آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

زمینه و هدف: یکی از ابعاد مهم اصلاح نظام اداری، توسعه منابع انسانی بویژه ارتقای شایستگی مدیران می باشد که این مهم در بند 4 سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز مورد تأکید قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی شایستگی های حرفه ای مدیران سازمان تامین اجتماعی تهران وفق بند 4 سیاست های کلی نظام اداری است. روش: این ﺗﺤﻘﯿﻖ از ﺣﯿﺚ ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی و از نظر نحوه گرداوری داده ها و روش انجام آن، توصیفی - پیمایشی است. به دلیل محدود بودن جامعه آماری (82 نفر از مدیران) به روش سرشماری در تحقیق مشارکت داده شدند و نمونه گیری صورت نپذیرفت. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی آن با روش محتوایی و عاملی و  پایایی آن با آلفای کرونباخ بررسی و تایید گردید. برای تحلیل داده ها از  روش مدل یابی معادلات ساختاری (ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﻧﺮم اﻓﺰار SMART PLS)، و  ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺒﮑﻪای (ANP) ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﻧﺮم اﻓﺰار Super Decision استفاده شد. یافته ها: بر اساس یافته های تحقیق، شایستگی های مورد نیاز مدیران سازمان تامین اجتماعی تهران در سه مؤلفه شایستگی های ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ(ﺗﻔﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ، تفکر تحلیلی، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﻐﯿﯿﺮ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ اﻃﻼﻋﺎت، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺗﺨﺼﯿﺺ ﻣﻨﺎﺑﻊ، ﺗﻌﯿﯿﻦ ﭼﺸﻢاﻧﺪاز)، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪای (ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮی و ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی، ﺳﺎزﻣﺎندﻫﯽ) و داﻧﺸﯽ (داﻧﺶ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻨﺎوری، داﻧﺶ ﺷﻐﻠﯽ، داﻧﺶ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ، داﻧﺶ ﻣﺤﯿﻄﯽ) دﺳﺘﻪﺑﻨﺪی ﺷﺪه اﻧﺪ. نتیجه گیری: توجه و تاکید سازمان بر ارتقای شایستگی های شناسایی شده در این تحقیق می تواند در بهبود شایسته سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی در سازمان تامین اجتماعی در راستای اجرای بند 4 سیاستهای کلی نظام اداری موثر باشد.

Identifying and ranking the professional qualifications of managers according to paragraph 4 of the general policies of the administrative system (case study: Tehran Social Security Organization)

Context and purpose: One of the important aspects of the reform of the administrative system is the development of human resources, especially the improvement of the competence of managers, which is also emphasized in paragraph 4 of the general policies of the administrative system announced by the Supreme Leader. . The purpose of the current research is to identify and rank the professional competencies of the managers of the Social Security Organization of Tehran according to paragraph 4 of the general policies of the administrative system. Method: This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection and method. Due to the limited statistical population (82 managers), they participated in the research by census method and sampling was not done. A researcher-made questionnaire was used to collect data, and its validity was checked and confirmed by content and factor methods and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha. Structural equation modeling method (with the help of SMART PLS software) and network analysis (ANP) with the help of Super Decision software were used for data analysis. Findings: Based on the research findings, the competencies needed by the managers of Tehran Social Security Organization in three components of managerial competencies (strategic thinking, analytical thinking, change management, performance evaluation management, information management, resource allocation management, determination visionary), programs (decision-making and problem-solving skills, programming, organization) and knowledge (knowledge of using technology, occupational knowledge, organizational knowledge, environmental knowledge) have been classified. Conclusion: The attention and emphasis of the organization on promoting the competencies identified in this research can be effective in improving the meritocracy based on Islamic ethics in the social security organization in line with the implementation of paragraph 4 of the general policies of the administrative system.

تبلیغات