تحلیل و اعتباریابی ابزار ارزیابی عملکرد مدیریتی فرماندهان و مدیران ناجا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف اصلی این پژوهش تهیه ابزاری استاندارد به منظور ارزیابی کمّی عملکرد مدیریتی مدیران و فرماندهان ناجا مبتنی بر شاخصهای عملکرد مدیریتی نظام شایسته سالاری بر اساس روشهای جدید اندازه گیری است. بدین منظور از نمونه ای 664 نفری از مدیران و فرماندهان ناجا از تمام استانهای کشور و ستادفرماندهی ناجا صورت تصادفی طبقه ای درخواست شد که میزان تناسب هر یک از شاخصهای عملکرد مدیریتی نظام شایسته سالاری را روی پیوستار مشخص کنند. در مرحله تجزیه و تحلیل داده ها، پس از سرند و بررسی مفروضه های آماری داده های معتبر ویژگیهای روانسنجی شاخصها و سؤالات طبق نظریه کلاسیک (CTT) و نظریه سؤال- پاسخ (IRT) با استفاده از نرم افزارهای آماری Statistica و Multilog تعیین، و بخشی از شاخصها بدین طریق حذف شد. در ادامه با استفاده از شیوه تحلیل عاملی اکتشافی، شاخصهای عملکرد مدیریتی فرماندهان و مدیران به 41 شاخص کاهش یافت و در هفت عامل شناخت سازمانی، مهارت هدایت، رهبری و ایجاد انگیزش، مهارت برنامه ریزی و تصمیم گیری، مهارت ارتباط و تعامل سازمانی، مهارت نظارت و کنترل، به کارگیری فناوری، مهارت روابط اجتماعی دسته بندی شد.Analysis and Validity Measurement of the Instruments of Managerial Performance of Managers and Commanders of NAJA
The main purpose of this research is the provision of a standard tool to evaluate qualitative performance of managers and commanders of NAJA based on indices of managerial performance of meritocracy according to new methods of measurement. Therefore 664-individual samples of managers and commanders of NAJA from different provinces of the country and the headquarter of NAJA were randomly asked to indicate the amount of each of the performance indices of meritocracy on the continuum. In the data analysis stage, after examination of the statistical hypotheses of valid data, psychological features of indices and questions were determined according to Classical Theory (CTT) and Item Response Theory (IRT) using statistical softwares of Statistica and Multilog and some of managerial indices were eliminated this way. Then performance indices of managers and commanders were reduced to forty-one and seven elements of organizational knowledge, direction skill, leadership and encouragement, planning skill and decision making, communication skill and organizational interaction, control and inspection skill, application of technology, and communicative skill were classified.