آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

مقاله حاضر خلاصه‏ای است از سخنرانی محمدجواد لاریجانی، در رابطه با چالش‏ها و نحوه تعامل و فرصت‏سازی در قبال مقوله حقوق بشر است. ایشان معتقدند که؛ بحث حقوق بشر یک بحث تمام‏شده نیست، در این حوزه ما هم از جهاتی تحت فشار هستیم و هم از جهاتی زمینه کار داریم و می‏توانیم بسیاری از جهات مثبت را در آن بگنجانیم:
1. در متون حقوق بشری، بینش از 16 بار تفاسیر مختلف راجع به استقلال قاضی یا قضا آمده است منتها یک جهاتی داریم که از نظر اسلام شاید بتوانیم به اینها اضافه کنیم و آن بحث در استقلال مشروعیت قضا است. در تلقی موجود در متون حقوق بشری قضا مانند سایر امور جنبه حرفه‏ای دارد. ولی در زبان فقها در واقع قضاوت یک نوع ولایت در حکم است.
2. در مورد تعهدات بین‏المللی که الان وجود دارد ما در نفس قوانین‏مان مورد فشار هستیم:
الف) حذف اعدام؛ برهان مدعیان که ظرف سه تا چهار سال آینده تقریبا غالب دنیا را شامل می‏شود عمدتا احتمال خطای قاضی است و برهان دیگر بر این پایه است که آن جاهایی که اعدام صورت گرفته است آثار مثبت چندانی نداشته است. در مقام پاسخ ما، در مورد این‏که آیا اعدام میزان جرائم را کاهش می‏دهد یا نه حقیقتا این بستگی به ویژگی‏های فرهنگی دارد. در مورد بحث احتمال خطا، این‏که ما حکمی را معقول بدانیم میزان آن، این نیست که صد در صد درست باشد. ثانیا زندان هم مجازات ساده‏ای نیست. اگر بعد از 40 یا 50 سال فهمیدیم قاضی خطا کرده است، دیگر چیزی از او باقی نمانده است.
ب) حذف رجم؛ می‏گویند دو اشکال به شما وارد است: یکی رجم بیش از این‏که مجازات باشد شکنجه است که شکنجه ممنوع می‏باشد. البته این اشکال به آنها وارد است که هیچ مجازاتی بدون درد نیست. اشکال بعدی در مورد رجم این است که می‏گویند مگر نه این‏که ازدواج نوعی عقد قرارداد است، پس تخلفات از آن هم حکم فسخ قرارداد را دارد، البته این‏ها متوجه نیستند که بحث رجم فراتر از حقوق زوجین است.
ج) حوزه خصوصی؛ حوزه خصوصی و عمومی را به این شکل سکولار مرزبندی شده در نظام اسلامی نداریم. این تفاوت و بعد یک قاعده که در امور خصوصی شرایط فرهنگی و دینی وارد می‏شود و امور عمومی تابع منابع معمولی و عرفی است سبب می‏شود که حتی همجنس‏بازی هم نباید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.
نکته پایانی این‏که باید در متون حقوق بشری و تعهدات بین‏المللی در مورد حقوق بشر، نسبی‏شدن این تفاسیر و متون را به فرهنگ‏ها تثبیت کرد تا از طریق آن بتوان از تحمیلات جهان سکولار جلوگیری کرد.

تبلیغات