آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تأثیر باورهای فراشناختی بر سلامت اجتماعی معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی سازگاری شغلی بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع پیمایشی است. از نظر ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی و به لحاظ زمانی مقطعی می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه معلمان تربیت بدنی استان سمنان (250 نفر) در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 204 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق 3 پرسشنامه استاندارد سازگاری شغلی استراسر و همکاران (2021)، فراشناخت و فراهیجان مثبت بیر (2011) و سلامت اجتماعی کییز و شاپیرو (2004) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها توسط صاحب نظران تأیید شد و پایایی نیز با استفاده از شاخص های آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تأیید قرار گرفته شد. در مجموع 204 پاسخ دهنده به صورت بی نقص به پرسشنامه ها پاسخ دادند. از مدلسازی معادلات ساختاری شامل تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که باورهای فراشناختی تأثیر مثبت و معناداری بر سازگاری شغلی و سلامت اجتماعی دارد. همچنین سازگاری شغلی بر سلامت اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری داشته و نقش میانجی سازگاری شغلی در ارتباط بین باورهای فراشناختی و سلامت اجتماعی تأیید گردید. با توجه به نتایج می توان اظهار کرد که توجه به باورهای فراشناختی معلمان تربیت بدنی در محیط کار می تواند بستری مناسب برای افزایش سازگاری شغلی و سلامت اجتماعی مهیا سازد.

The effect of metacognitive beliefs on the social health of physical education teachers with the mediating role of occupational adaptation

The purpose of this research was to investigate the effect of metacognitive beliefs on the social health of physical education teachers with the mediating role of job adaptation. This research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of survey type. In terms of the relationship between the variables, it is correlational and cross-sectional in terms of time. The statistical population studied were all physical education teachers of Semnan province (230 people) in the academic year 2021-2022. The sampling method was total count. The data collection tool was a questionnaire. The validity and reliability of the used questionnaires were confirmed. A total of 204 respondents answered the distributed questionnaires perfectly. Structural equation modeling, including confirmatory factor analysis and path analysis, was used for data analysis. The software used for data analysis was SPSS and SMART PLS. The results showed that metacognitive beliefs positively and significantly affect job adaptation and social health. Also, job adaptability had a positive and significant effect on social health and the role of job adaptability in the relationship between metacognitive beliefs and social health was confirmed. According to the results, it can be stated that paying attention to the metacognitive beliefs of physical education teachers in the workplace can provide a suitable platform for increasing occupational adaptation and social health.

تبلیغات