آماری 50 نفر از مدیران سازمان فراجا می باشند که همگی از اساتید خبره، عضو هیات علمی دانشگاه و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری بوده و دارای حداقل20 سال سابقه مدیریتی در سطوح کلان و راهبردی می باشند. روش نمونه گیری تحقیق، گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری است.جهت تجزیه و تحلیل مصاحبه ها، از روش تحلیل محتوا استفاده شده و تجربیات 8 سال دفاع مقدس آخرین دستاوردهای موجود در زمینه مدیریت در سطوح راهبردی، در ادبیات پژوهش، به کمک فراتحلیل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور اعتباربخشی، از پرسشنامه بررسی اعضا و خبرگان و جهت طراحی الگو و شناسایی روابط میان ابعاد الگو از روش الگوسازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. یافته ها: یافته های تحقیق حاکی است ابعاد الگوی مدیریت در سطوح راهبردی بر اساس تجربیات 8 سال دفاع مقدس با نگاه به آینده به ترتیب اولویت عبارتند از: سطح یک:  بُعد اعتقادی، ارزشی و دینی (باورهای قلبی)؛ سطح دو: بُعد شخصیتی و اخلاقی (باورهای گفتاری یا لسانی)؛ سطح سه: بُعد فقهی و رفتاری (باورهای عملی یا یدی). نتیجه گیری: نتایج این تحقیق بیانگر این مهم است که اگر مدیر یک انسان اخلاقی بوده و دارای ارز ش های محکمی در حوزه خودسازی و ارتباط با خداوند باشد؛ یعنی کسی که رضایت خداوند، هدف اولیه و اساسی او باشد و هم چنین عوامل موقعیتی دیگر را نیز مورد توجه قرار دهد، می توان انتظار داشت که مدیریت وی موفق خواهد بود.

Designing Faraja's human resource management model at a strategic level based on the experiences of 8 years of holy defense with a view to the future

Background and purpose: Since the publication of the first research on management, human resource management researchers have always tried to provide appropriate theories so that managers of organizations can become effective managers by relying on them. It is natural that the task of managers in the organization in machine-like theories is very different from the real management of human resources. Based on this, the current research has been conducted with the aim of designing a model of human resources management at strategic levels based on the experiences of 8 years of holy defense with a view to the future. Method: The current applied research, the combined research method and the number of members of the statistical community are 50 managers of the Faraja organization, all of whom are expert professors, university faculty members and have a master's or doctorate degree and have at least 20 years of management experience at macro levels. And they are strategic. The sampling method of the research is snowball until theoretical saturation is reached. To analyze the interviews, the content analysis method was used and the experiences of 8 years of defending the latest achievements in the field of management at strategic levels, in the research literature, with the help of case meta-analysis. The analysis was done. For the purpose of accreditation, the survey questionnaire of members and experts was used, and for designing the model and identifying the relationships between the dimensions of the model, the interpretive structural modeling method was used. Findings: The findings of the research indicate that the dimensions of the management model at strategic levels based on the experiences of 8 years of Holy Defense with a view to the future, in order of priority, are: level one: belief, value and religious dimension (beliefs of the heart); Level two: personality and moral dimension (speech or language beliefs); Level three: jurisprudential and behavioral dimension (practical or practical beliefs). Conclusion: The results of this research show that it is important that if the manager is a moral person and has strong values in the field of self-improvement and communication with God; That is, someone whose primary and basic goal is the satisfaction of God and also takes other situational factors into consideration, one can expect that his management will be successful.

تبلیغات