رابطه عملکرد دفتر نظارت همگانی (197) با ارتقای سرمایه اجتماعی ناجا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه عملکرد دفتر نظارت همگانی با جلب سرمایه اجتماعی شهروندان در شهر کرمانشاه اجرا شده است. تحقیق از نظر هدف کاربردی است که به صورت، توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری متشکل از 1805 نفر از شهروندان تماس گیرنده با دفتر نظارت همگانی بازرسی انتظامی استان کرمانشاه بوده است. حجم نمونه 317 نفر )برابر جدول کاتمن( انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج نشان داد که بین عملکرد دفترهای نظارت همگانی با جلب اعتماد اجتماعی شهروندان، مشارکت اجتماعی نسبت به پلیس و ارتقای روابط اجتماعی مردم و پلیس و در نهایت جلب سرمایه اجتماعی شهروندان رابطه معناداری وجود دارد و دفتر نظارت همگانی ) 197 ( صرفاً به عنوان یک واحد نظارتی با ساختار نظارت و ارزیابی و کنترل و بازرسی نیست، بلکه با ایجاد و تحکیم حلقه اتصال بین مردم و پلیس، ضمن توجه به خواسته های مردم و شناسایی نیازهای شهروندان و انتقال پیشنهاد، انتقاد و پیگیری رسیدگی به شکایت مردم، متعهد م یگردد که با ارزیابی همه جانبه خواسته های مردم، اطمینان آنها را نسبت به عملکرد پلیس افزایش و به طور غیر محسوس، بر عملکرد پلیس نظارت نماید، هم چنین نتایج پژوهش حاکی است که دفتر نظارت همگانی، تشکیلاتی است که می تواند با کاهش تنشهای بین مردم و پلیس به طور منطقی و اصولی به انتظارات منطقی شهروندان پاسخ داده و رویکرد جامع محوری پلیس را استمرار بخشد.The relationship between performance of the general supervision office (197) and improving social capital of NAJA
this study aimed to investigate the relationship between performance of the general supervision office and attracting social capital of citizens in the city of Kermanshah implemented in 2014. The study employs a descriptive method, and the population of the study consisted of 1805 residents who contacted or referred to general supervision office in first six month of 2014 in Kermanshah province. A sample of 317 people (according to Colman table) was selected. The results showed a significant relation between the performance of general supervision offices with attracting citizens’ trust, social participation, improving social relations of people and the police, and finally attract social capital of citizens. The results indicated that the general supervision office (197) is not only a supervision unit with a supervisory, evaluative, controlling and inspective structure, but also it is committed to assessing public demands and monitoring public trust regarding this office by creating and strengthening the link between the people and the police while respecting the public demands and identifying Citizens’ needs, and investigating criticisms and complaints. The general supervision office is an organization that can reduce tensions between people and the police, logically and systematically fulfill the citizens’ expectations, and maintain community-oriented policing approach.