تعریف عدالت از زبان امام صادق علیه السلام (1) و (2) و (3)
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
نویسنده این مقاله معتقد است یکی از مهمترین اقسام عدالت، عدالت معیشتی و حیاتی (به تعبیری: عدالت اقتصادی) است، که تأثیر بسیار ژرف و گسترده و بسیار بنیادین آن، در همه شئون مادی و معنوی زندگی انسانی، و تعلیم و تربیت انسانها، و رشد الاهی انسانی انسان، در خور هیچ گونه تردید و تسامحی است. وی بیان میدارد که امام صادق علیهالسلام فرمودهاند: اگر در میان مردم به عدالت رفتار شود، همه بینیاز میگردند. امام موسی کاظم علیهالسلام نیز فرمودهاند: خداوند هیچ گونه مالی را رها نگذاشته، بلکه آن را قسمت کرده است، و حق هر صاحب حقی را (در تقدیر الاهی) به او داده است. خواص و عوام و فقیران و بینوایان، و همه قشرهای مردمان، اگر در میان مردم به عدالت رفتار میشد همه بینیاز میشدند. وی ادامه میدهد، روشن است که ستون فقرات زندگی سالم و قابل رشد در هر اجتماع، اجرای عدالت است. جامعه دینی جامعهای است که در آن مقتضیات رشد موجود باشد و موانع رشد مفقود. پیداست که بنیاد بدلناپذیر ایجاد مقتضیات رشد در جامعه، اجرای عدالت است. ایشان در ادامه به مجالسی در شرح چند حدیثی که بیان کرد اشاره میکند. از جمله، «اهمیت علمی هر مکتب به اندازه امکاناتی است که بتواند برای رشد انسانها فراهم سازد و نخستین مانع رشد روحانی انسان که خاستگاه اصلی رشد کامل انسانی انسان نیز هست، بیاعتقادی و سپس بیدادگری است». وی معتقداست هر کس خدا را از زندگی انسان بردارد، انسان را نمیشناسد، و هر کس عدالت را مهم نشمارد، زندگی را نمیشناسد و هر کس زندگی را نشناسد، مقصد انسان را در زندگی نمیشناسد و کاملترین شناخت انسان، شناخت قرآنی با تبیین معصوم علیهالسلام است. قرآن کریم، هدف اجتماعی از بعثت پیامبران را «اقامه قسط» معرفی کرده که همان حضور عدالت در میان مردم، به صورتی سرشار و همه گیر، یعنی ساختن جامعه قائم بالقسط است.
نویسنده یکی از مهمترین عوامل و زمینههای ممکن سازی ارتباط انسان با خدا را، اجرای عدالت میداند. وی ادامه میدهد، حضرت علی علیهالسلام میفرماید: امر خدای سبحان را فقط سه کس میتواند اجرا کنند؛ کسی که سازشکار نباشد، کسی که رنگ نپذیرد و کسی که برای خود چیزی نخواهد.
وی معتقد است فقر و استضعاف، یک فاجعه هولناک و یک مصیبت اجتماعی و انسانی و دینی و تربیتی بزرگ است، که آثار آن به فقر آفرینان و استضعاف گستران نیز میرسد، و آنان را نیز با زیانهای مادی و معنوی بسیار و گاه خطرهای بزرگ مواجه میدارد. نویسنده در پایان نیز برای تبرک و تنبه، حدیثی از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم نقل میکند که فرمودهاند: یک ساعت اجرای عدالت، بهتر است از هفتاد سال عبادت، همه شبهایش نماز، و همه روزهایش روزه... .
نویسنده یکی از مهمترین عوامل و زمینههای ممکن سازی ارتباط انسان با خدا را، اجرای عدالت میداند. وی ادامه میدهد، حضرت علی علیهالسلام میفرماید: امر خدای سبحان را فقط سه کس میتواند اجرا کنند؛ کسی که سازشکار نباشد، کسی که رنگ نپذیرد و کسی که برای خود چیزی نخواهد.
وی معتقد است فقر و استضعاف، یک فاجعه هولناک و یک مصیبت اجتماعی و انسانی و دینی و تربیتی بزرگ است، که آثار آن به فقر آفرینان و استضعاف گستران نیز میرسد، و آنان را نیز با زیانهای مادی و معنوی بسیار و گاه خطرهای بزرگ مواجه میدارد. نویسنده در پایان نیز برای تبرک و تنبه، حدیثی از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم نقل میکند که فرمودهاند: یک ساعت اجرای عدالت، بهتر است از هفتاد سال عبادت، همه شبهایش نماز، و همه روزهایش روزه... .