آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تأثیر مهارتهای ارتباطی مدیران با رضایت شغلی کارکنان است. این پژوهش در گروه پژوهشهای توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری 115 نفر از کارکنان بازرسی انتخاب و نمونه گیری به صورت کل شماری انجام شده و با به کارگیری الگوی معادلات ساختاری به بررسی مسیرهای مشخص شده پژوهش مطابق با الگوی مفهومی پرداخته شده است. ابزار گردآوری اطلاعات از طریق مطالعه کتابخانه ای و پرسشنامه است که از پرسشنامه های استانداردشده مهارتهای ارتباطی مدیران که توسط بارتون جی ای ابداع شده و پرسشنامه رضایت شغلی مارتین جی کانون استفاده شده است. نتایج نشان داد مهارتهای ارتباطی، مهارتهای ارتباط غیرکلامی، مهارتهای ارتباط کلامی و مهارت شنود بر رضایت شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد ولی مهارتهای ارائه بازخورد با رضایت شغلی رابطه معناداری ندارد. با توجه به اینکه کارکنان از مهارتهای ارتباطی کلامی، مهارت شنود، مهارتهای ارائه بازخورد، مهارتهای ارتباطی غیرکلامی مدیران راضی نیستند، باید با اجرای کارگاه های آموزشی نسبت به ارتقا توانمندسازی مدیران در این زمینه اقدام و رضایت از همکاران، سرپرست و شغل را تقویت بخشید.

The Effect of Managers’ Communication Skills on Staff’s Job Satisfaction

this study aims to evaluate the effect of managers’ communication skills on staff’s job satisfaction. This study is an applied research and uses descriptive methods to collect data. The population consists of 115 employees of Inspection Office. The analysis of the research specified routes was performed according to the conceptual model through structural equation model by Smart PLS software. The third version of Smart PLS software was employed in order to develop structural equation model and SPSS (version 22) for was employed to analyze the descriptive statistics. The data is gathered using studying books, surfing the internet, and questionnaires. The questionnaires consist of standardized managers’ communication skills questionnaire by Burton G.E and job satisfaction questionnaire by Martin G. Canon. The communication skills, non-verbal communication skills, verbal communication skills, and listening skills have a positive and significant impact on job satisfaction, but feedback skills have no significant relationship with job satisfaction. Since the staffs are not consent with the managers’ communication skills, non-verbal communication skills, verbal communication skills, listening skills and feedback skills, there should be an effort to promote the managers’ empowerment by conducting educational workshops and also boost the satisfaction of coworkers, supervisor and the job.

تبلیغات