روانشناسی مدیریت استعداد: بازنگری و دستور کار پژوهش (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در میان شش موضوع مختلف از پژوهش ها (مانند مدیریت منابع انسانی، روانشناسی صنعتی و سازمانی، روان شناسی تحصیلی، روان شناسی حرفه ای، راون شناسی مثبت، روانشناسی اجتماعی) ما تعدادی از اختلافات (مثلاً بین گرایش های دانشگاهی و کارورزی، بین گفتمان و عمل مدیریت استعداد)، دیدگاه های تئوریکی (مثل استعداد به عنوان سرمایه، استعداد به عنوان تفاوتهای فردی، استعداد به عنوان هدیه، استعداد به عنوان هویت، استعداد به عنوان مقاومت و استعداد به عنوان درک استعداد)، کشمکش ها (فاعلی- مفعولی، جامع - انحصاری، ذاتی- اکتسابی، ورودی –خروجی، قابل انتقال –زمینه ای – وابسته) و فرضیات (مثلاً درباره درک مستقیم در برابر اطلاعات، درباره اثرات با استعداد شناخته شدن، درباره اثرات رفتارهای مختلف) را شناسایی کرده و بیان نمودیم که این موارد می توانند به عنوان اساسِ ساختارهای نظری، پیشرفتهای روش شناسی و کارهای تجربی جدید به کار گرفته شوند. با این بررسی، ما امیدواریم که به یک گروه در حال رشد از محققان مدیریت استعداد که به دنبال عبور از مرحله رشد به مرحله بلوغ در مطالعات هستند بپیوندیم که این مرحله به وسیله چارچوبهای نظری و طراحی های تحقیقاتیِ قابل قبول توصیف می شود و به وسیله جامعه محققان حمایت می گردد.The Psychology of Talent Management: A Review and Research Agenda
Across six different streams of the literature (i.e., HRM; I/O psychology; educational psychology; vocational psychology; positive psychology; social psychology) we identify a number of discrepancies (i.e., between practitioner and academic interest; between talent management discourse and practice), theoretical perspectives (i.e., talent as capital; talent as individual difference; talent as giftedness; talent as identity; talent as strength; and talent as the perception of talent), tensions (i.e., object–subject; inclusive–exclusive; innate–acquired; input–output; transferable–context-dependent), and assumptions (i.e., about intuition versus data; about the effects of being labeled ‘talented’; about the effects of differential treatment) which we argue can serve as a basis for theory building, methodological advances, and new empirical work. With this review, we hope to join a growing group of talent management scholars pushing to make the transition from a growing into a mature field of study, characterized by widely accepted theoretical frameworks and research designs, and supported by the scholarly community.