بررسی عوامل مؤثر بر ایراد خسارت به خودروهای انتظامی (مورد مطالعه فرماندهی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این مقاله، شناخت مهمترین عوامل ایراد خسارت به خودروهای انتظامی در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است. پژوهش به شیوه ترکیبی و با بهره گیری از روشهای پیمایشی، اسنادی و مصاحبه کیفی انجام شده است. اعتبار و پایایی پرسشنامه بخش پیمایشی به ترتیب به شیوه اعتبار صوری و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت که گویه های متغیر اصلی دارای آلفای 79/0 بوده است. در بخش پیمایشی، نگرش 290 نفر از کارکنان فرماندهی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد ارزیابی شد. در بخش اسنادی 71 پرونده مربوط به ایراد خسارت به خودروها مورد مطالعه قرار گرفت. عوامل انسانی برون سازمانی، عوامل انسانی درون سازمانی، کیفیت خودروها و قطعات، میزان تناسب امکانات و مأموریتها و وضعیت مسیرهای ارتباطی متغیرهای مستقل این تحقیق بوده است. نتایج مطالعه نشان داد که همه متغیرهای مستقل در ایراد خسارت به خودروهای انتظامی مؤثر بوده است؛ به عبارت دیگر هر دو دسته عوامل درون سازمانی و برون سازمانی در ایراد خسارت تأثیر داشته است و میانگین آنها از حد متوسط بیشتر بود به گونه ای که عوامل محیطی، جغرافیایی و عوامل انسانی نقش برجسته ای در ایراد خسارت داشته است.Study of the Police Car Damages and Effective Factors on it and Offering Preventive Proposals about it: the case of Police Cars in Kohgilouyeh&BoyerAhmad Province
The vehicles have important role in police efficiency. Some conditions lead to police car damages, and their efficiency reduction. This research has studied the police car damages and effective factors on it in Kohgilouyeh&BoyerAhmad province. The main aim of this study has been the knowing the most important effective factors on the police car damages. Out-organizational human factors, in-organizational human factors, cars and cars’ segments quality, appropriateness of accessories and missions, and roads situation were independent variables. This study has been done via mixed method and using survey, documentary, and qualitative interview. Validity and reliability of survey questionnaire were evaluated, respectively, by face validity and Cronbach’s alpha. The alpha of main variable was 0.79. In survey part, the attitude of 290 police officers was evaluated. In Documentary part, 71 files of police car damages, during 2008-2011, were studied. The qualitative interview was done for car mechanists and technicians. The results of research showed that all factors had the impact on the police car damages.