آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

وبلاگ یا بلاگ که ترکیبی از دو کلمه شبکه جهانی (Web) و گزارش روزانه (log) است به یادداشت‏هایی گفته می‏شود که، یک یا چند نفر به صورت روزانه یا هفتگی یا گاه گاه می‏نویسند و به اینترنت می‏سپارند. وبلاگ‏ها فضاهای رایگان اینترنتی هستند، که معمولاً مبدأ شخصی و غیرتجاری دارند و ویژگی مشخصه آن رایگان بودن و قابلیت به روز شدن در فاصله‏های کوتاه زمانی است. در مجموع می‏توان برتری‏های وبلاگ را در شاخصه‏های زیر خلاصه کرد: 1. آزادی بدون مرز علم و قلم 2. اتصال (link) 3. چند رسانگی 4. نظردهی 5 . آرشیو 6. جست‏وجو 7. آسانی و ارزانی.
با اذعان به همه آفات آزادی‏های بی‏حد و مرز، نمی‏توان انکار کرد که پاره‏ای از گشایش‏ها و مجال‏یابی‏ها، گاه موجب رشد و شکوفایی اندیشه‏ای را فراهم می‏کند. بر دانش آموختگان دینی است بدانند که محیط وب، مخالف و ناهمسو با دانسته‏های آنان است و حضور مؤثر در فضاهای مخالف نیاز به فراست ویژه‏ای دارد، که او را به پرهیز از تعجیل در نتیجه‏گیری و اهتمام به آوردن استدلال‏های پی‏درپی می‏کند. در این بازار، بیشتر خوانندگان نصیب افرادی می‏شوند که دست‏کم به اصول ده‏گانه زیر پایبند باشند: 1. گزیده گویی 2. نغزگویی 3. سادگی 4. نکته سنجی 5 . همزیستی مسالمت‏آمیز شبکه‏ای 6. آمادگی ذهنی و قلمی 7. مهارت‏های قلمی 8 . تنوع مطالعاتی 9. آشنایی با محیط‏های گوناگون 10. توانایی طنز.
محتوای اکثر وبلاگ‏های دین‏گرا در ایران، اسلام سرایی است تا اسلام‏شناسی. هر وبلاگ نویسی برای گسترش حوزه قلمی خود، باید به نکاتی چند توجه کند: 1. هوشیارانه به ماهیت غیرتجاری و کاملاً جوانانه این‏گونه محیط‏ها گردن نهد؛ 2. برخلاف نشریات داخلی که همه چیز در آنها کنترل شده است در آنجا هیچ عاملی جز جذابیت قلمی، خریدار ندارد؛ 3. بیشتر برای تأثیرگذاری هم‏دلانه، در وبلاگستان حضور به هم رسانده باشد. به چندین جهت منطقی، اندیشه‏گران را گریزی از ورود به جهان وبلاگ نیست: 1. امکانات فراوان و متنوعی که این پدیده در اختیار کاربر می‏گذارد؛ 2. تنوع مخاطبان و ایجاد ارتباط دو سویه با میلیون‏ها چشم سرگردان؛ 3. وبلاگ چنان جایگاهی در ایران یافته است که شگفتی جهانیان را برانگیخته است.

تبلیغات