چشم انداز مدیریت بازرگانی

چشم انداز مدیریت بازرگانی

چشم انداز مدیریت بازرگانی سال 21 بهار 1401 شماره 49 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

نقش افراد تاثیرگذار در بازاریابی (رویکرد فراترکیب)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: افراد تاثیرگذار بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار بازاریابی دیجیتال رسانه های اجتماعی رویکرد فراترکیب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 493 تعداد دانلود : 399
هدف: پژوهش حاضر از طریق ترکیب تحقیقات پیشین با هدف ارائه ی تصویری جامع از ابعاد نقش افراد تاثیرگذار در بازاریابی انجام گرفت. روش : روش شناسی پژوهش، کیفی با رویکرد فراترکیب است. بر این اساس، پس از جستجو در پایگاه های اطلاعاتی، در محدوده ی زمانی 1385 تا 1400 برای پژوهش های داخلی و 2000 تا 2021 برای پژوهش های خارجی، تعداد 134 مطالعه مرتبط ارزیابی و در نهایت، پس از بررسی 58 مقاله انتخاب گردید. با استفاده از الگوی هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو، یافته های 58 پژوهش پیشین مرتبط با اهداف پژوهش، بررسی، تجمیع، ترکیب و تفسیر شد. یافته ها: با استفاده از روش کدگذاری تعداد 28 کد، 6 مضمون و 2 بعد شناسایی و اعتبار هریک، از طریق آزمون کاپای کوهن تایید گردید و الگوی نقش افراد تاثیرگذار در بازاریابی ارائه و ترسیم شد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد علی رغم مزایای بسیار زیادی که استفاده از از افراد تاثیرگذار در بازاریابی به همراه دارد، اگر با شناخت و دانش درستی صورت نگیرد، منجر به پیامدهای منفی برای کسب و کار و برند خواهد شد. در پایان، هم راستا با نتایج پژوهش، پیشنهادهایی برای استفاده ی درست و مناسب از افراد تاثیرگذار در بازاریابی ارائه شده است.
۲.

شناسایی پیشایندهای هم آفرینی ارزش در استارت آپ های اقتصاد اشتراکی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: هم آفرینی هم آفرینی ارزش استارت آپ اقتصاد اشتراکی تحلیل مضمون

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 142 تعداد دانلود : 897
هدف: پلتفرم های اقتصاد اشتراکی، مدل های کسب وکار جدیدی ایجاد کرده اند که باعث تغییراتی در نحوه احساس و بیان تجربیات مشتریان به وجود آورده اشت. شرکت هایی که در بستر اقتصاد اشتراکی فعالیت می کنند از جنس استارت آپ ها (کسب وکارهای نوپا) می باشند و بازیگران اصلی در اقتصاد اشتراکی، مصرف کنندگانی هستند که به طور مداوم با شرکت ها و سایر مصرف کنندگان خلق ارزش می کنند. هم آفرینی ارزش فرآیند همکاری بین مشتری و تامین کننده در فعالیت های ایده-پردازی مشترک، طراحی مشترک و توسعه مشترک محصولات جدید می باشد. از این رو، پژوهش حاضر به دنبال شناسایی پیشایندهای هم آفرینی ارزش در استارت آپ ها در بستر اقتصاد اشتراکی است. روش شناسی: در این پژوهش به تحلیل کیفی مصاحبه 10 نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزه استارت آپ های اقتصاد اشتراکی در ایران پرداخته شد. این افراد به صورت هدفمند انتخاب شدند و از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته داده ها گردآوری شدند. پس از تحلیل داده ها تعداد 131 مضمون پایه استخراج شدند و از میان این مضامین 32 مضمون سازمان دهنده و 8 مضمون فراگیر به دست آمدند. یافته ها: یافته های این پژوهش بیانگر این است که پیشایندهای هم آفرینی ارزش در استارت آپ های اقتصاد اشتراکی شامل 8 مضمون فراگیر شامل «ادراکات اخلاقی مصرف کنندگان»، «قدرت برند»، «بازاریابی رابطه مند»، «ارزش مورد انتظار»، «تجربه مشتری»، «پایداری»، «کمک به رشد و توسعه کسب وکارها» و «زیرساخت ها» می باشند. نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش مشخص شد که استارت آپ های فعال در حوزه اقتصاد اشتراکی قبل از هر چیزی و هر نوع اقدامی باید بدانند که برای مشتریان چه چیزی اهمیت دارد الزامات شکل گیری هم آفرینی ارزش کدام اند.
۳.

طراحی مدل رفتار هم آفرینی برند با مشتری با تاکید بر پیش آیندها، عوامل و پس آیندها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: هم آفرینی برند رفتار هم آفرینی مطالعه کیفی فراترکیب سازمان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 835 تعداد دانلود : 260
هدف: توجه به برند و ابعاد متفاوت آن از گذشته تا امروز مورد توجه پژوهشگران قرار داشته است. در بازارهای رقابتی امروز برندهایی توانستند ماندگار شوند که با ارتباط سازنده با مشتریان از نظرات آنها بهره بردند. هدف این پژوهش طراحی مدل رفتار هم آفرینی برند با مشتری است. روش: این پژوهش از حیث هدف توسعه ای کاربردی و رویکرد مطالعاتی آن کیفی و از نظر ماهیت اکتشافی است. در این پژوهش از روش فراترکیب برای طراحی مدل استفاده شده است. یافته ها : با بررسی پژوهش های پیشین در هفت مرحله فرآیند فراترکیب و دسته بندی و تجزیه و تحلیل پژوهش ها در قالب 3 مقوله، 10 مفهوم و 37 کد، مدل رفتار هم آفرینی برند شامل پیش آیندها، عوامل رفتار هم آفرینی و پس آیندها ارائه گردید. نتایج: نتایج نشان داد امروزه مشتریان می توانند ایده هایی را خلق کنند که از جذابیت تجاری بالایی برخوردار باشد و به نوعی شریک تجاری بنگاه شوند و به این شکل نیازهای گسترده مشتریان برآورده میشود.
۴.

طراحی مدل عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی مشتری و پیامدهای آن در مشتریان محصولات لوازم خانگی خارجی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رفتار شهروندی مشتری محصولات خارجی صنعت لوازم خانگی رویکرد آمیخته

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 414 تعداد دانلود : 532
از آن جا که مصرف کنندگان نقطه عطف فعالیت های بازاریابی هستند لذا شناخت رفتار شهروندی (داوطلبانه) آنان از اهمیت برخوردار است. با جهانی شدن بازارها و ورود کالاهای خارجی به کشورچگونگی نگرش مصرف کنندگان به محصولات خارجی می تواند بر این رفتار اثر بگذارد. لذا هدف بررسی عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی مشتری و پیامدهای این رفتار در مشتریان محصولات خارجی (با تمرکز بر لوازم خانگی) و طراحی مدل آن با رویکرد آمیخته است. در بخش کیفی، از نظریه داده بنیاد و در بخش کمّی، از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه مورد مطالعه بخش کیفی خبرگان صنعت لوازم خانگی و استادان دانشگاه و در بخش کمی، مصرف کنندگان لوازم خانگی بودند. نمونه گیری بخش کیفی، هدفمند و در بخش کمی به صورت نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس بود.پس از تجزیه وتحلیل کیفی داده های مصاحبه ها، مدل رفتار شهروندی مشتری ارائه شد. یافته های آزمون کمّی مدل پژوهش را تأیید کرد و نشان داد که نوع نگرش مشتریان بر ایجاد رفتار شهروندی مشتری تأثیر معناداری دارد. بین رفتار شهروندی مشتری و پیامدها (خرید، خرید مجدد، سودآوری، قصد خرید و مزیت رقابتی) رابطه معناداری وجود دارد. بین عوامل زمینه ای (عوامل اقتصادی عوامل سیاسی مسائل اجتماعی مسائل فرهنگی و ویژگی های فردی مشتریان) و عوامل مداخله گر (رفتار تولیدکننده و رفتار فروشنده) با رفتار شهروندی مشتری، رابطه معناداری وجود داردیافته ها رابطه معنادار بین راهبردها (نقش حکومت و نقش شرکت ها) را با رفتار شهروندی مشتری تأیید کردند نتایج : ریشه رفتار شهروندی مشتریان محصولات خارجی، در نگرش آنان است که با تأثیر از راهبردها و عوامل مداخله گر،در بستر عوامل زمینه ای شکل می گیرد و منجر به پیامدهای مثبتی می شود.
۵.

طراحی مدل اثرگذاری لذت های پنهانی در تبلیغات رسانه های اجتماعی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: لذت گناه لذت پنهانی تبلیغات رسانه های اجتماعی تحلیل تم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 183 تعداد دانلود : 923
هدف: بررسی ها نشان می دهد که تبلیغات ارائه شده در شبکه های اجتماعی می تواند بر نگرش مشتریان به برند و به تبلیغ اثر گذاشته و در پی آن قصد خرید مشتریان نیز متأثر شود. یکی از این عوامل لذت های پنهانی (لذت گناه) است که در تبلیغات نوین بازارایابی مورد توجه قرار گرفته است از همین روی پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل اثرگذاری لذت های پنهانی در تبلیغات رسانه های اجتماعی انجام شده است. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد پیمایشی- اکتشافی و از لحاظ نوع کیفی می باشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان بودند که مورد مصاحبه و با رویکرد تحلیل تم مورد تجریه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: دو دسته ویژگی شامل ویژگی های شخصیتی و جایگاه اجتماعی مخاطب بر میزان ناهمسویی ادراک شده در محتوای تبلیغ از جانب او اثرگذار بوده و این ناهمسویی منجر به شکل گیری لذت پنهانی در مخاطب شده و در نهایت به پیامدهای درونی و بیرونی(رفتاری) می انجامد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش منجر به ارائه یک مدل فرایندی در زمینه اثرگذاری لذت های پنهانی در تبلیغات رسانه های اجتماعی گردید.
۶.

بررسی علل تغییر رفتار مصرف کنندگان سیستم های حمل ونقل مبتنی بر درخواست با رویکرد زیست بوم نوآوری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نوآوری زیست بوم نوآوری رفتار مصرف کننده اقتصاد اشتراکی تحلیل لایه ای علت ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 828 تعداد دانلود : 242
هدف: پژوهش حاضر باهدف یافتن علل تغییر رفتار مصرف کنندگان پلتفرم های دیجیتال حمل ونقل مبتنی بر درخواست برخط در کشور ایران انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از رویکرد کیفی بهره برده است. در پژوهش حاضر تجزیه وتحلیل داده ها با روش تحلیل لایه ای علت ها انجام گرفت. پژوهش ارائه شده با استفاده از مطالعه کتابخانه ای و تکنیک دلفی متشکل از 18 خبره دانشگاهی و کسب وکار سعی در مطالعه پدیده موردنظر داشته است. یافته ها: یافته های پژوهش علل متعددی برای تغییر رفتار مصرف کنندگان در زیست بوم نوآوری پلتفرم های دیجیتال حمل ونقل مبتنی بر درخواست برخط در چهار سطح نشانه ها، سطح سیستمی، سطح جهان بینی و سطح استعاره ها و اسطوره ها نشان داده است. مهم ترین یافته ها در سطح سیستمی و استعاره ها و اسطوره هابودند. یافته های سطح سیستمی شامل ستفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات، کلان روندهای جدید (کلان روند توجه بیشتر به محیط زیست و کلان روند افزایش کارایی)، اقتصاد اشتراکی و افزایش بهره وری است. یافته های سطح استعاره ها و اسطوره ها نیز شامل تمایل ذاتی بشر به سهولت حداکثری، تمایلی ذاتی بشر به کمترین عدم اطمینان، نیاز به شفافیت، تمایل به بیشترین صرفه جویی در منابع و زمان است. نتیجه گیری: انتظار مصرف کنندگان برای بهبود پیوسته، احتمالاً موجب شکل گیری نوآوری های بیشتر در این زیست بوم خواهد شد. در این زیست بوم همچنین ظهور بازیگران جدید برای دستیابی به سهولت بیشتر، شفافیت بیشتر، کاهش عدم اطمینان و صرفه جویی بیشتر در منابع و زمان دور از انتظار نیست.
۷.

داستان سُرایی برند و اعتماد به برند با تمرکز بر نقش میانجی اصالت برند(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: داستان سرایی برند اعتماد به برند اصالت برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 133 تعداد دانلود : 310
هدف: تبلیغات مبتنی بر داستان به جای برقراری ارتباط از طریق روش سخنرانی، مخاطب را از طریق القای معنایی در زندگی او، تحت تأثیر شناختی و عاطفی قرار داده و او از طریق داستان به دنیای همه جانبه مفاهیم و انتزاع، انتقال پیدا می کند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر داستان سرایی برند بر اعتماد به برند با نقش میانجی اصالت برند است. روش: روش این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجی کالا در شهر تهران بوده است نمونه آماری به تعداد 384 نفر انتخاب گردید. شیوه نمونه گیری نیز به صورت تصادفی ساده است. برای روایی سازه ها، از آزمون روایی محتوا، همگرا و واگرا و جهت سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و بارهای عاملی استفاده گردید. نرم افزار مورد استفاده برای انجام تجزیه وتحلیل داده ها نیز، نرم افزار Smart PLS نسخه سوم است. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که آزمون های روایی و پایایی مورد تائید نهایی قرار گرفت، همچنین نتایج پژوهش نشان داد که کلیه فرضیات تحقیق مورد تائید نهایی قرار گرفتند. نتیجه گیری: مشخص شد که ابعاد داستان سرایی برند شامل انسان نگاری، جذابیت و نمادگرایی در شبکه های اجتماعی و آگاهی در مورد آنان، موجب افزایش اعتماد به برند در بین مشتریان می گردد. همچنین به میزان اینکه برندی، اصالت و پیشینه مشخصی داشته باشد، روابط بین داستان سرایی در رابطه با برند و اعتماد پیدا کردن به برند، افزایش پیدا خواهد کرد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳