اندیشه نقطه پایان ندارد
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
به نظر نویسنده، نوآمدی به معنای کشف قدیمیترین مطالب است. ما در دنیا شاهد پیشرفتهای هر روزه هستیم. گوشهای از طبیعت کشف میشود و جهان چهرهای تازه پیدا میکند. اما آیا معرفت و شناخت همین کشفیات هر روزه است. مسأله شناخت هم امروز دچار مشکل جدی است. فلاسفه در نوع جهانبینی و نگاه به عالم و آدم متفاوتند. هر فیلسوفی برای فلسفهاش یک تعریف خاص و یک پیش فرض دارد.
سهروردی نمیخواهد برای فلسفه خود مانند سایر فلاسفه یک پیش فرض داشته باشد. بحث وی از «من» شروع میشود. انسان و «من» به هیچ وجه قابل تعریف نیست و در عین حال هیچ پیش فرضی را نمیپذیرد. خلاصه مثال یا مفهوم من یا هر اشارهای به من، وصف است و من، موصوف، ما همیشه اشیاء را توصیف میکنیم و از وصف به موصوف میرسیم. ولی وصف من، من را نشان نمیدهد. من دو نوع ا ست؛ من محض و من تجربی. هر تعینی از تعینات من، یک من تجربی است ولی من محض بر من تجربی حکم میراند. هر من تجربی در پرتوی من محض معنی پیدا میکند. اگر التفات من نبود، جهانی هم نبود. هیچ عینی نیست که من در آن رسوخ نکند. جهان در ارتباط با من جهان است. عین وقتی عین است که در مقابل من عین باشد. از اینجا نتیجه گرفته میشود که باید به هر چیز فکر کرد. فکر و اندیشه مرز و خط قرمز ندارد. من محض چیزی است که اساس همه چیز، انیت صرف است. منظور من از «انیت» در اینجا همان «انا» است. انیت صرف به «انا» محض اشاره میکنند وگرنه «انا» انیتها دارد. سهروردی میگوید: هر فردی از انسان یک «انا» دارد.
سهروردی نمیخواهد برای فلسفه خود مانند سایر فلاسفه یک پیش فرض داشته باشد. بحث وی از «من» شروع میشود. انسان و «من» به هیچ وجه قابل تعریف نیست و در عین حال هیچ پیش فرضی را نمیپذیرد. خلاصه مثال یا مفهوم من یا هر اشارهای به من، وصف است و من، موصوف، ما همیشه اشیاء را توصیف میکنیم و از وصف به موصوف میرسیم. ولی وصف من، من را نشان نمیدهد. من دو نوع ا ست؛ من محض و من تجربی. هر تعینی از تعینات من، یک من تجربی است ولی من محض بر من تجربی حکم میراند. هر من تجربی در پرتوی من محض معنی پیدا میکند. اگر التفات من نبود، جهانی هم نبود. هیچ عینی نیست که من در آن رسوخ نکند. جهان در ارتباط با من جهان است. عین وقتی عین است که در مقابل من عین باشد. از اینجا نتیجه گرفته میشود که باید به هر چیز فکر کرد. فکر و اندیشه مرز و خط قرمز ندارد. من محض چیزی است که اساس همه چیز، انیت صرف است. منظور من از «انیت» در اینجا همان «انا» است. انیت صرف به «انا» محض اشاره میکنند وگرنه «انا» انیتها دارد. سهروردی میگوید: هر فردی از انسان یک «انا» دارد.