چشم انداز مدیریت بازرگانی

چشم انداز مدیریت بازرگانی

چشم انداز مدیریت بازرگانی سال نوزدهم پاییز 1399 شماره 43 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

ارائه چارچوبی برای تبیین نقش رسانه های اجتماعی در مدیریت تجربه مشتری صنعت هتلداری(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تجربه مشتری مدیریت تجربه مشتری رسانه های اجتماعی هتلداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 571 تعداد دانلود : 353
با پیشرفت فناوری های دیجیتال و بوجودآمدن کانال های ارتباطی نوینی مانند رسانه های اجتماعی، عصر اطلاعات به عصر دیجیتال تبدیل شده است. در عصر دیجیتال، رفتار مشتریان با استفاده از فناوری های نوظهور تغییر کرده است. شرکت ها باید بر تغییرات ایجاد شده در رفتار و انتظارات مشتریان توجه داشته و خود را با این تغییرات وفق دهند. مشتریان امروز، بیشتر زمان خود را در رسانه های اجتماعی صرف می کنند و شرکت ها باید در جایی باشند که مشتریانشان حضور دارند. حضور فعالانه در رسانه های اجتماعی به یکی از استراتژی های مهم تبدیل شده و کسب وکارها باید با استفاده از رسانه های اجتماعی تجربه ای عالی برای مشتریان خود ایجاد نمایند. مطالعه ی حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای تبیین نقش رسانه های اجتماعی در مدیریت تجربه مشتری صنعت هتلداری انجام گرفته است. بدین منظور، ابتدا با مرور مطالعات انجام شده در حوزه ی مدیریت تجربه مشتری صنعت هتلداری، چارچوب اولیه مدیریت تجربه مشتری انتخاب شد. سپس با روش مرور سیستماتیک مبانی نظری نقش رسانه های اجتماعی در هر یک از مراحل مدیریت تجربه مشتری صنعت هتلداری بیان می گردد. نتایج این پژوهش نشان دهنده آنست که رسانه های اجتماعی در تمامی مراحل مدیریت تجربه مشتری صنعت هتلداری نقش دارد و تنها در یک گام مرحله ی «طراحی تجربه مشتری» نقشی از رسانه های اجتماعی شناسایی نشد.
۲.

ارائه مدل کنترل راهبردی در صنعت روغن کِشی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کنترل راهبردی نظریه داده بنیاد مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) صنعت روغن کِشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 199 تعداد دانلود : 801
صنعت روغن کِشی ازجمله صنایعی است که در محیط بسیار متلاطم، متنوع و پیچیده ای قرار دارد و با تغییر و تحولات زیادی روبرو است. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل کنترل راهبردی در صنعت روغن کِشی ایران می باشد. این پژوهش بر اساس روش کیفی و کمّی در دو مرحله صورت گرفت. در بخش کیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد و با استفاده از مصاحبه های کیفی نیمه ساختاریافته و عمیق با 14 نفر از خبرگان صنعت روغن کِشی و تحلیل آن در نرم افزار MAXQDA، شاخص ها و ابعاد مدل کنترل راهبردی صنعت شناسایی شدند. سپس در بخش کمّی با استفاده از رویکرد ساختاری-تفسیری (ISM) مدل مربوطه مورد آزمون قرار گرفت و با بهره گیری از تحلیل MICMAC روابط میان مضامین تحلیل گردید. یافته ها نشان داد صنعت روغن کِشی دارای اهرم های شانزده گانه مربوط به شاخص های کنترل راهبردی و همچنین اهرم های کنترلی ده گانه مربوط به ابعاد کنترل راهبردی است. در سطح «کنترل فرو راهبردی» ابعاد کنترل فردی، ساختاری و فرایندی؛ در سطح «کنترل راهبردی» ابعاد کنترل اجرای راهبرد و محتوای راهبرد؛ و در سطح «کنترل فرا راهبردی» ابعاد کنترل تعاملی، سیاسی، انطباقی، بینشی-ارزشی و کنترل آگاهی ویژه شناسایی شدند.
۳.

تعیین مکانیسم های حاکمیت شرکتی در سرمایه گذاری مشترک بین المللی و شناسایی عوامل موثر بر آنها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سرمایه گذاری مشترک بین المللی مکانیسم های حاکمیت شرکتی عوامل موثر روش مرور نظام مند ادبیات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 979 تعداد دانلود : 669
هدف: از آنجایی که تاکنون در مورد چیستی مکانیسم هایی حاکمیت شرکتی در سرمایه گذاری های مشترک بین المللی و همچنین چیستی عوامل موثر بر کم وکیف مکانیسم های مذکور پژوهش جامعی صورت نگرفته است، در نتیجه این مقاله سعی دارد تا عوامل مؤثر بر شکل گیری حاکمیت شرکتی در تشکل های یاد شده و همچنین مکانیسم های حاکمیت شرکتی متناسب را شناسایی نماید. روش: مرور نظام مند روش تحقیقی است که به منظور دستیابی به هدف فوق مورد استفاده قرار گرفته و از طریق آن، 400 پژوهش استخراج شده که از میان آنها 38 مقاله مورد بررسی عمیق قرار گرفته اند. یافته ها: در نهایت نیز با استفاده از روش تحلیل مضمون و ابزار کد گذاری باز، 11 مکانیسم حکمرانی که در سرمایه گذاری مشترک بین المللی کاربرد دارند و همچنین 16 عامل که بر کم و کیف عوامل شناسایی شده تاثیر دارند، به همراه تببین نحوه این اثر گذاری، شناسایی شدند. نتایج: در نهایت نیز این نتیجه بدست آمد که عواملی از قبیل جنس کسب و کار والدین، صنعت شرکا و همچنین مقتضیات کشور میزبان به بر کم یا زیاد شدن مکانیسم های شناسایی شده تاثیر گذار خواهند بود.
۴.

رابطه بازی وارسازی با کیفیت تجربه کاربری با تعدیل گری استراتژی های قیمت گذاری در پلتفرم ها(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بازی وارسازی کیفیت تجربه کاربری استراتژی های قیمت گذاری پلتفرم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 896 تعداد دانلود : 901
هدف: پژوهش پیش رو به دنبال آن است که نشان دهد کیفیت تجربه کاربری پلتفرم ها تا چه میزان تحت تأثیر بازی وارسازی و استراتژی قیمت گذاری آن ها است.روش: جامعه آماری این پژوهش شامل 114 پلتفرم ایرانی و خارجی و نمونه آماری شامل 88 پلتفرم بر اساس رتبه بندی آلکسا است. برای تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری و از نرم افزار SMART-PLS3 استفاده شده است.یافته ها: نتایج حاصل حاکی از این است که بازی وارسازی اثر مثبت و معناداری بر روی کیفیت تجربه کاربری ندارد. و طبق بررسی های انجام شده تاثیر تعدیلی استراتژی های قیمت گذاری بر رابطه بین بازی وارسازی و کیفیت تجربه کاربری تایید شد.نتیجه گیری: استفاده از ابزار بازی وارسازی در پلتفرم ها به خودی خود باعث بهبود و یا افزایش کیفیت تجربه کاربری نمی شود. پلتفرم ها و شرکت ها یا سازمان هایی که مدل کسب و کار پلتفرمی دارند در صورتی می توانند از بازی وارسازی برای افزایش کیفیت تجربه کاربری استفاده کنند که از استراتژی های قیمت گذاری مناسب و صحیحی استفاده کنند.
۵.

طراحی مدل همراستایی ابزارها و اهداف بازاریابی رسانه های اجتماعی شرکت های استارت آپی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: همراستایی ابزارهای بازاریابی رسانه های اجتماعی شرکت های استارت آپ روش شناسی سیستم نرم نگاشت شناختی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 683 تعداد دانلود : 345
هدف: رسانه های اجتماعی به عنوان یک گزینه استراتژیک، توسعه سریع قابلیت های بازاریابی شرکت های استارت آپی را میسر ساخته اند، بنابراین ضروریست تا این قبیل شرکت ها ، استراتژی های بازاریابی خود را به گونه ای توسعه دهند تا ابزارها و تاکتیک های متنوع بازاریابی رسانه های اجتماعی را با اهداف بازاریابی همراستا و خلق مزیت های رقابتی پایدار و تحقق اهداف را امکان پذیر نمایند. هدف این پژوهش برای پاسخ به این نیاز، ارائه مدل همراستایی ابزارهای بازاریابی رسانه های اجتماعی در شرکت های استارت آپ است. روش: با توجه به پیچیدگی همراستایی ابزارهای بازاریابی رسانه های اجتماعی در سطح عملیاتی، طراحی مدل براساس روش شناسی سیستم نرم و نگاشت شناختی، در قالب یک مطالعه کیفی با رویکرد توصیفی- اکتشافی انجام شد. داده های پژوهش از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته با 16نفر از مدیران 8 شرکت استارت آپی که به صورت غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند، جمع آوری شد. یافته ها: ساخت دهی به مساله پژوهش در چهارچوب روش منجر به شناسایی سه الگوی متداخل همراستایی ابزارهای بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل همراستایی محتوا-محاوره، همراستایی ارتباطی و همراستایی واکنش منجر به مبادله شد که دستیابی به اهداف برنامه های بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل افزایش آگاهی، افزایش تعاملات با مشتریان و جایگاه یابی را میسر می سازد. نتیجه گیری: توسعه و پیاده سازی استراتژی های همراستایی در چهارچوب الگوی پیشنهادی پژوهش در قالب 47 اقدام هدفمند ارائه شد که می تواند خطوط راهنمای توسعه قابلیت های بازاریابی شرکت های استارت آپی در بستر رسانه های اجتماعی را شکل دهد.
۶.

تأثیر آینده گرایی بر کارآفرینی و نقش تعدیل کننده شدت رقابت در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: جهت گیری استراتژیک آینده گرایی جهت گیری کارآفرینانه شدت رقابت فناوری اطلاعات و ارتباطات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 121 تعداد دانلود : 436
هدف: پژوهش های گوناگون نشان داده اند که جهت گیری کارآفرینانه تأثیر معناداری بر عملکرد بنگاه ها دارد. به همین سبب طی چند دهه اخیر توجه محققان به این موضوع جلب شده و تحقیقاتی درخصوص پیشایندهای جهت گیری کارآفرینانه انجام شده است. انواع جهت گیری های استراتژیک سازمانی از جمله متغیرهایی هستند که می توانند به عنوان پیشایند جهت گیری کارآفرینانه بررسی شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان آینده گرایی سازمانی و جهت گیری کارآفرینانه است. نقش تعدیل گر شدت رقابت نیز در این رابطه بررسی شده است. روش: جامعه آماری تحقیق شامل شرکت های فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران بود. به این منظور پرسشنامه ای میان مدیران ارشد این شرکت ها توزیع شد که نهایتاً 124 پرسشنامه بازگردانده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری واریانس محور استفاده شد. به این منظور نرم افزار Smart PLS3 به کار گرفته شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که آینده گرایی بر جهت گیری کارآفرینانه اثر مثبت دارد. نقش تعدیل کننده شدت رقابت نیز در این رابطه تأیید شد. نتایج: هر چه شرکت های فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، آینده نگرتر باشند میل به کارآفرینی در آن ها افزایش می یابد. به علاوه، هرچه شدت رقابتی که این شرکت ها در زیرصنایع گوناگون این صنعت ادراک می کنند بیشتر باشد، میزان تأثیر آینده گرایی بر کارآفرینی شدت می گیرد.
۷.

بررسی تأثیر صمیمیت در شکل گیری نیات رفتاری مشتریان بیمه نسبت به خدمات جدید: نقش میانجی باور و نگرش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: صمیمیت مشتری باور نگرش نیات رفتاری مصرف کننده خدمات بیمه جدید

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 316 تعداد دانلود : 358
هدف: صمیمیت به عنوان یک مشخصه ی مهم روابط نزدیک خدماتی، تأثیر بالقوه و بسزایی در بهبود رفتار مصرف کننده داشته است. به این ترتیب، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر صمیمیت مشتری بر بهبود باورها، نگرش ها و نیات رفتاری آن ها در مصرف خدمات جدید است. روش : پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی است و از منظر روش اجرا و گردآوری اطلاعات در زمره ی پژوهش های توصیفی-پیمایشی قرار می گیرد. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه (با تأیید روایی و پایایی) از میان مشتریان خدمات جدید شرکت بیمه ایران در شهر رشت (تعداد نامشخص و جامعه نامحدود درنظر گرفته شد) و روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس (تعداد نمونه: 267)، صورت پذیرفت. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش هشت فرضیه مطرح شد و این فرضیه ها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار (PLS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادند که صمیمیت به صورت مثبت و معناداری بر باورها، نگرش ها و نیات رفتاری مشتریان خدمات بیمه ایران تأثیرگذار هستند. همچنین اثر میانجی باورها و نگرش ها بر رابطه ی میان صمیمیت و نیات رفتاری مورد تأیید قرار گرفت. نتایج: صمیمیت با کاهش عدم اطمینان در موقعیت های خرید پیچیده مانند خدمات جدید بیمه، می تواند بهبود نگرش، وفاداری مشتریان و توصیه های مثبت را به همراه داشته باشد. بنایراین، مدیران شرکت های بیمه باید راهبردهای بازاریابی رابطه ای و سفارشی سازی خدمات را در پیش بگیرند و با تقویت مهارت های ارتباطی مناسب در نمایندگان فروش خود، ایجاد رابطه ی صمیمی با مشتریان را تسهیل نمایند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۳