آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

جلب رضایت اجتماعی از عوامل کلیدی موفقیت و اثربخشی سازمانها به شمار می آید و این مهم در سازمانی چون نیروی انتظامی با حجم ارتباط گسترده و مستقیم با اقشار مختلف جامعه، از اهمیت مضاعف برخوردار است. این پژوهش در صدد است عوامل مؤثر بر اثربخشی عملکرد کلانتریها (رضایتمندی اجتماعی) را شناسایی کند و سپس به وزن دهی و اولویت بندی آنها بپردازد و در قالب الگویی ارائه کند. این پژوهش با روش پیمایش به لحاظ هدف کاربردی، و از نظر سطح تعمیم به صورت پهنانگر اجرا، و به منظور سنجش روایی پرسشنامه از دو روش اعتبار محتوایی و روایی سازه و برای سنجش پایایی مقیاسها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و مقدار آن برای همه مفاهیم تحقیق از 80/0 بزرگتر است. جامعه آماری پژوهش، شهروندان ساکن در غرب استان تهران در گروه سنی 15-64 سال هستند و 382 نفر با استفاده از روش نمونه گیری احتمالی خوشه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. نتایج آزمونهای آماری نشان داد در مدل سنجش اثربخشی عملکرد کلانتریها (رضایت اجتماعی) به ترتیب عوامل "انجام وظایف انتظامی، قضایی و خدماتی، تجهیزات و امکانات فیزیکی، پاسخگویی، رفتار کارکنان و فرایندهای اطلاع رسانی" دارای بیشترین بار عاملی، و این مدل بر اساس شاخصهای موجود از برازش مناسبی برخوردار است. مدیریت حوزه کلانتریها با سنجش و رصد مستمر اثربخشی عملکرد کلانتریها (رضایت اجتماعی) و با برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر مناسب می توانند در رفع نیازها و پاسخگویی به خواسته ها و انتظارات فزاینده شهروندان موفق باشند و طرحها و برنامه های راهبردی و کلان خود را متناسب با شرایط متحول جامعه، روزامد و کارامد کنند.

Measuring the effectiveness of the performance of police stations and police stations with emphasis on social satisfaction

Attracting social satisfaction is one of the key factors for the success and effectiveness of organizations and this is doubly important in an organization such as law enforcement with extensive and direct communication with different segments of society. This study seeks to identify the factors affecting the effectiveness of police stations (social satisfaction) and then to weigh and prioritize them and present a model. This research was carried out by survey method in terms of applied purpose, and in terms of level of generalization, and in order to assess the validity of the questionnaire, two methods of content validity and construct validity were used. Research concepts are greater than 0.80. The statistical population of the study is citizens living in the west of Tehran province in the age group of 15-64 years and 382 people were selected as the sample size using cluster probability sampling method. The results of statistical tests showed that in the model of measuring the effectiveness of police stations (social satisfaction), the factors "performing law enforcement, judicial and service duties, equipment and physical facilities, accountability, staff behavior and information processes" have the highest factor load, respectively. The existing indicators have a good fit. By managing and monitoring the effectiveness of police stations (social satisfaction) and by planning and taking appropriate measures, the management of police stations can be successful in meeting the needs and meeting the growing demands and expectations of citizens and tailoring their strategic and macro plans and programs to the appropriate community.

تبلیغات