انگیزش مدیران به منظور ارزیابی عملکرد زیردستان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این مقاله قصد دارد درباره یکی از مشکلاتی تمرکز کند که در زمینه فرایند مدیریت عملکرد بارها از آن سخن گفته شده است؛ میزان رواج خطای تحریف در ارزیابی عملکرد. مقاله تلاش می کند از طریق مصاحبه هایی نیمه ساختاریافته، پاسخ این سؤال را بیابد: "چه عواملی بر انگیزه مدیران در جهت تحریف رتبه بندی های ارزیابی عملکرد زیردستانشان اثرگذار است؟" مقاله سه کاربرد اساسی را ارائه می کند: نخست اینکه از نظر روش شناختی استفاده از طرح پژوهش کیفی برای بررسی ارزیابی عملکرد زیردستان مفید است؛ چرا که این کار به ما اجازه می دهد تا فاصله میان پژوهش و عمل را کاهش دهیم. دوم اینکه این پژوهش نشان می دهد که پژوهشگران از ترکیب یکپارچه دیدگاه های نظری گوناگون )عقلایی، احساسی، سیاسی، راهبردی، فرهنگی، عدالت محور و نمادین( با یکدیگر استفاده کنند؛ چرا که تحلیل و بررسی انگیزه مدیران در جهت ارزیابی عملکرد زیردستان بدون در نظر گرفتن زمینه های اجتماعی امکانپذیر نیست. سوم از دیدگاه عملی، انگیزه مدیران برای ارزیابی عملکرد زیردستان کمتر به شیوه مورد استفاده و بیشتر به حمایت رهبری سازمان، اجرا و فرهنگ کلی عملکرد وابسته است.Managers’ motivation to evaluate subordinate performance
this paper aims to focus on one of the most frequently cited
problems with respect to the performance management process:
the prevalence of performance appraisal distortion.
Through semi-structured interviews with managers, this paper
attempts to answer the following question: Which factors influence
managers’ motivation to distort the performance evaluation ratings of
their subordinates? This paper offers three main contributions or implications.
First, from a methodological point of view, using a qualitative
research design to investigate the appraisal of subordinates’
performance is useful because it allows us to reduce the gap between
research and practice. Second, this study shows that researchers must
embrace or integrate various theoretical perspectives (rational, affective,
political, strategic, cultural, justice, and symbolic), given that
managers’ motivation to evaluate subordinate performance cannot be
analyzed outside of the social context. Third, from a practical point
of view, managers’ motivation to evaluate subordinate performance
is less about the technique used and more about leadership support,
execution, and overall performance culture.