پیامبر اکرم (ص) و چند همسری
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
یکی از مسلمات تاریخی که روایات متواتر و قطعی بلکه آیات بر آن گواهی میدهد، ازدواجهای متعدد پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم است. با پذیرش این حقیقت مسلم تاریخی، پرسش اساسی و مهم درباره فلسفه این ازدواجهاست؛ اینکه سِر تعدد همسران نبی اعظم چیست؟ پرسشی است که از سالها پیش مورد توجه عدهای از مورخان و اندیشوران قرار گرفته است و حتی عدهای از مستشرقان اتهامهای ناروایی را به ساحت مقدس رسول خدا انتساب دادهاند.
با توجه به تفاوتهای عصر حاضر با عصر رسول خدا که تعدد ازدواج امری رایج و متعارف بوده و در آن دوران زنان در معرض هرگونه استثمار و سوء استفاده و بیحرمتی قرار داشتند؛ نکات اساسی و مهم در چند همسری پیامبر را میتوان به شرح ذیل برشمرد:
1. پیامبر در جوانی و پیش از بعثت و تا ده سال پس از آن فقط یک ازدواج داشتند که ربع قرن را با همان همسر زیسته است و ازدواجهای ایشان مربوط به پس از هجرت و تشکیل حکومت اسلامی و هنگامی که اسلام بیش از هر زمان نیازمند پیوندهای عمیق سیاسی و اجتماعی بود، میباشد.
2. در میان اعراب پیوندهای قبیلگی از مهمترین عوامل ثبات و تأمین امنیت در عرصه مبارزه است به ویژه آنجا که بتوان با قبیلهای پیوند برقرار کرد و دشمن دیرینه را به عضوی در مسیر اهداف و آرمانهای خود قرار داد و در ازدواجهای پیامبر این حقیقت به خوبی مشهود است. رسول خدا با استفاده از رسم متعارف میان اعراب توانست به تألیف قلوب آنها امیدوار
______________________________
1. گزارش کننده: محسن علیزاده
______________________________
باشد و نه تنها از دشمن آنها بکاهد بلکه آنها را به دوستانی مورد اعتماد تبدیل کند.
3. تعدادی از ازدواجهای پیامبر، با یهودیان مدینه و اطراف آن است. این زنان که از وابستگان سران قبایل و اشراف یهود بودند، نزدیکان و عزیزان خود را در جنگ با مسلمانان از دست داده بودند و به عنوان غنیمت و کنیز به دست آنان افتاده بودند و ازدواج پیامبر با آنان نه تنها از آتش آنها فرو میکاست بلکه جوانههای دوستی سر بر میکشید.
4. بیشتر همسران پیامبر زنان شهدا و مصیبت زده در نبرد با مسلمانان بودند که رها کردن آنها به حال خود، امری غیرانسانی و چه بسا ناجوانمردانه بود؛ اما ازدواج با برترین انسان و خاتم پیامبران میتوانست گذشته از تسکین درد و آلام، بهترین نقطه ارزشمند و افتخارآمیز برای آنان باشد به گونهای که از شادی تمامی رنجهای گذشته را فراموش کنند.
5 . زندگی پیامبر با این تعداد از زنانی که هر کدام متعلق به یک خانواده و یک آداب و رسوم بود هر کدام در سنّی خاص و از جهت جمال متفاوت بودند. با توجه به حسادت و رشکی که بهطور طبیعی در میان زنان وجود دارد، از عظمت روحی و خلق عظیم آن دردانه خلقت خبر میدهد که چگونه با همه آنها به رغم تفاوت و تنوع شخصیتی به عدالت رفتار میکند و حقوق هر یک را به نحو احسن ادا میکند و حتی سر سوزنی از راه عدل و انصاف منحرف نمیشود به گونهای که در تاریخ نشانهای از اعتراض از این جهت دیده نمیشود.
6. به رغم تعدد زوجات وقتی زندگی بیرونی پیامبر و شئون و مناصب و مسؤلیتهای فراوان ایشان دیده شود، گویا این مرد بزرگ و سیاستمدار اجتماعی و انسان عابد اصلاً همسری ندارد.
7. نکته مهم دیگر این است که در مکه مشرکان قریش در آغاز بعثت، به پیامبر پیشنهاد ازدواج با دختران خود را داده بودند، مشروط به اینکه پیامبر از دعوت خود دست بردارد. ولی رسول خدا تمام پیشنهادها را رد کرد و در مسیر رشد کلمه اللّه و ابلاغ رسالت تمامی ناملایمات و سختیها را بر خود هموار کرد.
8 . با این همه پیامبر به امر الاهی خطاب به زنان خویش فرمود: «ای پیامبر به همسرانت بگو: اگر خواهان زندگی دنیا و زینت آنید، بیایید تا مهرتان را بدهم و خوش و خرم شما را رها کنم، اما اگر خواستار خدا و فرستاده وی و سرای آخرتید پس خدا برای نیکوکاران شما پاداش بزرگی آماده گردانیده است». این آیه به خوبی نشان میدهد که همسران پیامبر به انتخاب خویش به زندگی با حضرت ادامه دادند و همچنین میتوان فهمید که زندگی در بیت النبی آسان نبوده است. اگر کسی بپندارد چند همسری حضرت خاستگاه و ریشه لذتجویی و دنیاخواهی دارد، خطایی بزرگ و داوری ناهمخان با حقایق تاریخی است.
پس حقایق تاریخی شاهد است که تعدد ازدواج پیامبر ریشه در ایثار، خلق عظیم و فرمانبرداری آن وجود بزرگ از دستورهای الاهی همراه با خردگرایی آگاهی و سیاستمداری حضرت از یک سو و عدالت مثال زدنی ایشان از سوی دیگر دارد.
با توجه به تفاوتهای عصر حاضر با عصر رسول خدا که تعدد ازدواج امری رایج و متعارف بوده و در آن دوران زنان در معرض هرگونه استثمار و سوء استفاده و بیحرمتی قرار داشتند؛ نکات اساسی و مهم در چند همسری پیامبر را میتوان به شرح ذیل برشمرد:
1. پیامبر در جوانی و پیش از بعثت و تا ده سال پس از آن فقط یک ازدواج داشتند که ربع قرن را با همان همسر زیسته است و ازدواجهای ایشان مربوط به پس از هجرت و تشکیل حکومت اسلامی و هنگامی که اسلام بیش از هر زمان نیازمند پیوندهای عمیق سیاسی و اجتماعی بود، میباشد.
2. در میان اعراب پیوندهای قبیلگی از مهمترین عوامل ثبات و تأمین امنیت در عرصه مبارزه است به ویژه آنجا که بتوان با قبیلهای پیوند برقرار کرد و دشمن دیرینه را به عضوی در مسیر اهداف و آرمانهای خود قرار داد و در ازدواجهای پیامبر این حقیقت به خوبی مشهود است. رسول خدا با استفاده از رسم متعارف میان اعراب توانست به تألیف قلوب آنها امیدوار
______________________________
1. گزارش کننده: محسن علیزاده
______________________________
باشد و نه تنها از دشمن آنها بکاهد بلکه آنها را به دوستانی مورد اعتماد تبدیل کند.
3. تعدادی از ازدواجهای پیامبر، با یهودیان مدینه و اطراف آن است. این زنان که از وابستگان سران قبایل و اشراف یهود بودند، نزدیکان و عزیزان خود را در جنگ با مسلمانان از دست داده بودند و به عنوان غنیمت و کنیز به دست آنان افتاده بودند و ازدواج پیامبر با آنان نه تنها از آتش آنها فرو میکاست بلکه جوانههای دوستی سر بر میکشید.
4. بیشتر همسران پیامبر زنان شهدا و مصیبت زده در نبرد با مسلمانان بودند که رها کردن آنها به حال خود، امری غیرانسانی و چه بسا ناجوانمردانه بود؛ اما ازدواج با برترین انسان و خاتم پیامبران میتوانست گذشته از تسکین درد و آلام، بهترین نقطه ارزشمند و افتخارآمیز برای آنان باشد به گونهای که از شادی تمامی رنجهای گذشته را فراموش کنند.
5 . زندگی پیامبر با این تعداد از زنانی که هر کدام متعلق به یک خانواده و یک آداب و رسوم بود هر کدام در سنّی خاص و از جهت جمال متفاوت بودند. با توجه به حسادت و رشکی که بهطور طبیعی در میان زنان وجود دارد، از عظمت روحی و خلق عظیم آن دردانه خلقت خبر میدهد که چگونه با همه آنها به رغم تفاوت و تنوع شخصیتی به عدالت رفتار میکند و حقوق هر یک را به نحو احسن ادا میکند و حتی سر سوزنی از راه عدل و انصاف منحرف نمیشود به گونهای که در تاریخ نشانهای از اعتراض از این جهت دیده نمیشود.
6. به رغم تعدد زوجات وقتی زندگی بیرونی پیامبر و شئون و مناصب و مسؤلیتهای فراوان ایشان دیده شود، گویا این مرد بزرگ و سیاستمدار اجتماعی و انسان عابد اصلاً همسری ندارد.
7. نکته مهم دیگر این است که در مکه مشرکان قریش در آغاز بعثت، به پیامبر پیشنهاد ازدواج با دختران خود را داده بودند، مشروط به اینکه پیامبر از دعوت خود دست بردارد. ولی رسول خدا تمام پیشنهادها را رد کرد و در مسیر رشد کلمه اللّه و ابلاغ رسالت تمامی ناملایمات و سختیها را بر خود هموار کرد.
8 . با این همه پیامبر به امر الاهی خطاب به زنان خویش فرمود: «ای پیامبر به همسرانت بگو: اگر خواهان زندگی دنیا و زینت آنید، بیایید تا مهرتان را بدهم و خوش و خرم شما را رها کنم، اما اگر خواستار خدا و فرستاده وی و سرای آخرتید پس خدا برای نیکوکاران شما پاداش بزرگی آماده گردانیده است». این آیه به خوبی نشان میدهد که همسران پیامبر به انتخاب خویش به زندگی با حضرت ادامه دادند و همچنین میتوان فهمید که زندگی در بیت النبی آسان نبوده است. اگر کسی بپندارد چند همسری حضرت خاستگاه و ریشه لذتجویی و دنیاخواهی دارد، خطایی بزرگ و داوری ناهمخان با حقایق تاریخی است.
پس حقایق تاریخی شاهد است که تعدد ازدواج پیامبر ریشه در ایثار، خلق عظیم و فرمانبرداری آن وجود بزرگ از دستورهای الاهی همراه با خردگرایی آگاهی و سیاستمداری حضرت از یک سو و عدالت مثال زدنی ایشان از سوی دیگر دارد.