نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

این مصاحبه با شرکت پروفسور چامسکی و به بهانه چاپ تازه‏ترین اثر وی با عنوان «کشورهای ناکارآمد، سوء استفاده از قدرت و پایمال کردن دموکراسی» صورت پذیرفته و به بررسی مسائل مختلفی چون جنگ عراق، گسترش لابی صهیونیسم در آمریکا، سابقه دوستی اسرائیل و ایالات متحده در گذشته و حال و همچنین جایگاه و موقعیت دموکراسی در آمریکای زمان حاضر می‏پردازد.
پروفسور چامسکی در این مصاحبه پس از تعریف ناکارآمدی یک دولت، به بیان مصادیق آن اشاره و در این قسمت، از آمریکا به عنوان نمونه مشخص این‏گونه کشورها یاد می‏کند. ایشان ناکارآمدی یک دولت و در مجموع یک کشور را در عدم حمایت از شهروندان خود و هم‏سویی با آن معرفی کرده و پس از بررسی طرح‏های دولت‏های قبلی آمریکا، شروع بکارگیری سیاست زور در روابط بین الملل ایالاات متحده مربوط به دهه 80 و سیاست‏های ریگان می‏داند. در واقع ایشان تنها فرق میان سیاست‏های زورگویانه آمریکا در سال‏های گذشته را، مربوط به شعارهای سران آن دانسته چونان که زمانی با شعار خطر کمونیسم و بعد (در دولت ریگان) با شعار مبارزه با تروریسم و در ادامه (در زمان کلینتون) با شعار وجود کشورهای محور شرارت و همچنین در زمان حاضر با شعار حمایت از کشورهای ناتوان مانند افغانستان و عراق به توجیه خشونت‏های خود پرداخته‏اند. ایشان در ادامه به بررسی خطرهای ناشی از طرح‏های توسعه و جنگ طلبانه بوش در آمریکا و دیگر کشورهای جهان اشاره و در ادامه، جنگ هسته‏ای و تولید روزافزون بمب‏های میکروبی را از پیامدهای اجرا و گسترش این‏گونه افکار در جهان معرفی می‏کند. ایشان همچنین از جنگ عراق به عنوان مثال ملموس افزایش ترور در جهان نام برده و برخلاف نظر سران آمریکایی که معتقدند در عراق به‏رغم وجود سلاح‏های کشتار جمعی، سلاحی یافت نشده، معتقد است؛ این جنگ یک بهانه اصلی دارد و آن غارت صلاح‏های کشتار جمعی کشف نشده توسط آمریکا در عراق است که با سانسور گسترده خبری مخفی ماند.
وی در ادامه، به تحلیل گسترده جنگ عراق اشاره و آثار سوء آن‏را چه برای کشورهای منطقه و جهان و بلکه برای مردم و دولت آمریکا برمی‏شمرد. ایشان جنگ عراق را لکن طرفدارترین جنگ در طول تاریخ معرفی و می‏گوید: «قبل از جنگ، عراق تروریست نبود ولی اکنون یک مرکز عمده تروریسم در جهان است. جنگ عراق بسیج تروریست‏ها بود». البته چامسکی سخنان خود را در این بخش فراتر از یک اظهار نظر شخصی دانسته و آن‏را برگرفته از سخنان سران آمریکایی خصوصا میشل تنوپر رئیس کارشناسان ترور معرفی می‏کند. ایشان همچنین ضمن تحلیل سیاست‏های مالی آمریکا، آن‏را خصوصا در رابطه با کشورهای کوبا، عراق و شیلی تبیین کرده و از این‏گونه سیاست‏ها به عنوان «جنگ پنهان بر علیه کشورها» یاد می‏کند.
ایشان در ادامه بحث از اسرائیل و دلایل حمایت‏های بی‏چون و چرای آمریکا از آن‏را مطرح می‏کند. وی ضمن معرفی کتاب آقای نورمن فینکنشتاین به عنوان سندی بر جرایم و سوء استفاده‏های وحشتناک اسرائیل از آمریکا و دیگر کشورهای جهان معرفی و هم‏چنین سیاست خارجی اسرائیل را، به پایه دشنام دهی در سطح وسیع معرفی کرده و می‏گوید: «در این زمان است که دیگر احتیاجی به دلیل و برهان نیست». البته ایشان در ادامه از حمایت‏های متقابل مالی، نظامی و سیاسی اسرائیل و آمریکا از یکدیگر مصادیقی را بیان و عوامل قدرت گرفتن لابی صهیونیسم در آمریکا را برمی‏شمرد. در قسمت پایانی بخش دوم این مصاحبه صحبت از قیام‏های مردمی در آمریکا و چگونگی خنثی‏سازی آن از جانب سران آمریکایی به میان آمده است. وی از عواملی چون استفاده از فریبکاری، دروغگویی و تحریف و همچنین خارج کردن مردم از سیستم سیاسی و مالی به عنوان راه‏های اصلی فشار بر مردم آمریکا جهت خنثی‏سازی قیام‏های احتمالی آنان خبر می‏دهد.
ایشان همچنین از برگزاری انتخابات نادرست و وجود سیستم تبلیغاتی قوی در این زمینه و سوق دادن انتقادات مردمی به سوی سطحی‏نگری به عنوان عوامل به سردی گرائیدن این‏گونه جنبش‏ها در آمریکا نام برده و در یک مقایسه کلی سطح دموکراسی آمریکای امور را حتی از کشور بولیوی جهان سومی هم کمتر ارزیابی می‏کند.
وی همچنین به بررسی کوتاهی از انتخابات کادیما در رژیم اشغال‏گر قدس و عقب نشینی اسرائیل از کرانه باختری می‏پردازد و گزارش‏های متناقض دو خبرگزاری نیویورک تایمز و لندن فانیشیال تایمز را در این موضوع به نقد می‏گذارد. به عقیده ایشان و در یک نظر کلی، گزارش‏های نیویورک تایمز از این جریان، شرم‏آور و فریبکارانه است.

تبلیغات