نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

مقاله مزبور نوشته‏ای فلسفی است که تحقیقی درباره گزاره‏ها و جملات خود متناقض نشان می‏دهد. نویسنده در این مقاله سعی کرده، برخی از جملات و گزاره‏های مسأله‏ساز در علم و فلسفه را مطرح نموده و با توضیحی پیرامون آنها به نقد و بررسی راه حل‏های ارائه شده از سوی دانشمندان اسلامی و برخی فلاسفه غرب، برای حل آنها راه حلی بیابد.
در این نوشته راه حل‏های مزبور در سه دسته مورد بررسی قرار گرفته است. راه حل‏های فلسفی، منطقی، فرافلسفی و فرامنطقی. در ذیل هر یک از این دسته نظریات چندین راه حل مطرح شده است که در مجموع 20 راه حل را تشکیل می‏دهد. از میان 20 روش مزبور، 15 عدد از آنها از جانب فلاسفه اسلامی و 5 راه حل نیز از جانب فلاسفه غرب است که از 15 راه حل مزبور، 9 راه حل آن فقط از جانب ملاصدرا ارائه شده.
نویسنده با نقد و بررسی این روش‏ها نکاتی را مورد توجه قرار داده است که با به کاربردن و در نظر گرفتن آنها بسیاری از بن‏بست‏های زبانی چنین گزاره‏هایی از بین می‏رود. اما به عقیده نویسنده بیشتر راه حل‏ها (هر کدام به تناسب محتوای خود) فقط بخشی از مسأله را حل کرده و پاسخ می‏دهد. و تنها راه‏حلی که بیشتر ناظر به روند عرفی و قابل قبول است نظریه فازی می‏باشد که در نهایت این نظریه را تبیین و تشریح کرده است.
بر اساس این تحقیق، راه حل ابن سینا که اراده گوینده را در مراد و محتوای گزاره دخیل می‏داند، نسبت به سایر روش‏ها کم نقض‏تر است. راه حلِ قطب الدین شیرازی، ملاصدرا (قضایای شخصیه، هلیه، تفکیک حمل، جدا کردن مفهوم از عین، تفکیک وجود ذهنی از خارجی، لحاظ معلومیت و معلومیت لحاظ، قضایای بتی و غیربتی، نفس الامر و تحلیل معناشناختیِ محمول) بیشتر ناظر به قضایای پارادوکسیکال فلسفی هستند و مسائل و گزاره‏های عرفی را حل و توجیه نمی‏کنند. راه حل میرزا مهدی آشتیانی (کلیت کبرا در قیاسات، و وحدت خبر و مخبرعنه) نیز نادرست است؛ راه‏حل ویتگنشتاین (خاستگاه مشکل پارادوکس و محدوده کاربرد قضیه) و راسل نیز ناقص بوده و با راه حل فازی تکمیل می‏شود؛ نظریه شیخ انصاری (فهم عرف، ملاحظه مقامات گفته‏ها) نیز در ردیف بعدی نظریه ابن‏سینا قرار دارد؛ نظریه تارسکی هم به نظریات ملاصدرا (حمل، نفس الامر، وجود ذهنی، و لحاظ معلومیت) باز می‏گردد و حرف تازه‏ای ندارد و از توجیه همه قضایا عاجز است. پیشنهادهای نویسنده برای حل و توجیه اشکالات نظریات مزبور نیز شایان توجه است. چرا که وی برای برطرف کردن نقص هر یک از این نظریات، راه کارهایی ار ارائه کرده است.
بنابراین توضیح راه حل فازی، فهم عرف، ملاحظه مقامات قضایا، و اراده گوینده بهترین راه‏حل‏هایی هستند که کمترین نقص‏ها را داشته و بلکه بی‏نقص هستند و می‏توانند مسأله پارادوکس‏ها را حل کنند.

تبلیغات