ماهیت حکومت نبوی (ص)
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
نویسنده در این مقاله در صدد بررسی علل و عوامل اندیشه «تفکیک رسالت از حکومت»، «نفی تأسیس حکومت به وسیله پیامبر»، «تأسیس امت اسلامی» و مواردی از این دست اشاره کردهاند. پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم آنگاه که زعامت و رهبری امت اسلامی را بر عهده داشت، وحدتی استوار به مرکزیت مدینةالنبی به وجود آورد. همه متفکران مسلمان، در گذشته و بیشتر آنان در روزگار معاصر بر این باور بوده و هستند که پیامبر خدا در آن عصر اقدام به تأسیس حکومت اسلامی به مرکزیت مدینه نمود و افزون بر تبلیغ و هدایت مردم، ولایت و سرپرستی جامعه اسلامی را نیز به عهده گرفت. ولی در قرن اخیر، شماری از روشنفکران مسلمان با تأثیرپذیری از شعار جدایی دین از سیاست در غرب، از زعامت پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم تحلیلها و دیدگاههای دیگری ارائه کردهاند که نتیجه آن تفکیک رسالت از حکومت است. دیدگاههای دیگری وجود دارد که به وجود دولت اسلامی و تأسیس آن از سوی پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم اعتراف دارد. این جریان گاه از حکومت خداوند و نه پیامبر، و گاه از حکومت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم بدون منشأ دینی سخن گفتهاند. این دسته تلاششان این است که در مبانی اسلام که بر تأسیس دولت دلالت دارند، تشکیک و تردید کرده و یا آن را رد کنند. به عقیده نویسنده، تشکیک و تردید در تأسیس حکومت اسلامی به وسیله پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم و یا رد آن را نباید تنها از زاویه فکری مورد بررسی قرار داد و از دیگر عوامل و عناصر آن غفلت کرد. آن چه در انگیزش این جریانها دخالت داشته، سطحینگری و نگاه تکبعدی آنان به اسلام و رسالت پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلم بوده است. عامل دیگر، مقایسه دولت اسلامی روزگار پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم با دولتهای مدرن و نوین امروزی است و حال آن که دولت اسلامی پیامبر، از نظر ساختاری نباید با دولتهای امروزی مقایسه شود و از نظر اهداف نیز تمایز اساسی میان دو دولت وجود دارد. ساختار حکومتی پیامبر در آن روزگار شایستهترین نظم ممکن را داشت و نظم پیچیده دولتهای معاصر به هیچ وجه شایسته دولت اسلامی پیامبر نبود. افزون بر همه اینها باید سرخوردگی برخی از این نظریهپردازان را از حکومت عثمانی و علل و عوامل یادشده بیفزاییم. غربزدگی و شیفتگی به غرب را نیز باید بر این عوامل افزود. نویسنده در ادامه با توجه به نظریه نفی تأسیس حکومت به وسیله پیامبر بیان میدارد که طرفداران این نظریه دیدگاه خود را به یکی از دو صورت زیر مطرح کردهاند: الف) رسالت پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم در محدوده تبلیغ دین بوده و آن حضرت در شئون حکومتی دخالتی نداشتهاند. ب) کار پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم تأسیس دولت نبود، بلکه تأسیس «امت اسلامی» و یا «امت محمدی» بود.
با توجه به دلایل و شواهد موجود روشن شد که تشکیل حکومت به وسیله پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم از واضحات و مسلمات اسلام است. پیامبر با هجرت به مدینه تشکیل حکومت داد و اداره جامعه اسلامی را در ابعاد گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی بر عهده گرفت. از سوی دیگر حکومت ایشان هر چند مقبول و مورد رضایت مسلمانان بود، اما ریشه در آموزههای اسلام داشت. حکومت پیامبر حکومتی دینی و با دستور خداوند و مبتنی بر مرجعیت دین در همه شئون سیاسی ـ اجتماعی بود.
با توجه به دلایل و شواهد موجود روشن شد که تشکیل حکومت به وسیله پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم از واضحات و مسلمات اسلام است. پیامبر با هجرت به مدینه تشکیل حکومت داد و اداره جامعه اسلامی را در ابعاد گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی بر عهده گرفت. از سوی دیگر حکومت ایشان هر چند مقبول و مورد رضایت مسلمانان بود، اما ریشه در آموزههای اسلام داشت. حکومت پیامبر حکومتی دینی و با دستور خداوند و مبتنی بر مرجعیت دین در همه شئون سیاسی ـ اجتماعی بود.