آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

در جامعهای که بر اساس فرهنگ اسلامی نضج یافته است، راهبردها در صورتی به تحقق شایسته سالاری منجر میشود که بر اساس رویکرد اسلامی ابتنا و طراحی شده باشد. این نوشتار با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی سعی کرده است تا با مطالعه قرآن کریم به تبیین و ارائه رویکرد اسلامی در مورد راهبردهای شایسته سالاری اقدام کند. بر اساس این مطالعه، مهمترین عامل برای تحقق و نهادینه سازی شایسته سالاری، بررسی و نقد باورها و ارزشهای نادرست نسبت به شایسته سالاری و سپس جایگزین سازی ارزشهای اسلامی به جای آن است. از این رو یافته علمی این تحقیق این است که برای شکلگیری و تثبیت شایسته سالاری باید حکومت اسلامی در سطح راهبرد خطمشی، تحقق و تثبیت ارزشها و باورهای اسلامی را به مثابه خطمشی اساسی مورد توجه قرار دهد و برای تحقق این امر در سطح راهبرد سازمانی به برنامهریزی نیروی انسانی مناسب، جامع و دقیق اقدام کند و در سطح راهبرد مدیریتی، ارزشهای اسلامی مرتبط به کار، مسئولیت، حق و چگونگی استفاده از منابع را سرلوحه رفتار خود قرار دهد.

The Examination of Meritocracy Strategies with an Islamic Approach

In a society that has been constructed based on Islamic culture, strategies can lead to actualization of meritocracy conditioning that they are based on Islamic strategies. This writing attempts to determine and present Islamic culture on meritocracy strategies through the study of Koran and by using descriptive analytical method. Based on this study, the most important factor for realization and institutionalization of meritocracy is the examination and criticism of beliefs and wrong values related to meritocracy and then replacement of Islamic culture with them. The scientific findings of this research is that for the formation and establishment of meritocracy, Islamic government should deem the realization and establishment of Islamic values and beliefs as the basic policy and its actualization at the organizational strategy should plan suitable, thorough and delicate human resources and at the management strategy level, Islamic values related to work, responsibility right and how of the use of recourses should be considered a pattern.

تبلیغات