چشم انداز مدیریت بازرگانی

چشم انداز مدیریت بازرگانی

چشم انداز مدیریت بازرگانی سال بیستم زمستان 1400 شماره 48 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

طراحی الگوی فرآیند کارآفرینی مبتنی بر برندسازی: مورد مطالعه برند پنتر در صنعت نوشت افزار(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فرایند کارآفرینی برندسازی برند محوری کسب و کارهای نوپا تحلیل تم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 22 تعداد دانلود : 372
هدف: کارآفرینی مبتنی بر برندسازی(Brandpreneurship) به عنوان مفهومی جدید، از ترکیب دو مفهوم برندسازی و کارآفرینی می باشد. در دیدگاه کارآفرینی مبتنی بر برندسازی، برندسازی مبنای تمام فعالیت های کسب وکار جدید می باشد که توسط کارآفرین انجام می شود. هدف از این پژوهش بررسی و شناسایی مراحل فرایند کارآفرینی مبتنی بر برندسازی در کسب وکارهای نوپا می باشد. روش شناسی: رویکرد پژوهشی مورداستفاده کیفی از نوع مطالعه تک موردی هست که داده ها از طریقِ مطالعه منابع مستند و مصاحبه های مبتنی بر رویداد با ۱۱ نفر شامل بنیان گذار و اعضای تیم مؤسس برند پنتر، به وسیله نمونه گیری هدفمند و به کمک نرم افزار اطلس تی. نسخه۷ جمع آوری گردیده است. یافته ها: بر اساس نتایج مصاحبه، ۶ بعد برای فرایند کارآفرینی مبتنی بر برندسازی شناسایی گردید: "هم آوری منابع"، " پیاده سازی ایده و فراهم نمودن زمینه کسب وکار مبتنی بر برند "، "مشروعیت بخشی هم زمان به کسب وکار و برند"، "ایجاد کسب وکار نوپای مبتنی بر برند"، "تولد کسب و کار نوپای مبتنی بر برند"، "رشد کسب وکار جدید مبتنی بر برند". نتیجه گیری: الگوی کارآفرینی مبتنی بر برندسازی تمرکز بر هم زمانی راه اندازی کسب و ایجاد برند و یا حتی تقدم بر ایجاد و مشروعیت بخشی برند بر راه اندازی کسب وکار را تأکید دارد و توجه به مراحل و توالی به کارگیری این الگو می تواند زمینه پایداری، بقاپذیری و رشد کسب وکار جدید مبتنی بر برند را فراهم آورد.
۲.

روایت پژوهی تجربه پژوهش گران بازاریابی شناختی در جمهوری اسلامی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: پژوهش بازاریابی بازاریابی شناختی روایت پژوهی و تحلیل تم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 495 تعداد دانلود : 10
هدف: بازاریابی شناختی از مهم ترین حوزه های در حال رشد رشته بازاریابی است که با اقبال پژوهش گران بازاریابی در ایران مواجه شده است. هدف پژوهش حاضر روایت پژوهی تجربه پژوهش گران بازاریابی شناختی در ایران است. روش شناسی: برای این منظور از روش روایت پژوهی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش افراد دارای سابقه فعالیت پژوهشی در حوزه بازاریابی شناختی، روش نمونه گیری غیرتصادفی از نوع هدفمند و حجم نمونه پانزده است. مصاحبه عمیق راهکار گردآوری داده های پژوهش و تحلیل تم راهکار تحلیل داده های پژوهش است. یافته ها: براساس یافته های پژوهش روایت تجربی پژوهش گران بازاریابی شناختی در ایران در پنج بعد اولین مواجه، جست وجوی اطلاعات، اولین اقدام عملی، محدودیت های پژوهشی و ارزیابی از وضعیت آینده بازاریابی شناختی در جمهوری اسلامی ایران تلخیص می شود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش توسعه مطالعات بازاریابی شناختی در جمهوری اسلامی ایران در گرو راه اندازه آزمایشگاه های تخصصی برای پژوهش های شناختی در رشته بازاریابی و ایجاد نهاد ناظر برای حوزه بازاریابی شناختی است. یافته ها: براساس یافته های پژوهش روایت تجربی پژوهشگران بازاریابی شناختی در ایران در پنج بعد اولین مواجه، جست وجوی اطلاعات، اولین اقدام عملی، محدودیت های پژوهشی و ارزیابی از وضعیت آینده تلخیص می شود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش توسعه مطالعات بازاریابی شناختی در جمهوری اسلامی ایران در گرو راه اندازه آزمایشگاه های تخصصی پژوهش های شناختی و ایجاد نهاد ناظر برای بازاریابی شناختی است.
۳.

شناسایی ابعاد و مولفه های ملیت گرایی مصرف کننده با روش آمیخته: مطالعه صنعت پوشاک ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ملیت گرایی مصرف کننده میهن پرستی کالای داخلی تحلیل تم صنعت پوشاک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 760 تعداد دانلود : 558
هدف: افزایش تمایل مصرف کنندگان به مصرف محصولات داخلی یکی از دغدغه های اصلی است که در اولویت سیاست گذاری های اقتصادی و بازرگانی هر کشوری مطرح است. ملیت گرایی مصرف کننده یکی از مباحث مهم در رفتار مصرف کننده است که تبیین درست آن نقش موثری در این مساله ایفا می کند و به کسب و کارها برای طراحی استراتژی های موقعیت یابی محصول و موفقیت در بازار کمک می کند. هدف این پژوهش تبیین سازه ملیت گرایی مصرف کننده و شناسایی مولفه های آن است. روش شناسی: پژوهش حاضر با روش آمیخته در دو فاز کیفی و کمی انجام شده است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان صنعت پوشاک ایران بودند که نمونه ای 20 نفره از آنان به روش قضاوتی انتخاب شد. در مرحله کمی، جامعه آماری را مصرف کنندگان پوشاک در ایران تشکیل می داد که با روش نمونه گیری خوشه ای، 310 نفر از آنان انتخاب شدند. یافته ها: پس از انجام مصاحبه های عمیق و شناسایی ابعاد ملیت گرایی با روش تحلیل تم و دلفی فازی، گویه های اصلی شناسایی شده و در ادامه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی اقدام به شناسایی ابعاد و تقسیم بندی گویه های در قالب ابعاد شناسایی شده و اعتبار سنجی الگو گردید. در پایان ابعاد ملیت گرایی مصرف کننده و مولفه های آن پیشنهاد گردید. نتیجه گیری: نتایچ پژوهش حاکی از آن است که با شناسایی ابعاد و مولفه های ملیت گرایی مصرف کننده در صنعت پوشاک ایران و اتخاذ سیاست های مناسب در این زمینه می توان شاهد رشد و شکوفاهی این صنعت و کاهش نرخ بیکاری در آن بود.
۴.

استراتژی کانال همه کاره: تاثیر کیفیت تعاملات یکپارچه و سلاست درک شده بر وفاداری مشتریان، از طریق تجربه مثبت(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کانال همه کاره/ فراگیر کیفیت تعاملات یکپارچه سلاست و روانی درک شده تجربه مثبت و وفاداری نگرشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 268 تعداد دانلود : 822
هدف: افزایش اشکال مختلف کانالهای ارائه محصولات و خدمات به مشتریان و روند پیشرفت آن از یک کانال به چند کانال (بازاریابی چند کاناله) و سپس به بازاریابی کانال همه کاره، خرید و استفاده از محصولات و خدمات را برای مشتریان آسانتر کرده است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیرگذاری متغیرهای کیفیت تعامل یکپارچه و سلاست روانی درک شده، بر وفاداری نگرشی مشتریان به وسیله تاثیرگذاری تجربه مثبت است. روش: برای بررسی فرضیه های پژوهش، از نمونه ای 384 تایی از مشتریان بانکها در شهر تهران که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، استفاده گردید و به وسیله روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم افزار SMART- PLS مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها: کیفیت تعاملات یکپارچه و سلاست درک شده بر تجربه مثبت مشتری تاثیرگذار بوده و بانکها می توانند از این طریق به ایجاد یک تجربه مثبت در مشتریان خود دست یابند. زیرا تجربه مثبت، در شکل گیری وفاداری مشتری نقش مهمی دارد. از یافته های دیگر این است که تجربه مثبت مشتری بر وفاداری نگرشی وی تاثیرگذار است. زیرا تجربه مثبت از خرید، یک نگرش و احساس خوب از خرید و از برند را در مشتری شکل داده و موجب وفاداری وی می شود. نتیجه گیری: استراتژی کانال فراگیر می تواند بر تجربه مشتریان بانک تاثیرات خوب و طولانی مدت داشته باشد. بنابراین، بانک ها می توانند جنبه های مختلف مربوط به کانال های خدمات خود را شناسایی و بطور مستمر مورد پایش قرار دهند، تا بتوانند از طریق استراتژی کانال همه کاره، به تجربیات مثبت مشتریان و وفاداری آنها دست یابند.
۵.

ارائه مدل پاسخ های استراتژیک، اقتضایی و سریع به بحران با استفاده از رویکرد فراترکیب(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بحران مدیریت بحران پاسخ استراتژیک به بحران فراترکیب آنتروپی شانون

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 78 تعداد دانلود : 746
هدف: از گذشته تا کنون، شرکت ها دائماً با بحران های مختلفی روبرو شده اند که تهدید کننده ی بقا و پایداری آن ها بوده است. در حال حاضر نیز، بحران هایی چون رکود اقتصادی و پاندمی جهانی کووید 19، عمیقاً بر توسعه اقتصادی و بقای شرکت ها تأثیر گذاشته و آن ها را مجبور به واکنش نموده است. ازاین رو هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه مدل پاسخ های استراتژیک، اقتضایی و سریع به بحران است. روش: در پژوهش حاضر به منظور دستیابی به هدف اصلی، ابتدا با روش پژوهش کیفی فراترکیب، تمامی شاخص ها ، مفاهیم و مقوله های پاسخ های استراتژیک، اقتضایی و سریع به بحران شناسایی و س پس می زان اهمیت و اولویت هر یک از آن ها با روش کم ی آنتروپ ی ش انون تعیین شد. یافته ها: پس از تجزیه وتحلیل داده ها، پاسخ های استراتژیک، اقتضایی و سریع مربوطه در 119 شاخص، 27 مفهوم و 10 زیر مقوله شناسایی و دسته بندی شدند. همه این موارد در چهار مقوله اصلی حفظ وضع موجود، بهبود و تحول، عقب نشینی و خروج جاگذاری شدند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج آنتروپی شانون مهم ترین محرک در دسته ی بهبود و تحول،"بازاریابی استراتژیک"؛ در دسته ی حفظ وضع موجود، "پذیرش مسئولیت بحران"؛ در دسته ی عقب نشینی، "مدیریت مالی" و در دسته ی خروج "واگذاری" است. پژوهش حاضر بینش عمیقی از ادبیات موجود درزمینه ی مدیریت بحران از طریق شناسایی پاسخ های استراتژیک، اقتضایی و سریع در شرایط بحرانی ارائه می دهد که شرکت ها می توانند در جهت گذار از بحران ها از آن استفاده نمایند.
۶.

شناسایی عوامل موثر بر تجربه مشتری با رویکرد فراترکیب(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تجربه مشتری مدیریت تجربه مشتری روش فراترکیب

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 904 تعداد دانلود : 171
هدف: باوجود اینکه تحقیقات در حوزه نوظهور مدیریت تجربه مشتری به سرعت در حال رشد است و چارچوب های اجرایی و مدل های مختلفی جهت بهبود ابعاد خاصی از تجربه مشتری پیشنهاد شده است، هنوز بطور دقیق عوامل کلی موثر بر تجربه مشتری بصورت عمومی مشخص نشده اند و نمی توان آن را به سادگی مفهوم سازی نمود. ازینرو هدف این پژوهش، پرداختن به این خلا تحقیقاتی و ارائه مدل جامع عوامل مؤثر بر تجربه مشتری بر اساس تحقیقات پیشین است. روش: رویکرد روش شناسی این مطالعه کیفی بوده و روش پژوهش اتخاذ شده، روش فراترکیب سندلوفسکی و باروسو است. از 63546 مقاله شناسایی شده در طی جست وجوی ادبیات سه دهه اخیر در پایگاه داده های الکترونیکی منتخب، 121 مقاله با معیارهای انتخاب و ورود تطابق داشتند. یافته ها: از 121 مطالعه منتخب، عوامل مؤثر بر تجربه مشتری در 10 تم به شرح زیر شناسایی شدند: محصول/خدمت، عوامل اجتماعی، محیطی، فرآیند محصول، عوامل مشتری، پرسنل، استراتژی بازاریابی، تجربه گذشته، برند و عوامل خارجی. ﻧﺘیﺠﻪﮔیﺮی: مدل ارائه شده در این مطالعه می تواند به عنوان مدل مبنایی و کاربردی برای مدیران و محققین علاقه مند در این حوزه جهت کسب شناختی جامع از مفهوم تجربه مشتری، ارزیابی اهمیت و وزن هریک از عوامل تاثیرگذار بر تجربه مشتری در محیط های کسب و کار خود استفاده نمایند و براساس نتایج آن، استراتژی های مناسب جهت بهبود تجربه مشتریان را تعیین کنند.
۷.

نوستالژی و نیات رفتاری مصرف کننده؛ تحلیل نقش پیوستگی اجتماعی (SC) و ارزش تجربی (EV)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نوستالژی (یادمانه) ارزش تجربی پیوستگی اجتماعی نیات رفتاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 697 تعداد دانلود : 151
هدف: فربه شدن مفهوم نوستالژی در زندگی روزمره، ضرورت توجه بیشتر به آن را در منظومه گفتمانی رفتار مصرف کننده برجسته ساخته است. نوستالژی یا ترجیح بر آنچه درگذشته معمول بوده، حسرتی غم بار و توأمان لذت بخش است که در بازیابی و بازآفرینی زیست جهانِ مصرف کننده نقش-آفرینی می کند. پژوهش حاضر به دنبال مطالعه تأثیر حس نوستالژی بر نیات رفتاری مصرف کنندگان در پرتو نقش میانجی ارزش تجربی و پیوستگی اجتماعی است. روش شناسی: جامعه آماری مورد مطالعه، مشتریان رستوران هایی هستند که از زاویه نشانه -شناسی، حامل عناصر بازنمایی نوستالژیک هستند. روش تحقیق این مطالعه آمیخته است و جهت انجام این مطالعه، ابتدا بر اساس مطالعه ادبیات و پیشینه تحقیق مدل اولیه تدوین شد. سپس در بخش کیفی و به روش مصاحبه عمیق، مدل اولیه و متغیرهای فرعی آن بازآرایی شد و سپس به روش پیمایش، دیدگاه های 259 نفر از مشتریان رستوران های با فضای محتوایی نوستالژیک مطالعه شده است. یافته ها: یافته ها نشان می دهند نوستالژی با نقش میانجی ارزش تجربی (شامل بازگشت سرمایه گذاری مصرف کننده و ادراک برتری خدمات) و پیوستگی اجتماعی (مانند حس تعلق و همذات پنداری) بر نیات رفتاری مصرف کنندگان تأثیر دارد. نتیجه گیری: حس تعلق و میل به کسب ارزش، می تواند رفتار مصرف کنندگان را در خوانش تعابیر نوستالژیک تعدیل کند و در نهایت به خلق پیوندهای جمعیِ نو بیانجامد. مشارکت این مطالعه می تواند پنجره ای نو به اعتلای ادبیات نوستالژی و احیای فضای اندیشگی آن در درک رفتار مصرف انسان ایرانی بگشاید.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳