تشیع؛ اسلام اعتدالی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
نویسنده در این مقاله ضمن اشاره به جریانهای مختلف تاریخ اسلام در نهایت آن را به دو دسته شیعه و سنی تقسیم میکند و نهجالبلاغه امام علی علیهالسلام را از جمله مهمترین اسناد به جا مانده از گفتمان شیعه میداند و در مقابل میگوید: تسنن در کتابی همچون نهجالبلاغه نتوانست ظهور کند.
در تاریخ اسلام همواره جریانها و گرایشات مختلفی را میبینیم، از جمله از این اختلافات فقهی میباشد. در برخی کلامی و حاصلش مذاهب کلامی مختلف و برخی مربوط به فهم روح دین و نحوه تحلیل مبانی دین است که نتیجه آن، تبیینهای عقلی، نقلی و... از دین است. پس از حمله مغول، دنیای اسلام با پشت سرگذاشتن آن اختلافات، خود را برای تقسیم بر دو شدن بین دنیای تسنن و تشیع آماده ساخت. چرا میراث فلسفی جهان اسلام تنها در شاخه تشیع به راه خود ادامه داد؟ چرا در میراث شیعه کتابی چون نهجالبلاغه پدید آمد که سرتاسر آن عقل و فهم و استدلال است اما در تسنن جز حفظ کردن قرآن و از بر کردن احادیث صحیح بخاری، تفکری دیده نمیشود و همواره مخالفت با عقل و فلسفه را به عنوان افتخار یدک میکشیدهاند و رسالت مهم یک طلبه فقط حفظ آن احادیث و تأمل در آنها، آن هم به شکل صوری بود. این جریان، هیچ گاه تفسیر آیات متشابه را بر نتافته و همواره به ظاهر آیات پایبند بوده و جز آنها را انحراف میدانسته. تفاوت توحید شیعی که در کلمات امام علی علیهالسلام و احادیث اهل بیت تجلی یافته و با توحید دیگران که بر پایه مشقی احادیث تشبیه و تجسیم است، تفاوتی است که میان توحید علوی با روح غدیر با جریان مخالف وجود دارد. در روایات شیعه درباره نماز خواندن با اهل سنت روایات متعددی وارد شده است؛ اما حتی یک فتوا به سنّیان اجازه نمیدهد که پشت سر یک شیعه نماز بخوانند. از دید تاریخی نیز باید گفت که دوران تسلط شیعه در ایران و عراق، یکی از بارورترین دورههای فکری در تاریخ تمدن اسلامی است. یکصد سال حکومت آل بویه در بغداد و ایران، دورانی است که نامش را عصر رنسانس اسلامی گذاردهاند. دولتهای شیعی به لحاظ مذهبی، متعصب نبودهاند برای مثال حمدانیان، آل بویه، فاطمیان و زیدیان یمن، همچنین دولت صفوی (منهای عصر نخست خود که باعث آن هم عثمانیها بودند) دولی هستند که با شهروندان سنّی، برخوردی متعادل دارند. این در حالی است که تعصبات مذهبی دوره غزنوی علیه شیعیان و نابود کردن آنان و کتابخانههایشان در تمام تواریخ ضبط است. همچنین وحشیگریهای دولت ایوبی در به خاک و خون کشیدن شیعیان حلب، به گونهای که اکنون دیگر در آن منطقه تقریبا شیعهای وجود ندارد. امروزه میتوان ظاهر بینی دولت سعودی را در قالب یک نظام سنّی وابسته به آمریکا و القاعده را به عنوان یک سازمان سنی مخالف قدرتها، رفتارشان را محک و معیاری برای سنجش اسلام منهای روح غدیر مورد بررسی قرار داد. امروز تشیع امام خمینی قدسسره را میپرورد که باور عمیق به اتحاد عالم اسلام در برابر اسرائیل برای نجات فلسطین دارد.
در تاریخ اسلام همواره جریانها و گرایشات مختلفی را میبینیم، از جمله از این اختلافات فقهی میباشد. در برخی کلامی و حاصلش مذاهب کلامی مختلف و برخی مربوط به فهم روح دین و نحوه تحلیل مبانی دین است که نتیجه آن، تبیینهای عقلی، نقلی و... از دین است. پس از حمله مغول، دنیای اسلام با پشت سرگذاشتن آن اختلافات، خود را برای تقسیم بر دو شدن بین دنیای تسنن و تشیع آماده ساخت. چرا میراث فلسفی جهان اسلام تنها در شاخه تشیع به راه خود ادامه داد؟ چرا در میراث شیعه کتابی چون نهجالبلاغه پدید آمد که سرتاسر آن عقل و فهم و استدلال است اما در تسنن جز حفظ کردن قرآن و از بر کردن احادیث صحیح بخاری، تفکری دیده نمیشود و همواره مخالفت با عقل و فلسفه را به عنوان افتخار یدک میکشیدهاند و رسالت مهم یک طلبه فقط حفظ آن احادیث و تأمل در آنها، آن هم به شکل صوری بود. این جریان، هیچ گاه تفسیر آیات متشابه را بر نتافته و همواره به ظاهر آیات پایبند بوده و جز آنها را انحراف میدانسته. تفاوت توحید شیعی که در کلمات امام علی علیهالسلام و احادیث اهل بیت تجلی یافته و با توحید دیگران که بر پایه مشقی احادیث تشبیه و تجسیم است، تفاوتی است که میان توحید علوی با روح غدیر با جریان مخالف وجود دارد. در روایات شیعه درباره نماز خواندن با اهل سنت روایات متعددی وارد شده است؛ اما حتی یک فتوا به سنّیان اجازه نمیدهد که پشت سر یک شیعه نماز بخوانند. از دید تاریخی نیز باید گفت که دوران تسلط شیعه در ایران و عراق، یکی از بارورترین دورههای فکری در تاریخ تمدن اسلامی است. یکصد سال حکومت آل بویه در بغداد و ایران، دورانی است که نامش را عصر رنسانس اسلامی گذاردهاند. دولتهای شیعی به لحاظ مذهبی، متعصب نبودهاند برای مثال حمدانیان، آل بویه، فاطمیان و زیدیان یمن، همچنین دولت صفوی (منهای عصر نخست خود که باعث آن هم عثمانیها بودند) دولی هستند که با شهروندان سنّی، برخوردی متعادل دارند. این در حالی است که تعصبات مذهبی دوره غزنوی علیه شیعیان و نابود کردن آنان و کتابخانههایشان در تمام تواریخ ضبط است. همچنین وحشیگریهای دولت ایوبی در به خاک و خون کشیدن شیعیان حلب، به گونهای که اکنون دیگر در آن منطقه تقریبا شیعهای وجود ندارد. امروزه میتوان ظاهر بینی دولت سعودی را در قالب یک نظام سنّی وابسته به آمریکا و القاعده را به عنوان یک سازمان سنی مخالف قدرتها، رفتارشان را محک و معیاری برای سنجش اسلام منهای روح غدیر مورد بررسی قرار داد. امروز تشیع امام خمینی قدسسره را میپرورد که باور عمیق به اتحاد عالم اسلام در برابر اسرائیل برای نجات فلسطین دارد.