آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

جهانی سازی جنبش فراگیر است که همگان دیر یا زود با آن روبرو و وادار می‏شوند که در مواضع خود تجدید نظر کنند، جهان اسلام نیز به عنوان بخش عظیمی از این جهان در معرض زیان این پدیده ساختگی دست آمریکاست.
نگارنده در این نوشتار، به تعریف اجمالی از جهانی سازی خصوصا تعریفی که غربی‏ها و بالاخص آمریکا مبنی بر نفی هر تمدن غیرغربی و تلاش برای تحمیل مدل آمریکایی بر سایر تمدن‏ها و زیرسلطه درآوردن جهان به دست داده و این‏طور بیان می‏کنند: تعریف جهانی سازی یک تعریف مبهم و پیچیده است و تعریف‏های ارایه شده برای آن، متناقض و متنوع و گوناگون است و در واقع انسان با شناخت نوع تفسیرها و تعریف‏های ارایه شده برای جهانی‏سازی، پی می‏برد که جهانی سازی یک تلاش برای نفی تمدن‏های غیرغربی است.
ایشان سه مورد از تلاش غربیان برای جهانی سازی یادآور می‏شوند؛ الف) تعریف جهانی سازی ارایه شده از سوی کمیته بین‏المللی در سال 1958، آن را دخالت در امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و رفتار سایر جوامع جهانی از طریق الغای مرزها و تابعیت ملی و اقدامات دولتی دیگر کشورها داشته است. ب) برخی از تعریف‏های غربی برای جهانی سازی آن را تحول سرمایه‏داری در سایه سلطه کشورهای مرکزی و حاکمیت یک سیستم جهانی نابرابر دانسته‏اند. تعریف روزنا و آمریکایی که، آیا جهانی سازی ناشی از تجانس و همانندی یا تعمیق تفاوت‏ها است؟ آیا جهانی سازی منابع واحد دارد یا گوناگون و آیا جهانی سازی فرهنگ واحد دارد یا متعدد؟
و به دنبال تعریف این بحث پیامدهای منفی چنین جهانی سازی را برمی‏شمارد: الف) تسلط و سیطره قدرت‏های بزرگ بر جریان اقتصادی جهانی و منابع تولیدی و مبادلات مالی و تجارت بین‏المللی؛ ب) تسلط آمریکا بر رسانه‏های علمی؛ ج) شکستن هیبت، اعتبار و توان توسعه کشورهای کوچک؛ د) دخالت در قانون‏گذاری‏های داخلی ملت‏های جهان؛ ه) تهاجم فرهنگی به همه بخش‏های جهان و تلاش برای ریشه‏کنی دیگر فرهنگ‏های موجود در این بخش‏ها.
ایشان پس از نام بردن پیامدهای منفی، موانع جدی که آمریکا در تحقق اهداف یک جانبه‏گرانه خود با آن روبرو است؛ از جمله جهان اسلام که مدعی جهان مداری اسلامی است، اشاره می‏کند.
وی در پایان مقاله، به موضع امت اسلامی و گام‏های عملی که باید در برابر جهانی سازی برداشت کرد اشاره می‏کند و چند گام هم را یادآور می‏شود: 1. در سطح جهانی؛ 2. در سطح کشورهای اسلامی. در بعد سطح جهانی چند نکته را بازگو می‏کنند: الف) باید جنبه‏های ایدئولوژی سلطه آمریکا و هدف اصلی از مقوله‏های این بخش را هم چون دهکده کوچک جهانی روشن و رسوا نماییم؛ ب) باید برای جلوگیری از تسلط بازار بر جنبه سیاسی در کلیه مظاهر آن و حذف آن برنامه‏ریزی جدی نماییم؛ ج) لزوم بالا بردن توان علمی و توسعه‏ای ملت‏ها؛ د) لزوم تلاش برای اعطای آزادی‏ها و حقوق اصلی ملت‏ها؛ ه) لزوم تعمیق منابع فرهنگی متنوع؛ ی) لزوم تقویت نهادهای بین‏المللی و تعمیق استقلال عمل آن‏ها.
در سطح کشورهای اسلامی نیز الف) تعمیق تلاش در جهت تقویت نهادهای جهان‏شمولی اسلامی و فعال نمودن آن در بخش‏های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی؛ ب) لزوم ایجاد تحول در مطالعات منطقه‏ای و جهانی و توجه به تاریخ؛ ج) لزوم باز گرداندن حالت طبیعی رهبری اسلامی؛ د) لزوم گسترش روحیه مشورت در همه معانی آن در جامعه؛ ه) لزوم اجرای دقیق مواد اعلامیه حقوق بشر اسلامی. ازاین‏رو مشکلات جهانی اسلام در رویارویی با این پدیده و درمان آن دغدغه اصلی این مقاله است.

تبلیغات