شناسایی و اولویتبندی راهبردهای فرهنگساز در پدافند غیرعامل (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در بند 1 سیاستهای کلی نظام در خصوص پدافند غیرعامل، بر تداوم فعالیتهای ضروری در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن تأکید شده و با توجه به تهدیدات موجود، توسعه و فرهنگ سازی دفاع غیرعامل به عنوان یک مسئله مهم و حیاتی مطرح گشته است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردهای فرهنگ ساز دفاع غیرعامل به نگارش درآمده است. پژوهش پیشرو از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی تحلیلی است. روش جمعآوری دادهها به صورت پیمایشی با استفاده از پرسشنامه باز و بسته بر اساس دیدگاه خبرگان انتظامی بوده است. به منظور تحلیل دادهها، از الگوی تحلیلی اس دابل یو او تی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و تعیین راهبردها و از فرایند تحلیل شبکه )ای ان پی( برای اولویتبندی راهبردها استفاده شده 0، بیشترین امتیاز را در بین زیرعواملها به / است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که اس 1 )آشنایی با اصول پدافند غیرعامل( با 468 خود اختصاص داده است. در بحث اولویت بندی راهبردهای فرهنگ ساز از دید خبرگان نیز، راهبرد "به کارگیری رسانه ملی به عنوان 0 به عنوان راهبرد اصلی و "برگزاری مستمر و مفید دوره / ابزاری در سطح ملی و با قابلیت پوشش سراسری )اس او 3(" با امتیاز 884 0 به عنوان راهبرد جایگزین انتخاب شدهاند. همچنین، سازمانهای مرتبط با بحث / های آموزشی کوتاه مدت و مفید" با امتیاز 802 فرهنگسازی پدافند غیرعامل مشخص شدهاند که در راستای راهبرد اصلی پژوهش، صدا و سیما )رسانه ملی( به عنوان یکی از ابزارهای اصلی مطرح گشته است.Identifying and Prioritizing Culture Producing Strategies in Passive Defense
Abstract
In clause 1 of general policies of the government on passive defense, it is emphasized on miliary activities necessary against enemy threats and action, and based on the present threats, developing and culturizing passive defense is presented as an important issue. Based on this matter, this research has been done with the purpose of culture producing strategies in passive defense. This research is practical in terms of purpose, and in terms of content and method is descriptive. The data collection has been done through surveys with the use of open and close questionnaires based on the experts of military field. In order to analyze the data, SWOT analytical patter was used to identify strength and weak points and to determine strategies, and for proritizing the strategies, analticial process of ANP was used. The result of the research shows S1 with 0.864 has the highest score among the factors. In terms of prioritizing the strategies based on the experts views, the strategy of “using national media as a tool on national scale and glogbal coverage SO 3 with the score 0.948 were chosen as the main strategy, and “holding short and benefitial educational programs” with the score of 0.902 was chosen as the replacement. In addition, organizations related to the field of culturizing of passive defense were determined , therefore the national TV was chosen as one of the effective tools.