آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

به نظر خانم موسوی، مساله فلسطین در درجه اول از مسائل و چالش‏های جهان اسلام است؛ زیرا اگر مساله فلسطین به یک راه حل اساسی و ریشه‏ای برسد، بسیاری از مسائل و مشکلات پایان خواهد یافت.
دومین مساله، معضل عراق و حوادث جاری در آن است. از طرفی، مهم‏ترین راهکارها و روش‏های لازم برای مقابله با این‏گونه چالش‏ها یا تهدیدهای احتمالی علیه اسلام، زنده کردن یاد، اندیشه، فرهنگ و انقلاب امام در تمام ابعاد آن است. به نظر ایشان، مردمی بودن انقلاب از مهم‏ترین پایه‏های استمرار راه امام و انقلاب است و خود تکیه‏گاه محکمی برای نظام‏ها و حکومت‏های اسلامی در تمامی کشورهای اسلامی است. پس مهم‏ترین راهکارها، جمهوری و مردمی‏بودن حکومت ولی این‏که حکومت برخاسته از خود ملت است) می‏باشد. با توجه به حضور آمریکا در منطقه، راهکاری که معادلات را به نفع امت اسلامی رقم بزند عبارت است از: روی آوردن به اندیشه سیاسی اسلام و ایده وحدت اسلام به طور عام. علاوه بر آن، فراخواندن ملت‏ها به مقابله با طرح‏های آمریکا راه حل دیگری است که بایستی توجه فراگیر و جامعی برای برملاکردن این طرح‏ها و اقدامات کنونی صورت گیرد و سپس با آنها از طریق دکترین وحدت اسلام مقابله شود. پس دوری از ایده‏ها و تفکرات قومی و پایبندی به دکترین‏های اسلامی می‏تواند ما را به عنوان به قدرت قابل توجه و مورد اعتنا مطرح سازد. از دیدگاه وی، هیچ‏گونه تقابلی میان مصالح کشورهای اسلامی و مصالح امت بزرگ اسلام وجود ندارد. بلکه مصالح ملت‏های مسلمان بخشی از مصالح بزرگ جهان اسلام است.
از سویی نیز، جنبش‏های آزادی زنان در غرب که همان حرکت‏های فیمینیستی می‏باشد، به یک نوع بی‏بند و باری و انحراف جامعه به طور کامل منجر شده و زنان را نه تنها آزاد نساخته، بلکه بر عکس، در غرب زن دچار نوعی بندگی شده است. از همین‏رو، از نگاه موسوی، اندیشه امام چارچوب‏هایی آشکار برای حقوق زنان تعریف و ترسیم کرده، زنان را در تمامی مسائل سیاسی شرکت و دخالت داده ودر مشارکت‏های اجتماعی و در عرصه عمل وارد ساخته است ولی متأسفانه، در کشورهای اسلامی، طرح حقوق و مسائل زنان از دیدگاه امام، به طور مناسب پوشش داده نشده است.

تبلیغات