آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

این مقاله تحت عنوان تجارب دموکراسی، حاصل چند سخنران است که در این‏باره اظهار نظر نموده‏اند. ژانت بلیک با موضوع دموکراسی در آتن باستان و رویکردهای مربوط به عدالت، چنین بیان می‏دارد: «تفکر دموکراسی در آتن در اصل محصول قوانینی بود که سولون در 590 قبل از میلاد به آتنی‏ها آموزش داد و در حقیقت او مهمترین معمار دموکراسی آتن است. در دموکراسی آتن، شهروندان فقط شامل مردانی می‏شوند که دارای نسب خاصی بودند، این جمعیت حدود 30 هزار نفر بودند که تا اواسط قرن 5 قبل از میلاد به 50 هزار نفر رسیدند لذا زنان و غیر آتنی‏ها و بردگان هیچ‏گونه حق رأیی نداشتند و این امر قابل پذیرش برای دموکراسی مدرن نیست.»
حامد فولادوند، سخنران بعدی با موضوع ملاحظاتی درباره دموکراسی گریزی و دو اندیشه‏ورز ایرانی ماب، افلاطون و نیچه، به ایراد سخن پرداخت. او در توضیح اصطلاح دموکراسی گریزی گفت: «منظور از دموکراسی گریزی فاصله‏ای است که به صورت انتقادی نسبت به دموکراسی در سخنان افلاطون و نیچه وجود دارد و در نگاه افلاطون و نیچه، دموکراسی به عنوان یک نظام سیاسی است. البته معنی گریز در موکراسی گریزی به معنی ترس و اکراه و تردید نسبت به این نظام است، یعنی افلاطون و نیچه هراس از این نوع نظام دارند که پایه آن حکومت مردم است و سعی می‏کنند که از آن فاصله بگیرند. از نظر فولادوند، ایرانی مابی اصطلاحی است که هانری کربن و خمیاکوف بیان کرده‏اند. کربن می‏گوید: به طور کلی در تاریخ با دو نوع بینش ایران مآب و کوش مآب روبرو هستیم. در حقیقت ایران مابان، متفکرانی هستند که تقدم را به کشف و شعود می‏دهند. اگرچه عقلانیت و مادیت را هم قبول دارند و کوش مابان نیز به منطق و مادیات توجه دارند.
هایدگر و رویداد مهم دموکراسی، موضوع سخنرانی سومین سخنران این نشست بود. فرید اولیایی گفت: «دموکراسی یک رژیم بین رژیم‏های دیگر نیست و تنها رژیمی که در دنیا مهم است و می‏توان در آن رژیم زندگی کرد، دموکراسی است. لذا دموکراسی تنها یک سیستم نیست و می‏تواند جلوی دیکتاتوری بایستد. چون آفت دنیای امروز ما دیکتاتوری و زورگویی ایدئولوژیک است.» وی با نظر به عقاید هایدگر و پوپر گفت: «هم هایدگر و هم پوپر، با وجود مخالفت‏هایی که با هم داشتند، دموکراسی را به عنوان تنها سیستم برای زندگی ما می‏پذیرند، البته در مقابل هر گونه دیکتاتوری و زورگویی.»
آخرین سخنران این نشست شهرام کیوان‏فر با عنوان شاخصه‏های دموکراسی نوین به ایراد سخن پرداخت. وی اظهار داشت: «شاخصه‏های دموکراسی به مثابه علائمی هستند که ما را به سمت دموکراسی هدایت می‏کنند. هنگامی که از شاخصه‏های دموکراسی صحبت می‏شود. منظور این است که دموکراسی در زمان حاضر مفهومش آنقدر فراخ نیست که هر فرد یا حکومت غیر دموکراتیک بتواند خود را دموکراتیک معرفی نماید و در حقیقت دموکراسی مفهومش جهان‏شمول است و عمومیت دارد.» وی در توضیح عمومیت دموکراسی بیان کرد: «عمومیت دموکراسی، عمومیت مکانی است و جنبه زمانی ندارد، بنابراین مفهوم دموکراسی در طول زمان متحول می‏شود، کما این‏که در گذشته در دوره یونان باستان مفهوم خاصی داشته است که با دموکراسی نوین متفاوت است و البته در آینده هم مفهوم دموکراسی متحول خواهد شد.»
وی در بیان مفهوم امروزین دموکراسی اظهار داشت: «امروز که درباره دموکراسی صحبت می‏کنیم، یک مفهوم عام و جهان‏شمول دارد که همه درباره آن اتفاق نظر دارند. از نظر کیوان‏فر، دموکراسی یعنی امکان مشارکت برابر سیاسی مردم در تصمیم‏گیری‏های سیاسی. پس در واقع دو اصل نظارت همگانی و برابری سیاسی، ایده‏آل‏ها و اصول دموکراسی هستند و تحقق دموکراسی نیازمند نهادها و رویه‏های دموکراتیک است. وی با اشاره به منبع اقتدار سیاسی به عنوان یکی از شاخصه‏های مهم دموکراسی گفت: «یکی از شاخصه‏های مهم دموکراسی، منبع اقتدار سیاسی است در دموکراسی‏ها منبع اقتدار سیاسی مردم هستند، بنابراین دموکراسی آشکارا با حکومت دینی متفاوت است.

تبلیغات