چشم انداز مدیریت بازرگانی

چشم انداز مدیریت بازرگانی

چشم انداز مدیریت بازرگانی سال نوزدهم بهار 1399 شماره 41 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

مفهوم پردازی سازگاری مدل کسب وکار و پیشران های محیطی آن در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سازگاری مدل کسب وکار پیشران های محیطی داده بنیاد چندگانه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 557 تعداد دانلود : 265
در شرایط کسب وکار امروز، موفقیت هر سازمانی به سرعت واکنش آن به تغییرات محیط وابسته است و مدل های کسب وکار ایستا و بدون تغییر در محیط های رقابتی فعلی محکوم به شکست هستند. سازمان ها در این شرایط باید دائما مدل کسب وکار خود را مورد بازنگری قرارداده و در صورت نیاز آن را با شرایط جدید سازگار و منطبق کنند. در همین راستا هدف این پژوهش مفهوم پردازی سازگاری مدل کسب و کار و شناسایی پیشران های محیطی سازگاری مدل کسب وکار در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است. برای این منظور با استفاده از نظریه داده بنیاد چندگانه به تحلیل داده های حاصل از مرور نظام مند ادبیات (15 سال اخیر) و نیز مصاحبه با خبرگان صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران (18 نفر)، که به صورت غیراحتمالی و هدفمند (گلوله برفی) انتخاب شده اند، پرداخته شده است. نهایتا مدلی توسعه یافته است که در آن مهمترین مولفه های سازگاری مدل کسب کار در سه گروه سازگاری در ارزش پیشنهادی، سازگاری در خلق ارزش و سازگاری در کسب ارزش مفهوم پردازی شده اند. همچنین پیشران های محیطی که در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، محرک سازگاری مدل کسب و کار هستند در شش گروه عوامل سیاسی و قانونی، عوامل اقتصادی، عوامل مرتبط با بازار، عوامل مرتبط با فناوری، عوامل اجتماعی و عوامل مرتبط با رقبا قرار گرفته اند.
۲.

توسعه الگو اخلاقیات خرده فروشان الکترونیک و تأثیر آن بر تصویر خرده فروش و مزیت رقابتی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اخلاقیات خرده فروشان الکترونیک تجارت الکترونیک تصویر خرده فروش مزیت رقابتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 876 تعداد دانلود : 792
از مهم ترین عواملی که به طور فزاینده ای افکار و رفتار خریداران را شکل می دهد، رعایت اخلاق و پایبندی به اصول اخلاقی در کسب وکارهای امروزی می باشد. باظهور اینترنت و گسترش تجارت الکترونیک مسائل اخلاقی در حیطه الکترونیک بیش ازپیش اهمیت یافته است. در این پژوهش باتوجه به افزایش گرایش مصرف کنندگان به خرید الکترونیکی و لزوم رعایت اخلاقیات توسط خرده فروشان  به توسعه اخلاقیات خرده فروشان الکترونیک و تأثیر آن بر تصویر خرده فروش و مزیت رقابتی می پردازد این پژوهش از نظر هدف در بخش کیفی از نوع بنیادی و در بخش کمی توسعه ای می باشد. روش مورد استفاده در بخش کیفی تحلیل تم و در بخش کمی، پرسشنامه است. جامعه آماری بخش کیفی را متخصصان حوزه بازاریابی اینترنتی و اخلاق کسب وکار و جامعه آماری بخش کمی این پژوهش را 342 نفر از مشتریانی که به صورت الکترونیک از وب سایت دیجی کالا خرید می کنند تشکیل می دهد. ابزار گردآوری داده های کمی پرسش نامه محقق ساخته بوده است. تحلیل داده ها به روش تحلیل عاملی تاییدی بااستفاده از نرم افزارهای اِس پی اِس اِس و پی اِل اس انجام شده است. مدل توسعه یافته اخلاقیات خرده فروشان الکترونیک به صورت کیفی شامل شش بُعد می باشد: 1. حریم خصوصی، 2. امنیت، 3. قابل اعتماد/تعهد، 4. عدم فریب کاری، 5. خیرخواهی و 6. حرفه ای گرایی. براساس یافته های بخش کمی پژوهش، اخلاقیات خرده فروشان الکترونیک بر تصویر خرده فروش و مزیت رقابتی تأثیر مثبتی دارد.
۳.

طراحی الگوی مدیریت ارتباط با مشتری با رویکرد کاهش ناهنجاری پس از خرید(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مدیریت ارتباط با مشتری ناهنجاری پس از خرید ناهمسانی شناختی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 926 تعداد دانلود : 359
با افزایش رقابت در فضای کسب و کار،حفظ مشتریان باارزش برای سازمان ها ،اهمیت بیشتری می یابد، از اینرو سازمان ها تلاش می کنند تا با ایجاد تغییر در شیوه های تعاملی، روابط بلند مدت و ارزشمند خود با مشتریان را حفظ نمایند. هدف این پژوهش طراحی مدل مدیریت ارتباط با مشتری با رویکرد کاهش ناهنجاری های پس از خرید می باشد. این پژوهش با استفاده ازروش کیفی نظریه داده بنیاد اجرا گردیده است و داده های آن نیز از طریق مصاحبه های عمیق با خبرگان حوزه مدیریت ارتباط با مشتری در صنعت خودروسازی جمع آوری شده است. تحلیل داده ها بر اساس مراحل داده بنیاد انجام گرفت، از مصاحبه با خبرگان، مفاهیم و کدهای مربوطه استخراج گردید و نهایتاً مدلی برای تبیین عوامل اثرگذار مدیریت ارتباط با مشتری با رویکرد کاهش ناهنجاری پس از خرید ارائه شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که مهارتهای ارتباطی کارکنان، تعهد، شفافیت سازمان و ارزش آفرینی برای مشتری، جزء علل کاهش ناهنجاری های پس از خرید مشتریان می باشند. همچنین بهبود ارتباط با مشتریان بعنوان  پیامد بکارگیری راهبرد مدیریت ارتباط با مشتری جامع با رویکرد کاهش ناهنجاری پس از خرید مشخص گردید.
۴.

توسعه الگوی ارزیابی آمادگی صادرات برای شرکت های کوچک و متوسط ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 90 تعداد دانلود : 179
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ارزیابی آمادگی صادرات برای شرکت های کوچک و متوسط ایران انجام شده است. به جهت عدم کفایت مدل های ارائه شده در ادبیات موجود برای تبیین مفهوم آمادگی صادرات، از روش پژوهش کیفی مبتنی بر رویکرد داده بنیاد از نوع نظامند استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان، مدیران، مشاوران و صاحبنظران مرتبط با شرکت های کوچک و متوسط تشکیل می دهند که از بین آنها 25 نفر برای گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته برگزیده شدند. تجزیه و تحلیل داده ها منجر به شناسایی مقوله های فرعی و محوری و همچنین روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ارزیابی آمادگی صادرات شامل مقوله محوری (آمادگی صادرات- 5مقوله)، شرایط علی (۲مقوله)، شرایط مداخله گر (6مقوله)، راهبردها (5مقوله)، عوامل زمینه ای (۲مقوله) و پیامدها (5مقوله) گردید. از تحلیل یافته های این پژوهش اینگونه استنباط می شود که پیاده سازی و ارتقاء آمادگی صادرات شرکت های کوچک و متوسط مستلزم برنامه ریزی صحیح برای تمامی عوامل شناسایی شده پیرامون آن می باشد
۵.

تأثیر تبلیغات در نقطه خرید بر قصد خرید مصرف کننده با اثر میانجی ارزش ویژه برند(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تبلیغات در نقطه خرید قصد خرید ارزش ویژه برند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 143 تعداد دانلود : 978
تبلیغات در نقطه خرید محرکی است که بر رفتار خرید مصرف کننده در داخل فر وشگاه تأثیرگذار است. نقطه خرید، فرصتی برای جذب مشتریان است و مناسب ترین مکان برای برقراری ارتباط با مصرف کنندگان است. از آنجا که در نقطه خرید (از دیدگاه مشتری)،  فقط یک کالا وجود ندارد و کالاهای رقبا هم حضور دارند، علاوه بر تبلیغات در نقطه خرید، ارزش ویژه برند بر قصد خرید مصرف کننده اهمیت بسزایی دارد. بنابراین محقق سعی نموده در این مطالعه، ضمن بررسی تاثیر گذاری تبلیغات در نقطه خرید بر قصد خرید مصرف کنندگان، نقش میانجی ارزش ویژه برند را مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری مورد نظر مشتریان فروشگاه افق کوروش در شهر اراک می باشد که 206 نفر از مشتریان از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای تحلیل داده های گردآوری شده نرم افزار SPSS19  و برای آزمون فرضیات از مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار SmartPLS3.2  استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که تبلیغات در نقطه خرید تأثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید مصرف کنندگان داشته است و ارزش ویژه برند نیز به عنوان متغیر میانجی بر رابطه تبلیغات در نقطه خرید و قصد خرید تاثیر هم افزایی بر قصد خرید داشته است.
۶.

ارائه الگوی آمیخته بازاریابی برای توسعه صنعت گردشگری ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: آمیخته بازاریابی صنعت گردشگری توسعه صنعت گردشگری بازاریابی گراندد تئوری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 284 تعداد دانلود : 439
پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی گراندد تئوری و ابزار مصاحبه و گردآوری اسناد و متون، درصدد ارایه مدل آمیخته بازاریابی برای توسعه صنعت گردشگری ایران است. جامعه پژوهش، خبرگان حوزه بازاریابی گردشگری هستند. نمونه گیری بصورت نمونه گیری نظری و با چهارده نفر مصاحبه انجام شد. البته از نفر یازدهم اشباع نظری حاصل گردید ولی برای اطمینان بیشتر تا مصاحبه چهاردهم ادامه پیدا کرد. داده های حاصل از مصاحبه توسط پژوهشگر و نرم افزار ان ویو[1]، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، کدگذاری گردید. توسعه صنعت گردشگری ایران به عنوان مقوله محوری انتخاب و در نهایت مدل 12P+4S آمیخته بازاریابی صنعت گردشگری ایران ارایه شد، که توسعه صنعت گردشگری در گرو مدیریت صحیح این 16 عناصر آمیخته بازاریابی است. نتایج نشان داد که شرایط علی مدل شامل محصول، قیمت، مکان و ترفیع است. عوامل زمینه ایی شامل ویژگی ها و ذهنیت، شرایط مداخله گر شامل عناصر سیاست، امنیت ، شواهد فیزیکی، افراد می شود؛همچنین راهبردها نیز شامل عناصر برنامه ریزی، پایداری، فرایندها، مشارکت، پژوهش و بودجه شدند.[1]. NVIVO
۷.

تاثیر بازاریابی سبز بر گردشگری پزشکی با نقش میانجی فناوری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: گردشگری سلامت بازاریابی سبز گردشگری بازاریابی گردشگری تحلیل عاملی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 223 تعداد دانلود : 222
سفر و گردشگری با اهداف جهت استفاده از منابع درمانی همچون آب های معدنی، گذراندن دوران نقاهت، معالجه و نظایر ان گردشگری سلامت یا توریسم درمانی می نامند. بازاریابی سبز که خود یک استراتژی در بازار کنونی تلقی می شود با هدف انطباق با محیط زیست و سلامت جامعه، افراد و کسب و کار روند رو به رشدی را داشته است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی سبز بر گردشگری سلامت در استان سیستان و بلوچستان می باشدکه در بازه زمانی مهر 97 تا اردیبهشت 98 انجام شده است. داده های مورد نیاز پژوهش حاضر با استفاده از روش های میدانی همچون مصاحبه و توزیع پرسشنامه جمع آوری و با استفاده روش های تحلیل توصیفی و تحلیل عاملی و T, P Value,  و ... تجزیه و تحلیل شد. از 16 فرضیه مورد آزمون تعداد هشت فرضیه مورد پذیرش قرار گرفتند. طبق نتایج حاصله بازاریابی سبز بر گردشگری سلامت تاثیر معناداری دارد و رابطه متغیرهای فرصت و سطح درآمد، فرصت و محیط زیست، مسئولیت اجتماعی و امکانات فیزیکی، مسئولیت اجتماعی و دسترسی به اطلاعات، مسئولیت اجتماعی و سطح درآمد، مسئولیت اجتماعی و اثرات زیست محیطی و درنهایت امکانات فیزیکی و محیط زیست مورد پذیرش واقع شدند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳