آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۲۸

چکیده

بیان مسئله: وجود برنامه های آموزشی هنر در راستای اهدافی مشخص و با رویکردی متناسب با آن می تواند تأثیرگذاری مطلوبی بر کودکان داشته باشد. از سویی، با توسعه حس زیبایی شناسی در کودکان که به صورت بالقوه در نهاد آن ها نهفته است می توان در دریافت پیوسته زیبایی ها و شگفتی های جهان اطراف به آن ها کمک کرد و هنر ابزار مناسبی برای برای افزایش و توسعه این درک است. از سویی دیگر، رویکرد آموزشی دیسیپلین محور با تمرکز بر روی آثار هنری می تواند در طراحی برنامه های آموزشی با این هدف مؤثر باشد؛ از این رو، سؤال پژوهش این است که بسته آموزشی طراحی شده با رویکرد دیسیپلین محور بر درک زیبایی شناسی کودکان چه تأثیری دارد؟ هدف پژوهش: هدف این پژوهش، سنجش تأثیر یک بسته آموزشی تدوین شده برمبنای رویکرد دیسیپلین محور بر درک زیبایی شناسی کودکان 7 تا 9 شهر اصفهان است. روش پژوهش: به لحاظ هدف، کاربردی و در روش به صورت ترکیبی است. در ابتدا با روش کیفی از نوع اکتشافی با رویکرد دیسیپلین محور به طراحی برنامه آموزشی پرداخته شد و سپس جهت سنجش تأثیر این برنامه به روش کمّی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون زیبایی شناسی پیرسون که براساس تحول زیبایی شناسی پارسونز طراحی شده، بر روی 10 کودک در سنین 7 تا 9 سال انجام گرفت. کودکان به صورت تصادفی انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. برنامه مداخله به مدت 12 جلسه آموزشی، که هر جلسه 90 دقیقه طول می کشید، انجام گرفت. داده های به دست آمده با روش آماری میانگین t زوجی بررسی شد. نتیجه گیری: یافته های آماری نشان داد که بین عملکرد کودکان در مراحل پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنی دار وجود دارد (01/0>p) و می توان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی حاضر بر افزایش زیبایی شناسی کودکان تأثیر داشته است.

The Effect of Discipline-Based Art Education Package on Aesthetic Perception Growth of 7-9 Year Old Children

Problem statement: using art education programs –compiled with defined goals and appropriate approaches would make a positive influence on children. On one hand, it could help them to receive continually the beauties and wonders of the universe to which the art is a suitable implement for this perception growth and promotion. On the other hand, discipline-based art education can be effective in designing educational programs with this goal, focusing on artworks; hence, the research question is what effect does the educational package designed with a discipline-based approach have on children’s perception of aesthetics? Research objective: to evaluate the effect of an educational package compiled based on the discipline-based approach on the aesthetic perception of children from 7 to 9 in Isfahan city. Research method: In terms of purpose, it is practical and in terms of method it is mixed. At first, the educational program was designed with a qualitative method of exploratory type with a discipline-based approach, and then to evaluate the effect of this program with a quantitative method of semi-experimental type with a pre-test-post-test design, using Pearson’s Aesthetic Test (which was designed based on Parsons’ Aesthetic Evolution), was conducted on 10 children aged 7 to 9 years. Children were randomly selected and participated in the research. The intervention program was conducted for 12 training sessions, each session lasting 90 minutes. The obtained data were analyzed by paired t-test mean statistical method. Conclusion: The statistical findings show that there is a significant difference between the children’s performance in the pre-test and post-test stages (p<0.01) and it can be concluded that the present educational program affects growing children’s aesthetic perception.

تبلیغات