پژوهش در ورزش تربیتی (دانشگاهی)

پژوهش در ورزش تربیتی (دانشگاهی)

پژوهش در ورزش تربیتی (دانشگاهی) پاییز 1402 شماره 32 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

تدوین مدل عوامل مؤثر بر برندسازی داخلی هنرستان های غیرانتفاعی تربیت بدنی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: برندسازی داخلی هنرستان غیرانتفاعی تربیت بدنی فعالیت های آموزشی ارتباطات داخلی تعهدات سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۳
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل عوامل مؤثر بر برندسازی داخلی هنرستان های غیرانتفاعی تربیت بدنی شهرستان مشهد بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است، که به شیوه آمیخته انجام شد. در این پژوهش، جامعه آماری در دو بخش کیفی و کمی مجزا بود که جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید و متخصصان صاحب نظر در زمینه برندسازی و ورزش مدارس بود. روش نمونه گیری در بخش کیفی به صورت هدفمند بود که پس از مصاحبه نهم داده ها به اشباع نظری رسید. در بخش کمی جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارشناسان تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش و ادارات نواحی هفت گانه آموزش و پرورش مشهد و منطقه تبادکان، مدیران هنرستان ها و مدارس غیرانتفاعی تربیت بدنی و معلمان تربیت بدنی مشهد بود که در نهایت تحلیل بر روی 277 پرسشنامه انجام گردید. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی و روایی سازه آن توسط تحلیل عاملی تائیدی مورد بررسی و برازش قرار گرفت. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی برای به طبقه بندی داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از مدل های تحلیل عاملی تأییدی در نرم افزار Smart PLS و آزمون رتبه بندی فریدمن و تحلیل عاملی اکتشافی در نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها در مجموع 10 عامل اصلی در زمینه برندسازی هنرستان های غیرانتفاعی تربیت بدنی شهرستان مشهد شناسایی کرد. یافته های آزمون رتبه بندی فریدمن نشان داد که بین مولفه های موثر در برندسازی داخلی مدارس غیرانتفاعی ورزشی شهرستان مشهد، از نظر اولویت تفاوت معنی داری وجود دارد.
۲.

اثر خود تنظیمی بر تبحر حرکتی و مهارت اجتماعی کودکان پیش دبستانی با اختلال هماهنگی رشدی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: خود تنظیمی مهارت حرکتی درشت مهارت حرکتی ظریف مهارت اجتماعی اختلال هماهنگی رشدی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۳
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر خود تنظیمی بر تبحر حرکتی و مهارت اجتماعی کودکان پیش دبستانی بااختلال هماهنگی رشدی بود. روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش کودکان بادامنه سنی 7-4 سال دارای اختلال هماهنگی رشدی شهرستان بابل بود که 30 نفر از آنها به روش هدفمند انتخاب و پس از اجرای پیش آزمون به روش تصادفی ساده در دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی ویلسون (2007)، برونینکس- اوزرتسکی (1978) و مهارت اجتماعی گرشام والیوت (1990) استفاده شد. گروه ها به مدت 16 جلسه، دو جلسه در هفته و هر جلسه 60 دقیقه مطابق با روش آموزشی تمرین کردند و در پایان هفته هشتم پس آزمون انجام شد. تجزیه وتحلیل آماری با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس و نرم افزار اس پی اس اس (نسخه22) در سطح معنی داری P≤0.05 انجام شد. نتایج نشان داد که خودتنظیمی بر مهارت حرکتی درشت (0.002p= و F=0.434)، مهارت حرکتی ظریف (0.001p= و F=0.820)، مهارت حرکتی ظریف و درشت (0.0031p= و F=1.153) و مهارت اجتماعی (0.0046p= و F=0.056) اثر معنی داری داشته است. در نتیجه خودتنظیمی بر رشد حرکتی و مهارت اجتماعی موثر بوده و پیشنهاد می شود از این راهبرد برای بهبود مهارت های حرکتی و اجتماعی درکودکان پیش دبستانی دارای اختلال هماهنگی رشدی استفاده شود.
۳.

تأثیر باورهای فراشناختی بر سلامت اجتماعی معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی سازگاری شغلی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: شکوفایی اجتماعی ظرفیت کاری فراهیجان مثبت مدرسه مشارکت اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۳
هدف این پژوهش بررسی تأثیر باورهای فراشناختی بر سلامت اجتماعی معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی سازگاری شغلی بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع پیمایشی است. از نظر ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی و به لحاظ زمانی مقطعی می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه معلمان تربیت بدنی استان سمنان (250 نفر) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 204 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق 3 پرسشنامه استاندارد سازگاری شغلی استراسر و همکاران (2021)، فراشناخت و فراهیجان مثبت بیر (2011) و سلامت اجتماعی کییز و شاپیرو (2004) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط صاحب نظران تأیید شد و پایایی نیز با استفاده از شاخص های آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تأیید قرار گرفته شد. در مجموع 204 پاسخ دهنده به صورت بی نقص به پرسشنامه ها پاسخ دادند. از مدلسازی معادلات ساختاری شامل تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که باورهای فراشناختی تأثیر مثبت و معناداری بر سازگاری شغلی و سلامت اجتماعی دارد. همچنین سازگاری شغلی بر سلامت اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری داشته و نقش میانجی سازگاری شغلی در ارتباط بین باورهای فراشناختی و سلامت اجتماعی تأیید گردید. با توجه به نتایج می توان اظهار کرد که توجه به باورهای فراشناختی معلمان تربیت بدنی در محیط کار می تواند بستری مناسب برای افزایش سازگاری شغلی و سلامت اجتماعی مهیا سازد.
۴.

روایی سنجی پرسش نامۀ رفتارهای بین فردی معلم تربیت بدنی با دانش آموزان در دورۀ متوسطه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: خودتعیین گری حمایت کننده نیاز خنثی کننده نیاز روایی سازه همسانی درونی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۳
چکیدهاغلب پژوهش ها در مورد رفتارهای بین فردی معلمان تربیت بدنی بر اساس نظریه های انگیزشی معاصر، از جمله نظریه خود تعیین گری صورت گرفته است. سبک تدریس معلم تربیت بدنی به عنوان یکی از عوامل زمینه ای می تواند فرصت هایی را برای ترویج سبک زندگی سالم، احساس عاطفی مثبت ناشی از تجربه فعالیت بدنی، انگیزش و یادگیری دانش آموزان فراهم سازد. هدف پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی مقیاس رفتارهای بین فردی در تربیت بدنی دانش آموزان مقطع متوسطه بود. روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. بدین منظور 536 دانش آموز متوسطه دوره اول و دوم با دامنه سنی 13 تا 17 سال مقیاس 24 سوالی رفتارهای بین فردی در تربیت بدنی تکمیل نمودند. ابتدا با استفاده از روش باز ترجمه، صحت ترجمه نسخه فارسی پرسشنامه تأیید و در ادامه برای تعیین روایی سازه پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری و برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که شاخص نیکویی برازش و شاخص برازش تطبیقی بالاتر از 90/0 می باشد. ضریب آلفای کرونباخ برای مقیاس رفتارهای بین فردی در تربیت بدنی و ابعاد آن بالای 7/0 (مقدار شاخص قابل قبول بودن) به دست آمد. بر اساس نتایج، نسخه فارسی پرسشنامه رفتارهای بین فردی در تربیت بدنی از روایی سازه و پایایی درونی مطلوب و قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری روا و پایا برای ارزیابی رفتارهای بین فردی در تربیت بدنی استفاده کرد.
۵.

تحلیل نظام مند گزاره های بنیادین حکمرانی خوب در ورزش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مرور نظامند تئوری حکمرانی حکمرانی خوب در ورزش کهن الگوی حکمرانی خوب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۲
پذیرش و عملیاتی سازی اصول حکمرانی خوب توسط سازمان های ورزشی، یک گام ضروری برای بازگرداندن اعتبار حاکمیت ورزش است. در عین حال، حکمرانی خوب با چهارچوب های نظری و روش شناسی مختلفی مفهوم سازی شده است. همین امر، دیدگاه های متکثری را نسبت به این مفهوم پدید آورده است. با این وجود، توسعه درک عمیق از حکمرانی خوب در ورزش، نیازمند تجزیه و تحلیل های چند سطحی است که کارهای انجام شده در حوزه های مختلف را یکپارچه سازد. بر این اساس، پژوهش حاضر یک مرور نظامند است که با هدف توسعه درک جامع از گزاره های بنیادین حکمرانی خوب در سازمان های ورزشی و ارائه مدل کیفی الگوهای معنایی مرتبط با حکمرانی انجام شد. پایگاه های اطلاعاتی – تحقیقاتی داخلی و خارجی برای تحقیقات مرتبط منتشر شده در بازه زمانی سال های 2010 تا 2022 مورد بررسی قرار گرفت. این مرور نظامند از ادبیات حکمرانی خوب، تعداد 215 سند مرتبط را شناسایی کرد که طی فرآیندهای استاندارد غربال گری، 58 سند با گذارندن فرآیندهای ارزیابی کیفیت، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. یافته ها، ماهیت سیستمی و چند بعدی حکمرانی را نشان داد. فهرست الگوهای معنایی مرتبط با حکمرانی خوب از طریق تحلیل موضوعی استقرایی، در دو الگوی کلان (ورودی - خروجی) و پنج الگوی کلیدی (الگوی مرتبط با ساختار – عمومیت – ارتباطات – فرآیند و استاندارد - برونداد) و 38 گزاره اولیه مفهوم سازی شد. با توجه به یافته ها پیشنهاد می شود مدل کیفی حاضر مبنایی برای توسعه مطالعات تجربی آینده باشد.
۶.

تحلیل سوءاستفاده در ورزش ایران: انواع و عوامل به وجود آورندۀ آن ها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سوءاستفاده غفلت پیشگیری آزار و اذیت مسائل اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۳
ورزش علاوه بر فعالیت های فیزیکی، اجتماعی و سیاسی درگیر مسائل دیگری نظیر انواع سوءاستفاده شده است. هدف از این پژوهش تحلیل سوءاستفاده در ورزش با رویکرد شناسایی انواع و عوامل به وجود آورنده آن است. با استفاده از روش کیفی داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری شدند. مشارکت کنندگان در این تحقیق اساتید، متخصصین، کارشناسان و صاحب-نظران در زمینه سوءاستفاده در ورزش بودند. به منظور تحلیل داده ها از روش تحلیل مضامین استفاده شد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که شش نوع سوءاستفاده در ورزش ایران وجود دارد که عبارت اند از جسمی، جنسی، غفلت، عاطفی، مالی و ارتباطی. علاوه بر این، عوامل شکل دهنده سوءاستفاده در ورزش عبارت اند از : 1) تماس بدنی در ورزش و نوع پوشش ورزشکاران،2) کاستی های اجتماعی،3) مشکلات خصوصی و خانوادگی،4) ضعف شخصیتی و ناآگاهی، 5) ضعف در سیستم های اداری و قانونی، و 6) تأکید و اشتیاق به مدال آوری. بر اساس نتایج این تحقیق آگاه شدن از انواع و علل وقوع سوءاستفاده در ورزش، باعث شناخت مسئله، تصمیم گیری درست و برنامه ریزی مناسب برای پیشگیری از این امر حساس است. در حقیقت، نتایج این تحقیق فتح بابی برای آموزش و حمایت از ورزشکاران، مربیان ورزشی، پزشکان ورزشی، کادر فنی، مدیران و اعضای فدراسیون هاست.
۷.

الزامات و راهبردهای توسعه آموزش ترکیبی درس تربیت بدنی در مدارس(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آموزش ترکیبی الزامات زیرساختاری برنامه درسی تربیت بدنی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
هدف پژوهش حاضر شناسایی الزامات و راهبردهای آموزش ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) درس تربیت بدنی در مدارس بود. این پژوهش از نوع اکتشافی و روش آن کیفی از نوع تحلیل محتوای عرفی بود. مشارکت کنندگان به صورت هدفمند ملاک مدار از بین کارشناسان پژوهش و برنامه ریزی دروس گروه سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، متخصصان دانشگاهی حوزه برنامه ریزی درسی و سرگروه های آموزشی درس تربیت بدنی انتخاب شدند. به منظور گردآوردی داده ها 21 مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق انجام شد و داده های حاصل از آنها در دو مرحله کدگذاری باز و محوری تحلیل شدند. اعتبار کدگذاری ها نیز با بازبینی و کنترل صحت کدهای استخراج شده و کدگذاری مجدد مصاحبه ها توسط دو نفر متخصص همکار مورد تأیید قرار گرفت. یافته ها نشان داد توجه به سیزده مقوله تحت عناوین دانش افزایی یاددهنده، ارتقا سواد یادگیرنده، طراحی مجدد ساختار آموزشی، ارتقا کیفیت تسهیلات، پشتیبانی و حمایت، مدیریت و برنامه ریزی، تولید محتوا، مواد و منابع آموزش، راهبردهای آموزشی، شبکه سازی، تعاملات و ارتباطات، اصول ناظر بر ارزشیابی، و نظارت و کنترل، در توسعه آموزش ترکیبی درس تربیت بدنی مدارس ضرورت دارد. همچنین، فراهم ساختن زیرساخت های لازم جهت به کارگیری آموزش ترکیبی، برگزاری دوره های آموزشی جهت آگاه ساختن ذی نفعان آموزش ترکیبی و توانمندسازی معلمان در استفاده از نرم افزارها، شبکه ها و سامانه های آموزش مجازی می تواند در تحقق اهداف آموزش درس تربیت بدنی چه در بستر مجازی و چه به صورت حضوری ثمربخش باشد.
۸.

ارتباط سه گانۀ تاریک شخصیت با لذت از بداقبالی دیگران در نوجوانان رزمی کار کشور با نقش میانجی بی تفاوتی اخلاقی و پرخاشگری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بی تفاوتی اخلاقی پرخاشگری رشته های رزمی شخصیت تاریک لذت از بداقبالی دیگران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱ تعداد دانلود : ۳
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط سه گانه تاریک شخصیت با لذت از بداقبالی دیگران با میانجی گری بی تفاوتی اخلاقی و پرخاشگری در نوجوانان رزمی کار کشور انجام شد. جامعه آماری از نوجوانان ورزشکار رزمی در سطح ایران تشکیل شد. نمونه آماری 384 نفری (260 دختر و 124 پسر) با روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. گردآوری داده ها از طریق پرسش نامه استاندارد پرخاشگری، لذت از بداقبالی دیگران، شخصیت تاریک و بی تفاوتی اخلاقی انجام شد. به منظور تحلیل داده ها از روش ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی با رویکرد تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد بین سه گانه تاریک شخصیت با لذت از بداقبالی دیگران از طریق نقش میانجی بی تفاوتی اخلاقی در ورزشکاران رزمی کشور ارتباط مثبت و معنی دار دارد. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود مربیان و روانشناسان ورزشی برای از بین بردن تبعات منفی بی تفاوتی اخلاقی در ورزشکاران که می تواند ارتباط بین ابعاد تاریک شخصیتی با لذت بداقبالی را در ورزشکار تقویت کند، جلسات مشاوره اخلاقی و را با آنان در جهت ترویج روحیه جوانمردی و آگاهی از رسالت واقعی ورزش آشنا سازند.
۹.

مدل سازی درآمدزایی ورزش دانشگاهی در ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: توسعه اقتصادی توسعه ورزشی درآمدزایی ورزش دانشگاهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۳
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل و بررسی عوامل موثر بر درآمدزایی ورزش دانشگاهی بود. این پژوهش از نوع کاربردی، کمی و میدانی بود که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام شد. جامعه آماری پژوهش مدیران و کارشناسان تربیت بدنی دانشگاه های دولتی کشور و مؤسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم بود که از بین آن ها، 300 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع اوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری مدل سازی معادلات ساختاری و نوع خاص آن، تحلیل عاملی تاییدی در نرم افزار smartpls3.1.1 استفاده شد. نتایج نشان داد مدل پژوهش از برازش مناسب برخوردار است. همچنین عوامل علی تاثیر مثبت و معنی داری بر ساز و کارهای درآمدزایی (000/0=p؛ 678/65=t)؛ سازو کارهای درآمدزایی (000/0=p؛ 692/4=t)، بسترهای حاکم (000/0=p؛ 782/2=t) و عوامل مداخله گر (000/0=p؛ 270/9=t) تاثیر مثبت و معنی داری بر راهبردها و راهبردها نیز تاثیر مثبت و معنی داری بر پیامدهای درآمدزایی ورزش دانشگاهی داشتند (000/0=p؛ 497/145=t). بنابراین شناسایی و بهبود عوامل موثر بر درآمدزایی ورزش دانشگاهی می تواند موجب توسعه ورزش دانشگاهی شود.
۱۰.

واکاوی وضعیت سیاستگذاری در ورزش تربیتی افراد دارای معلولیت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ورزش مدارس آموزش فراگیر ورزش فراگیر معلولین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲ تعداد دانلود : ۲
هدف پژوهش حاضر واکاوی وضعیت سیاستگذاری در ورزش تربیتی افراد دارای معلولیت بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نوع پژوهش های کیفی بود که با روش های تحلیل محتوا و تحلیل مضمون انجام شد. در بخش تحلیل محتوا، قوانین و مقررات مربوط به ورزش تربیتی مورد بررسی قرار گرفت و در بخش تحلیل مضمون جامعه آماری شامل مسئولین سازمان آموزش و پرورش استثنایی، مسئولین ورزش دانش آموزی و ورزش دانشگاهی متخصصان ورزش کودکان دارای معلولیت، خبرگان مدیریت ورزشی و قهرمانان ورزشی دارای معلولیت بودند. در بخش تحلیل محتوا، گردآوری داده ها به صورت اسنادی و کتابخانه ای بود و در بخش تحلیل مضمون برای گردآوری داده ها از مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته استفاده شد. محققین پس از انجام 12 مصاحبه به اشباع نظری رسیدند، اما برای افزایش ضریب اطمینان، 3 مصاحبه دیگر انجام شد (15= n). یافته ها نشان داد عوامل متعددی بر سیاستگذاری در این بخش اثرگذار است که شامل عوامل تقنینی، اجرایی، اقتصادی، فرهنگی_ اجتماعی، رسانه ای و ساختاری است. بنابراین برای برون رفت از شرایط فعلی و بهبود وضعیت ورزش تربیتی افراد داری معلولیت باید در گام نخست قوانین و مقررات بازنگری شده و متولی اصلی ورزش تربیتی مشخص گردد و در زمینه اجرایی و مدیریتی تا حد امکان از افراد توانمند ورزشی که دارای معلولیت هستند استفاده شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰