نقش ارزش های اخلاقی در بهبود عملکرد فردی و سازمانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ارزشهای اخلاقی بر بسیاری از تصمیمات و رفتارهای مدیران و کارکنان در سازمانها تأثیرگذار است. مطالعات زیادی درباره اخلاق مدیریت و اخلاق در سازمان صورت گرفته که هر یک بهنوعی تلاش کرده است تا نظریه های مرتبط با موضوع را جمع آوری یا نظریه ای جدید براساس آن عنوان کند. اگر رفتار اخلاقی را رفتاری «مناسب» و «منصفانه» بدانیم در این مقاله در پی شناسایی و ارائه چارچوبی برای رفتار اخلاقی در سازمان با هدف بهبود عملکرد فردی و هماهنگی عناصر سازمانی بر مبنای رفتار اخلاقی به منظور دستیابی به عملکرد مطلوب سازمانی هستیم. نظریه نقاط مرجع استراتژیک، چارچوبی مناسب برای هماهنگ کردن عوامل مؤثر بر رفتار فردی ارائه می کند. با استفاده از این نظریه و الگوی یادگیری اجتماعی، گونه های رفتاری شناسایی می شود و مبنایی برای تعیین رفتار اخلاقی (مناسب) به دست می آید. همچنین عناصر سازمانی (اهداف و استراتژی، ساختار، تکنولوژی و نیروی انسانی) را نیز می توان توسط نظریه نقاط مرجع استراتژیک بر مبنای رفتار فردی هماهنگ ساخت. این هماهنگی می تواند به ارتقای عملکرد سازمان منجر شود.The role of ethical behaviors in bettering the individual and organizational performance
Ethical values effect on lots of decision making and behaviors of managers and personnel in organizations. Various studies have been done on management behavior and behavior in organizations and each have tried to collect relevant theories or propose new theories. If we consider the ethical behavior as a «suitable» and «rightful» behavior, in this article our purpose is to find and propose a framework for ethical behavior in organizations in order to better the individual performance and coordinate organizational elements on the basis of ethical behavior to achieve a high organizational performance.
The theory of strategic reference points, proposes a proper framework for coordinating affecting factors on behavior. Using this theory and social learning model, we can recognize the behavioral manners and achieve a base for determining (proper) ethical behavior. And also, organizational elements (purposes and strategies, formation, technology and demographics) can be coordinated through the theory of reference points on the basis of individual behavior. This coordination can lead to a higher performance of organization.